• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Blingbling
    Myra skrev 2014-03-10 15:18:56 följande:
    Jag har försökt ringa henne flera gånger men inte fått tag på henne. Tack för att du påminde mig. Ska genast testa o ringa igen.

• NinaCamilla

Blingbling: Det finns ett rättsfall var ett par uppe i Sundsvall fick rätt när landstinget sa att deras åldersgräns är 38 år och de var över det. FK nekade först att ge ersättning men paret fick rätt i kammarrätten. Det kan alltså gå eftersom Socialstyrelsen har inte sagt ett åldersgräns. Samtidigt har olika landsting olika åldersgränser som är diskriminerande. Förvaltningsrätten kan ta 1 år innan ni får ett beslut men jag tycker att det är värd det. Vi fick rätt till slut och pengarna drillade på bankkonto. Värd för väntan om man pratar om stora summor.

• Ypke

Hej! Nu har även vi fått avslag på ansökan om ers. för ÄD-frysåterföring som skedde efter 1/10 2013, med hänsyn till endast min ålder (42). Har läst 2013:513 och det känns ju tydligt att vi inte har rätt till ers. Men hur var detta formulerat tidigare, vad har ändrats? Och är det någon ide att överklaga? För oss gäller det 1100 eur, så det kanske inte är värt bråket, eller vad tycker ni? Jag har ju dessutom en bäbis i magen o känner mig enormt tacksam över att vi hann få stora kostnaden ersatt i somras ....

• Myra
    Ypke skrev 2014-03-12 17:38:16 följande:
    Hej! Nu har även vi fått avslag på ansökan om ers. för ÄD-frysåterföring som skedde efter 1/10 2013, med hänsyn till endast min ålder (42). Har läst 2013:513 och det känns ju tydligt att vi inte har rätt till ers. Men hur var detta formulerat tidigare, vad har ändrats? Och är det någon ide att överklaga? För oss gäller det 1100 eur, så det kanske inte är värt bråket, eller vad tycker ni? Jag har ju dessutom en bäbis i magen o känner mig enormt tacksam över att vi hann få stora kostnaden ersatt i somras ....
    Tråkigt att ni ficka avslag från Fk. När skickade du in din ansökan och när skulle dina åsikter varit inne efter brevet om första brevet där dom överväger att avslå din ansökan? Jämför med min ansökan.

Jag tycker verkligen du ska överklaga, du har inget att förlora. Det var någon i tråden eller den andra tråden som har överklagat tidigare och det kostar inget. Hur man gör vet jag inte men vi lär vara flera som snart kommer gå samma väg och vi kan följas åt och hjälpa varandra. 
    Jag skickade in mina åsikter precis innan 18/2 och väntar på sista beskedet. Har snart gått en månad och undrar varför det tar tid om dom tänker ge mig avslag. Jag hoppas det är något positivt. Tänkte i min värld att dom redan vid första brevet dom skickade att dom överväger avslå min ansökan och måste ge mig en möjlighet att ge synpunkter så låg säkert mitt avslag och väntade och var klart o redo att skickas redan den 19:e feb. 
    Ge inte upp, även 1100 euro är pengar och har ni rätt till ersättning ska ni ha det. 

Jag har tryckt på mycket från socialstyrelsens text och att alla landsting har olika åldersgränser. Att det är diskriminerade att det är olika i Sverige. Socialstyrelsen har skrivit att man ska kunna ta hand om barnet under hela barnets uppväxt. Står inget om ålder. Landstingest åldersgräns har bara med pengar att göra och det är fel att hindra människor till vård pga det. 
  • NinaCamilla

Jag tror att FK hakar på sig att man hade haft rätt till vård i din egen landsting. Som jag skrev tidigare finns det rättsfall i Sundsvall var paret fick rätt mot FK. Det är diskriminerade att ha olika åldersgränser i olika landsting. Om internationell perspektiv var försvann det? Varför i Finlsnd går kan hjälp upp till 45 år och vissa i Sverige endast 37-år. Kvinna är inte i klimakteriet i den åldern. Om flera överklagar måste de se över sina rutiner. Vi fick rätt efter 1 år ich det kostar inget, bara ett brev och lite mer journalkopior. FK försöker spara pengar nu. Tidigare tog jag Sundsvalls rättsfall som argument att få ersättning i 41-års ålder. Det var innan nya lagen dock.

• Blingbling

Tack NinaCamilla för din info och pepp! Jag har ju för tillfället fått besked från FK att de funderar på att avslå min ansökan eftersom landstinget inte vill betala. Frågan är bara om det är bra att dra iväg alla synpunkter man har redan nu (diskriminering etc.) till FK innan de fattar beslut, eller om det är bättre att spara på "det krutet" tills överklagan till förvaltningsrätten. Känns som man måste ge järnet redan nu...eller?

• NinaCamilla

Jag tycker att du ska ge järnet nu! Säg till att Socialstyrelsens hade inte sagt åldersgräns, internationellt perspektiv ( i Finland högre åldersgräns) och att landstingets ålder är diskriminerande. Det tog jag med mig och att inte få barn är en funktionshinder.

• Blingbling

Bra NinaCamilla, du har övertygat mig att agera omgående! Ska ta med alla de punkterna och eftersom jag inte har några barn sedan tidigare så kan de ju inte säga något om syskonförsök. Gällande ålder så är min kille inte mer än 37 år, så HAN har i varje fall inte uppnått åldersgränsen ännu

• Zwillinge86

Härligt att ni kämpar på tjejer.

Jag håller för tillfället på att samla argument för ersättning för inmunologisk utredning i Aten. I mitt fall kan de varken använda tidigare barn eller ålder emot mig, men eftersom det är pga landstingens inblandning som de flesta efter lagändringen verkar få avslag så är jag ändå inställd på ett avslag.

Tänker lägga allt krut på internationell forskning och beprövad erfarenhet då det bedrivs forskning inom reproduktiv immunologi till och med i mitt landsting. Större delen av immunsupporten utgörs av mediciner som de flesta svenska klinker ofta ordinerar och resterande behandling används flitigt utomlands. Således anser jag att kravet på evidens uppfylls. Men de kommer säkert avslå ändå.

Oroar mig också för att landstinget kommer hävda att utredningen /behandlingen inte är medicinskt motiverad eftersom de anser att jag ska satsa på ÄD. Lite moment 22 eftersom det är just pga landstingets gammeldagsa bedömning och trångsynthet som tvingar mig utomlands; självklart kommer inte de anse att immunologisk utredning är medicinskt motiverad eftersom de inte erbjuder detta själva! Hur tänkte man när man skrev den här kagen!?

Funderar också på om det är bäst att söka ersättning för immunologisk utredning enbart och fokusera på att Sverige erbjuder mindre omfattade fertilitetsutredningar än andra länder. Eller om det är bättre att i ansökan även lyfta behandlingen. Känns som att jag kanske kan tjäna på att bara fokusera på att jag gjort en "fördjupad fertilitetsutredning" utomlands då det är själva behandlingen som verkar väcka anstöt hos landstingen....

Blingbling, har du fått någon klarhet i vad den uteblivna bedömningen kring just immunutredningen innebär än?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?