• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • NinaCamilla

Som jag har fattat om förhandsbesked är att kliniken i utomlands ska också vara med i noterna. ÄD-kliniken i Finland säger ja till att de får pengar från FK i efterhand än från oss. Hittills vet jag ingen som har fått det. 
    Har ni kollat om förhandsbesked fungerar på samam sätt som innan eller kommer det ändå bli att vi betalar själv först men får pengarna från FK?

Jag ringde till FK och då sa de att de inte kunde lova pengar i förhand utan gör en individuell bedömning. Jag känner mig ändå mer säker än förut när nya lagtexten kom. Synd bara att man måste fortfarande bevisa att man har rättighet för behandling här i Sverige innan man kan söka sig utomlands.   

• Lavinen

Det här är ju fantastiska nyheter!! NinaCamilla... Jag funderar kring det du skriver "Synd bara att man måste fortfarande bevisa att man har rättighet för behandling här i Sverige innan man kan söka sig utomlands. " Hur sjutton gör man det?! :/ 

• Dustpuppy

NinaCamilla: Nejnejnej! Denna lag handlar om en helt annan sak:

Det förhandsbesked du nämner är inte det utan ett förhandstillstånd, där FK betalar direkt till kliniken (som måste godkänna betalningsförbindelser och de flesta privatkliniker gör inte det). Det omfattas inte av lagen.
    Patienten lägger inte ut något ur egen ficka.

Lagen innebär att vid ersättning i efterhand, så får du redan innan resan en garanti från FK att du har rätt till ersättning, och hur mycket. Du måste fortfarande lägga ut själv, men du vet att du garanterat får tillbaka dem.
    Tidigare visste man ju inte riktigt, men hoppades, nu VET man. Om man kontaktar FK från och med 2013-10-01 så måste de ge ett bindande besked om att "Ja, de 49 000 kr som kliniken vill ha betalt av dig, det kommer du att få tillbaka när du väl lämnar in din ansökan i efterhand." (Eller, nej, det blir inga pengar.)

/Dustpuppy

• trex2013
    Ypke skrev 2013-09-26 14:05:45 följande:
    Har ni sett detta, Aftonbladet idag:

STOCKHOLM. De som sökt vård i ett annat EU/EES-land, till exempel för att slippa en lång kötid till operation, ska kunna få ett bindande förhandsbesked av Försäkringskassan om och i så fall hur stor ersättning de har rätt till. Som mest kan ersättningen motsvara vad vården kostar i Sverige.

Den nya reglerna börjar gälla den 1 oktober och omfattar även tandvård.

Allt fler svenskar söker vård utomlands, och den vanligaste orsaken är ögonsjukdomar/ögonskador.
    INTRESSANT! Tack för infon! =)
  • Yrja M
    Jam08 skrev 2013-09-23 17:49:02 följande:
    Dustypuppy! Stort TACK för ditt svar. Vi är i en knivig sits, då vi gjort nio hela ivf och två fet. Testat både långtidsodla men oftast satt in dg 2 el 3. Mannen har slöa spermier. Gjort massa tester men inget amnat har hittats. Har testat med donatorinsem också men inte lyckats med det heller, alltså är VÅR slutsats att det är ngt genetiskt fel på mina ägg men ingen har hittat vad. Jag kan inte anv ålder som anledning heller då jag är 33 år. Ska nu åka t Aten och göra en hysteroskopi hos Serum, Peny. Är det ngt man kan söka ers för tro ?? I övrigt vad tror ni, kan kanske få ngn av våra ivf läkare att rek äd, men då säger de kanske att vi ska ställa oss i kö i Sv. Men det kommer ju ta jättelång tid om vi ens får ställa oss i kö m tanke på att inget fel hittats på mig. Jättetacksam för ERA tankar om detta!
    Hej! Har ni fått göra kromosomanalys på dig och mannen?
  • NinaCamilla

Lavinen: Vi har fått 3 ÄD ersätts av FK och varje gång har vi fått skicka mer journalen etc. Nu har jag fått remiss till operation här i Sverige och begärde journalkopia som jag jan skicka till FK när jag ver ersättning. Vi får se om det funkar. Jag vet oxå fall var man inte ha haft några remisser eller tydlig härifrån men ändå fått ersättning. Då är det bäst att begära förhandsbesked från FK att de kan prova fallet. De brukar ha 3-4 mån behandlingstider.

• Jam08
    Yrja M skrev 2013-09-28 06:25:39 följande:
    Hej! Har ni fått göra kromosomanalys på dig och mannen?
    Ja det med... allt normalt.. Jag skulle gärna vända mig till Finland, men vi sitter ju i en rävsax på så sätt att jag TROR att det är fel på mina ägg eftersom vi testat både massor IVF och DI ( donatorinsem). Som jag nog skrev innan, undrar jag också om ålder måste vara en av anl t att man vänder sig utomlands...?? menar att ni som vänder er utomlands gör det för att ni inte hinner få behandling i Sv inom rimlig tid.. Jag kan ju inte hävda det, då jag är 33, samtidigt som  jag inte heller kan ställa mig i kö här. Vi kör nog på Grekland och gör ÄD där. Men vet ju inte om det funkar heller .

NinaCamilla, vad tror du om att söka ers för hystero i Grekland, i o med att den typen inte finns här?  
  • Jam08

Sorry NinaCamilla, läste lite slarvigt. Såg att du nog kommer få ers för du har endo! Jag ska iafl försöka!! Mottager gärna tips eller kontakt m ngn som fått ers för hystero i Aten! Hoppas!! det kostar ju himla mkt denna karusell!!

• NinaCamilla

Jam08: Förstås kan jag inte vara 100% säker på att jag får ersättning från FK men chanserna är goda. Jag befinner mig i Grekland nu och ska göra hysto på tisdag. ÄD-tankar har vi oxå. Allt beror på vad läkarna här kan erbjuda. Det blir från egen plånbok eftersom FK ersätter inte ÄD här.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?