• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-07-30 12:39:31 följande:
    Nix, inget brev från FVR här inte. Skickade in överklagan i mars månad. Kanske måste ringa dem nu då?
    Konstigt. Jag tyckte mitt brev kom väldigt snabbt. Skickade in en fredag på semestern via FK som skulle skicka vidaren. Fick brevet onsdagen efter så mindre än 1v fick jag brevet från förvaltningsrätten. Blir lite konfundersam när det gick så snabbt. 
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-08-03 10:42:09 följande:

Konstigt. Jag tyckte mitt brev kom väldigt snabbt. Skickade in en fredag på semestern via FK som skulle skicka vidaren. Fick brevet onsdagen efter så mindre än 1v fick jag brevet från förvaltningsrätten. Blir lite konfundersam när det gick så snabbt. 

Nu kan jag inte uttala mig om hur fort det brukar gå i just de här ärendena, men myndigheter som FK har en skyldighet att skyndsamt förmedla överklagan vidare. När jag jobbade inom socialtjänsten fick vi släppa allt när en överklagan kom in då den helst skulle vidare till förvaltningsrätten samma dag. Och en bekräftelse från FV om att överklagan inkommit kräver ju inte särskilt mycket administration då handlingarna ändå måste diarieföras. Tycker således att förfarande verkar ha gått till precis så som du ska kunna förvänta dig :) mer konstigt är det att Lillan inte hört nåt :/
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-08-03 11:09:45 följande:
    Nu kan jag inte uttala mig om hur fort det brukar gå i just de här ärendena, men myndigheter som FK har en skyldighet att skyndsamt förmedla överklagan vidare. När jag jobbade inom socialtjänsten fick vi släppa allt när en överklagan kom in då den helst skulle vidare till förvaltningsrätten samma dag. Och en bekräftelse från FV om att överklagan inkommit kräver ju inte särskilt mycket administration då handlingarna ändå måste diarieföras. Tycker således att förfarande verkar ha gått till precis så som du ska kunna förvänta dig :) mer konstigt är det att Lillan inte hört nåt :/
    Jag kan förstå att dom måste skynda på ett överklagande men från att fått vänta på ett avslag ca 6månader så blev man paff när det här gick så här snabbt. Postgången är inte heller kända för att vara så snabba men man får vara  glad när det går fort och hålla tummarna att överklagandet går snabbt också.
  • Lillan15
    Myra skrev 2014-08-03 10:42:09 följande:
    Är det FK jag skall ringa? höra om de har skickat vårt ärende vidare till FVR...
    Vi skickade in papprena i mars ju
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-08-06 00:27:31 följande:
    Är det FK jag skall ringa? höra om de har skickat vårt ärende vidare till FVR...
    Vi skickade in papprena i mars ju
    Man var tvungen att skicka överklagan via FK så dom vidarebefordra överklagan till förvaltningsrätten. Vet inte varför det är så om FK vill ha koll på vilka som överklagar.

RIng FK och kolla vad som hänt. Bättre du ringer en gång för mycket än för lite. Posten kan ju strula också. 
  • Zwillinge86
    Myra skrev 2014-08-06 06:24:09 följande:

Man var tvungen att skicka överklagan via FK så dom vidarebefordra överklagan till förvaltningsrätten. Vet inte varför det är så om FK vill ha koll på vilka som överklagar.

RIng FK och kolla vad som hänt. Bättre du ringer en gång för mycket än för lite. Posten kan ju strula också. 

Jag tror att det alltid är så att överklagan går till den instans som fattat beslutet, då de först har möjlighet att ompröva sitt eget beslut innan de förmedlar överklagan till FVR.
  • Tuvalina

Hej alla kunniga och erfarna i tråden! Kan ni uppdatera mig lite vad som gäller nu. Är det möjligt att få ersättning för ÄD i Finland om man har en ålder på 40  om det är första barnet?

• Ypke

Bara om du har rätt till behandlingen i ditt eget landsting. Och det är det väl inte så många 40-åringar som har.

• Taken

Jag ser att det verkar finnas många här som har bra koll på detta komplicerade ämne, och hoppas att det finns någon som kan besvara en fråga som jag tycker borde vara ganska klar och tydlig men där jag själv misslyckats med att få ett bra svar. Jag har ringt och frågat på Försäkringskassan, men även om de där är hjälpsamma och trevliga så får jag inget rakt svar, och mitt sökande på nätet ger mig bara fler frågetecken.

Jag och min fru är i situationen att vi har ett barn som vi fått via en äggdonationsbehandling som vi genomgått utomlands. Den behandlingen finansierade vi själva, men nu när vi vill göra syskonförsök så har vi inte de ekonomiska möjligheterna att betala för fler försök. Så vår fråga är helt enkelt, kan vi få ersättning från Försäkringskassan för att genomgå en äggdonationsbehandling utomlands, och om så är fallet, specifikt i vilka länder och vid vilka kliniker kan vi få ersättning för behandlingen?

När jag läser på nätet så nämns exempelvis Finland, men jag begriper inte om Försäkringskassan kan ersätta för behandling på alla kliniker där, och inte heller om en ersättning från Försäkringskassan skulle täcka hela kostnaden eller bara delar av den (hittade något om en självrisk som skulle vara en stor del av kostnaden).

Hoppas någon här förstår min fråga och kan ge mig ett klart och tydligt svar, för just nu blir jag bara mer och mer förvirrad.

• Zwillinge86

Hej Taken! Jag är i gen expert, men har uppfattat det som att FK kan ersätta ÄD genomförd i Finland/Island där donatorerna liksom här är "kända" OM man har rätt till vården hemma dvs uppfyller kraven för ÄD inom landstingsfinansierad vård. Innan lagändringen den 1/10-13 verkade FK dock ersätta både fler försök och högre åldrar än de egna landstinget, då med hänvisning till att alla landsting inte följde socialstyrelsens riktlinjer. Jag, och många med mig, trodde att lagen om patientrörlighet skulle göra det ännu lättare att få utlandsvård ersatt av FK, men det verkar tyvärr ha blivit svårare.

I ert fall då ni redan har ett barn så misstänker jag att ni inte längre är berättigade ÄD finansierad av ert landsting då de bara erbjuder behandling för första barnet (rätta mig gärna om jag har fel för här är jag lite osäker). Detta skulle således, enligt min tolkning av de bedömningar FK hittills gjort, innebära att vården inte heller ersätts av FK. Då det numer är landstingen själva som yttrar sig kring patienternas rätt till behandling inför beslut om ersättning från FK verkar FK ge fler avslag.

Om jag har rätt så är det förstås helt sjukt att er möjlighet till ÄD genom landstinget, alternativt utomlands med ersättning från FK ska "brinna inne" för att ni med egna medel lyckades med utländsk ÄD. Man kan ju tycka att försöken man berättigas ska gälla oavsett om man finansierar egna behandlingar emellan eller inte, och så är ju också fallet så länge man inte lyckas få barn på sina privatfinansierade försök. Misslyckas de privatfinansierade behandlingarna så kan ju landstinget inte neka med hänvisning till att man redan försökt. Men tyvärr är det i dagsläget "baksidan" med att lyckas med privata försök; landstingen slipper finansiera ytterligare försök.

Så fick iaf jag det förklarat för mig när jag dividerade med mitt landsting om vi skulle satsa på ÄD utomlands istället. De menade då att jag fick stå kvar i kön så länge vi försökte, men om vi fick barn så var vi inte längre berättigade äggdonation via dem. Det är pga denna diskussion som jag misstänker att ni inte kommer få ersättning från FK om ni gör ytterligare en ÄD utomlands, då ni inte längre betraktas som barnlösa.....

Men har ni undersökt möjligheten till att söka och beviljas ersättning i efterhand för den ÄD ni redan gjort?

Lycka till!

Och jag hoppas som sagt att någon kan bevisa att jag har fel i denna fråga...

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?