• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra

Fick det här svaret från Socialstyrelsen idag. 

Tack för din fråga till Socialstyrelsen. 

Vad det gäller åldersgränser vid IVF-behandling så är det en bedömning som landstingen gör. Lagen uppställer inte några rekommenderade åldersgränser för att komma ifråga för behandling, vilket medför att regionala skillnader kan förekomma. Det som är sagt är att behandling inte ska utföras då kvinnan kommit in i den ålder då kvinnors fertilitet normalt sett anses vara i starkt avtagande. Det är landstingen som tar ställning till vad de anser vara fertilålder.

När det gäller IVF-behandling med donerade könsceller ska det dessutom göras en särskild prövning (7 kap. 5 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. samt 4 kap. 11§ Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning (SOSFS 2009:32) ). 

Av Socialstyrelsens allmänna råd i SOSFS 2009:32http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32/ framgår att vid den särskilda prövningen bör läkarens bedömning utgå från parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar under barnets hela uppväxt.
    Vid bedömningen bör hänsyn tas till parets
    – ålder,
    – hälsotillstånd och eventuella funktionsnedsättningar,
    – inbördes relation,
    – levnadsförhållanden, och
    – inställning till att berätta för barnet om dess biologiska ursprung. 
    Vad det sedan gäller själva bedömningen av rätt till ersättning för vård i annat EU/EES-land så är det en bedömning som försäkringskassan gör. Vid denna bedömning så brukar de bl.a. titta på om vården du planerar att få skulle ha bekostats av det allmännas försorg i Sverige. 

Med vänlig hälsning
    Upplysningstjänsten

Socialstyrelsen
    106 30 Stockholm
    Telefon: 075-247 30 00
    www.socialstyrelsen.se

• hea

Hej
    Det kanske redan står , men jag undrar vem man vänder sig till om man vill ha en lämplighetsprövning gjord?
    Jag ringde försäkringskassans donationsavdelning där sa de att alla som är läkare och psykologer kan göra det.
    Var på vårdcentralen i dag för att ta några prover som kliniken vill ha, frågade då om jag kunde göra en lämplighetsprövning hos dem, varken hon eller kollegan kunde svara.
    De hänvisade mig till regionskansliet.
    Regionskansliet hänvisade mig till donationscentrum på sjukhuset, (de har telefon tid en gång i veckan).

Jag undrar också om det är någon som vet hur det går med bestämmelserna kring om man får ersättning från FK när det gäller andra barnet?
    Sist jag pratade med FK så höll de fortfarande på att mala denna frågan utefter de nya bestämmelserna för och hon sa att det låg ansökningar inne som de skulle besluta om.

• Viktoria2012

Hej alla fina starka, sitter här med vår IVF utomlands ansökan. Jag är 39 och har fått reda på att Huddinge inte kommer att hinna hjälpa mig med IVF med donerad sperma (är lesbisk) innan jag fyller 40 i juli. Har stått i kö sen oktober. Jag är nu orolig eftersom vi antagligen måste flytta till Göteborg på grund av jobb om ca 1 månad, alltså under den tid som ansökan är inne. Där är maxåldern 39 för IVF! Förstår ej varför Mira fick information att det är landstingen som betalar, så har det väl ej varit innan? De kommer ju väl adrig vilja hjälpa en då?

Känner mig orolig att den nya lagen används för att hindra ersättning. Stämmer det eller är jag bara paranoid? Tror ni jag har en chans?

• Viktoria2012

Hea, ville bara säga att jag också haft problem med att få ett lämplighetsintyg. FK hävdar vi behöver det men Huddiinge är de enda som gör det och de tar ej emot oss eftersom vi ligger långt bak i kön. Fick en privat psykolog som sa hon kunde försöka men mycket dyrt.Vi skickar nu utan.

• Zwillinge86
    Viktoria2012 skrev 2014-02-23 20:06:16 följande:
    Hej alla fina starka, sitter här med vår IVF utomlands ansökan. Jag är 39 och har fått reda på att Huddinge inte kommer att hinna hjälpa mig med IVF med donerad sperma (är lesbisk) innan jag fyller 40 i juli. Har stått i kö sen oktober. Jag är nu orolig eftersom vi antagligen måste flytta till Göteborg på grund av jobb om ca 1 månad, alltså under den tid som ansökan är inne. Där är maxåldern 39 för IVF! Förstår ej varför Mira fick information att det är landstingen som betalar, så har det väl ej varit innan? De kommer ju väl adrig vilja hjälpa en då?

Känner mig orolig att den nya lagen används för att hindra ersättning. Stämmer det eller är jag bara paranoid? Tror ni jag har en chans?

Hej hej!

Jag har uppfattat det precis som du, att det var lättare att få ersättning från FK innan lagändringen 131001, vilket är sorgligt då jag när lagen kom tolkade syftet som att det skulle vara lättare att få ersättning för vård utomlands i och med att FK skulle bedöma utifrån internationellt perspektiv. Verkar dock som att en bieffekt av lagändringen är att det blivit svårare att få ersättning beviljad för fertilitetsbehandlingar, och detta just för att Landstingen är med i bedömningen på ett annat sätt än tidigare. Jag anser att de tolkar intentionerna och innehållet i den nya lagen fel om det visar sig vara som Myra befarat, men inget är som sagt hugget i sten. Får Myra med flera avslag så får vi hjälpas åt att lyfta fram det som faktiskt talar för ersättning i lagen. Först när ärenden överklagats och bedömts på högre nivåer har FK vägledande fall att utgå ifrån. Så vi stöttar alla varandra i kampen genom att ansöka och överklaga.

Spontant tänker jag att du kanske kan påtala vårdgarantin i din ansökan, att du haft rätt till vården innan du passerat landstingets åldersgräns.

Stort lycka till!
  • Myra

Jag säger som Zwillnge86 om vi är flera som kämpar och överklagar så kanske det händer något och det verkar tyvärr som att man måste ta det högre upp. Jag har bara än fått ett förhandsbesked att dom funderar på att ge avslag. Jag har skickat in mina synpunkter och väntar på slutligt besked. 
    Det är fel att landstinget ska ha åldersgräns som styrs av pengar. Lagen i sig säger inget om ålder och socialstyrelsen har ingen åldersgräns. Den säger att man ska kunna ta hand om barnets hela uppväxt. 

Viktoria: jag hävdar i mina synpunkter till FK att jag har stått i kö sen innan 39 och ej fått den vård jag hade rätt till och därför anser att jag har rätt till ersättning nu eftersom dom inte har gett den vård jag hade rätt till. 
    Du måste kunna styrka på det också om du söker ersättning utomlands. Dom har ju inte hållit vårdgarantin. 

• hea
    Viktoria2012 skrev 2014-02-23 20:32:37 följande:
    Hea, ville bara säga att jag också haft problem med att få ett lämplighetsintyg. FK hävdar vi behöver det men Huddiinge är de enda som gör det och de tar ej emot oss eftersom vi ligger långt bak i kön. Fick en privat psykolog som sa hon kunde försöka men mycket dyrt.Vi skickar nu utan.
    Jag skall göra ett syskonförsök, försökte få ersättning i efterhand för det barn vi fick förra året. Fick avslag då vi inte hade gjort en lämplighetsprövning och det gick inte att göra i efterhand. Vet inte om det är någon ide att lägga ut pengar på en lämplighetsprövning då den nya lagen helt säkert tolkas så att man inte får ersättning för andra barnet.  Läkaren på Vårdcentralen sa att de gärna hjälper till bara de vet hur de skall göra, så att det gäller i slutänden. Hon pratade om att de dyraste intygen brukar kosta ca 800kr.
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2014-02-12 10:48:43 följande:

Här kommer hjälp till alla som undrar över åldersgränsen! Det vet jag inte om det kommer hjälpa nu men styrka mot kammarrätten i Sundvall beslut enligt nedan

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”

Se Hit!
    Nu har jag fått avslag från FK pga mitt hemlandsting har sagt nej. Pga att vi har ett barn. Dock så bekostade vi IVF:en själva då dottern kom till! Vårt landsting har inte svarat på alla frågor. Så nu skall vi överklaga till Förvaltningsrätten/domstol. Vilka lagar tycker ni vi ska ha med? Vad är nu viktigt att tänka på? Förslag tas tacksamt emot! Vi borde skriva en skrivelse tillsammans, så alla får en rättvis bedömning! Tillsammans är vi starka!!! Kram till Er alla  
  • NinaCamilla

Lillan: Alla ska definitivt överklaga till Förvaltningsrätten/domstolen.  Här kommer några tips som ni kan använda till. Om någon är medlem på Barnlägtan, vänd hos dem och driva ärendet vidare!

Baserad på vår bakgrund och min sjukdomshistorik, vill vi ha ersättning för vår vårdkostnader enligt följande punkter:

-          Det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården.

-          Vi blev tvingade att söka oss till privat vård både i Sverige och i Finland. Vi åberopar FN:s konvention om rättighet för personer med funktionsnedsättning, artikel 23 som Sveriges regering har skrivit under och den trädde i kraft i vårt land den 14 januari 2009.

-          Vi kan också konstatera att äggdonationsbehandlingen i Finland är liknande som den i Sverige. AVA kliniken i Åbo tillhör också i finska försäkringskassans lista. Alla donatorer är namngivna och barnet får vid 18 års ålder veta donators namn . Därför ansöker vi ersättning i efterhand för direkta vårdkostnader för planerad vård i ett annat EU-land.

Till slut kan vi tillämpa kammarrätten i Sundsvalls beslut till oss.

- Min sambo och jag inte är för gamla för det finns inget medicinskt skäl som säger att vår ålder ska styra huruvida vi ska få våra behandlingar statligt finansierade eller inte. Läkarna har konstaterat att vi måste göra äggdonation. Väntetiden är väldig lång i Finland vilket har lett till att jag fyllde 41 år innan vårt andra försök kunde göras. (väntetid mellan 6-9 månader)
    - Vi har enligt FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, rätt att planera barn och få det stöd som behövs för detta pga. sjukdomen.
    - Med anledning av ovanstående två punkter så har min sambo och jag blivit tvungna att söka vård utomlands. Vi har inte fått vård inom rimlig tid i Sverige som styrks av alla journaler samt datumen på journalen.

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”

Hoppas att det här hjälper er. Jag önskar så mycket att ni kan driva vidare och få rätt till slut! Nya lagen borde inte bli värre än den gamla utan att ge oss möjligheter för nya vårdvägar.

• Viktoria2012

Tack för alla svar. Jag fick ångest och kunde inte skriva på ansökan på nån dag, men nu jädrar anamma. Intressant med lämplighetsintyget. FK nämnde det när jag ringde, jag ringde sen runt som ett jehu och försökte hitta nån. En privat psykolog skulle ta 3000 för det.

Vi har också en situation där min partner fått ett barn under tiden vi har varit gifta. Dock räknas det ej som mitt barn. Intressant om FK nekar mig föräldrapenning för att jag inte är juridisk förälder men nekar mig IVF då min fru har ett barn.

Jag blir mycket ledsen över att det blivit svårare efter den nya lagen. Landstingen har ju redan betett sig illa med godtyckliga åldersgränser, diskriminering av samkönade par (Umeå tog mer betalt av lesbiska, belv stämda) osv osv.

Tack för text förslag. Jag klipper och klistrar. Hobbyadvokat kallar jag mig.

Varmt, till er alla.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?