• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Zwillinge86

Tack för svar VillSåGärna! Vi ville ju gärna ha närstående donator då min syster erbjudit sig, men blev nekade att ställa oss i kön när vi framförde det önskemålet :S varken jag eller syrran vill dock att hon ska korsdonera.

Men din förklaring låter ju rimlig så det kanske är just därför som vi bara får ett försök. Kan ju tycka att de borde bjudsa på ytterligare ivf då..

Ska dock fråga vad som gäller om vi bidrar med egen donator :)

• villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-04 20:51:24 följande:
    Tack för svar VillSåGärna! Vi ville ju gärna ha närstående donator då min syster erbjudit sig, men blev nekade att ställa oss i kön när vi framförde det önskemålet :S varken jag eller syrran vill dock att hon ska korsdonera. Men din förklaring låter ju rimlig så det kanske är just därför som vi bara får ett försök. Kan ju tycka att de borde bjudsa på ytterligare ivf då.. Ska dock fråga vad som gäller om vi bidrar med egen donator :)

Konstigt. Står du i kön nu eller nekade de dig helt? I Stockholm får man inte göra ÄD om det finns chanser med ivf, er ska räknas som obefintliga eller extremt små för att man ska få göra ÄD. Och om det är så de bedömt dig så gör ni ju inte nåt med fler ivfer eller? Jag vet de som har donerat till sina systrar i Stockholm. Konstigt att de inte godkänner er, borde ju bara vara bra att ni bidrar med donator. Min syster hann bli för gammal men med facit i hand är jag glad att det inte är någon närstående som donerat till oss. Tror att det är något som är betydligt mer komplicerat i praktiken än i teorin, både för mottagare, donator och för barnet. Men det är bara min åsikt Lycka till!! Kram
  • Zwillinge86
    villsågärna38 skrev 2014-06-04 21:10:19 följande:
    Konstigt. Står du i kön nu eller nekade de dig helt? I Stockholm får man inte göra ÄD om det finns chanser med ivf, er ska räknas som obefintliga eller extremt små för att man ska få göra ÄD. Och om det är så de bedömt dig så gör ni ju inte nåt med fler ivfer eller? Jag vet de som har donerat till sina systrar i Stockholm. Konstigt att de inte godkänner er, borde ju bara vara bra att ni bidrar med donator. Min syster hann bli för gammal men med facit i hand är jag glad att det inte är någon närstående som donerat till oss. Tror att det är något som är betydligt mer komplicerat i praktiken än i teorin, både för mottagare, donator och för barnet. Men det är bara min åsikt Lycka till!! Kram

Vi fick ett nytt äd-samtal ungefär 8 månader efter att vi nekades. Och då lyfte vi inte tankarna kring min syster och då fick vi ställa oss i kö. Så från och med denna vecka tickar kötiden :)

Vi har blivit spontant gravida två gånger sen vi hänvisades till äd så vi behöver inte äd för att lyckas men de gör befömningen att ivf:er inte ökar chanserna för oss då jag svarar så dåligt på stimuleringen. Hela systemet verkar ganska godtyckligt särskilt med olika regler i landet, men positivt att de ändå både överväger närstående donation och ibland hodkänner det i Sthlm. Här var det som att prata med en vägg fastän att jag anser att både vi och min syster resonerar väldigt sunt kring tänkbara problem. Är inte naiv utan förstår att det finns risk för känslomässiga "komplikationer" som man slipper när donatorn är okänd, men vi är ändå trygga i det beslutet. Så gör vi äd itomlands blir det antagligen med systerns ägg. Tack för dina svar och lyckönskningar :)
  • villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-05 00:17:33 följande:
    Vi fick ett nytt äd-samtal ungefär 8 månader efter att vi nekades. Och då lyfte vi inte tankarna kring min syster och då fick vi ställa oss i kö. Så från och med denna vecka tickar kötiden :) Vi har blivit spontant gravida två gånger sen vi hänvisades till äd så vi behöver inte äd för att lyckas men de gör befömningen att ivf:er inte ökar chanserna för oss då jag svarar så dåligt på stimuleringen. Hela systemet verkar ganska godtyckligt särskilt med olika regler i landet, men positivt att de ändå både överväger närstående donation och ibland hodkänner det i Sthlm. Här var det som att prata med en vägg fastän att jag anser att både vi och min syster resonerar väldigt sunt kring tänkbara problem. Är inte naiv utan förstår att det finns risk för känslomässiga "komplikationer" som man slipper när donatorn är okänd, men vi är ändå trygga i det beslutet. Så gör vi äd itomlands blir det antagligen med systerns ägg. Tack för dina svar och lyckönskningar :)

Men usch vilken dålig stil att låta er vänta 8 mån men tur ni står i kön nu iaf. Men konstigt att det är ok med närståendedonation här men inte där ni bor. Mkt godtyckligt kan man säga. Kan inte tänka att man blir nekad att ställa sig i kö här heller även om man skulle bli nekad närståendedonation. Kan du tänka dig att ta emot ägg ifrån någon okänd person om det blir aktuellt? Eller är det bara din syster som gäller? Om ni blir gravida själva så testa prednisolon och blodförtunnande. Kanske har din kropp svårt att behålla embryot? Eller så är det äggkvaliteten, ja svårt att veta. Eller spermierna? Det brukar ju av någon anledning inte göras lika mkt utredning där. Vi åt lchf förra året och i januari blev jag ju gravid på naturlig väg, för första gången på 9 år med maken som ju även haft problem med spermierna!! Och jag är 43, ja under kan ske med andra ord. Oavsett så håller jag iaf tummarna för er och hoppas att ni snart är gravida igen!! Stora kramar
  • Zwillinge86

Vi är absolut inte främmande för att ta emot ägg från en okänd donator, viktigast för oss är i slutändan att få barn. Ja läkarna här skyller min barnlöshet på dålig äggreserv, men jag får immunbehandling via Grekland då mitt immunförsvar bildar antikroppar mot mina hormoner. Och ska jag tro min akupuntör så beror problemet på låg yang i njurar och mjälte och där med "en kall livmoder". Spermierna och äggkvaliteten ser, enligt det man i dagsläget kunnat se, bra ut men det behöver ju som sagt inte betyda nåt..

• villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-05 08:13:14 följande:
    Vi är absolut inte främmande för att ta emot ägg från en okänd donator, viktigast för oss är i slutändan att få barn. Ja läkarna här skyller min barnlöshet på dålig äggreserv, men jag får immunbehandling via Grekland då mitt immunförsvar bildar antikroppar mot mina hormoner. Och ska jag tro min akupuntör så beror problemet på låg yang i njurar och mjälte och där med "en kall livmoder". Spermierna och äggkvaliteten ser, enligt det man i dagsläget kunnat se, bra ut men det behöver ju som sagt inte betyda nåt..

Såg din presentation nu. Jättebra med Grekland tror jag. Klart det kan vara immunologi och det får man ju inte hjälp med i Sverige. Jag kom aldrig iväg till Grekland men fick prednisolon och innohep plus Trombyl av en privatläkare här och när jag började ta det i samband med äd började vi bli gravida igen och fick vår dotter Gjorde även akupunktur och drack örter osv. Stort lycka till med allt nu!! Kramar
  • Zwillinge86
    villsågärna38 skrev 2014-06-05 08:21:25 följande:
    Såg din presentation nu. Jättebra med Grekland tror jag. Klart det kan vara immunologi och det får man ju inte hjälp med i Sverige. Jag kom aldrig iväg till Grekland men fick prednisolon och innohep plus Trombyl av en privatläkare här och när jag började ta det i samband med äd började vi bli gravida igen och fick vår dotter Gjorde även akupunktur och drack örter osv. Stort lycka till med allt nu!! Kramar

Kul att behandlingen funkade för dig! Stort grattis i efterskott :D
  • Myra

Ringde försäkringskassa ingen. Dom skickar inte ens ut en påminnelse till landstinget om beslut. Nu är det snart 6månader sen jag skickade in första ansökan. Fick preliminära beslutet 1,5månad efter det o där dom övervägde att avlå min ansökan. Skickade in mina synpunkter och väntar på slutgiltiga beslutet. Har pratat med både FK o landstinget och dom är överhoppade med jobb. Hon på Landstinget sitter själv med hela stockholm (eller södermanland). FK har fått indikationer att det inte ens är någon ide att skicka ut påminnelsen. Tydligen värre i skåne. Det gick ju så snabbt att få det preliminära beslutet. 
    Det är helt sjukt att det ska ta sådan lång tid och att det bara är en som sitter och jobbar med det.  Vad gör dom om hon blir sjuk?

• Myra

Nu fick jag brev från FK, Lanstinget har sagt att det finn inga undantag för dom som passerat 40 för ersättning. Jag motiverade att jag inte fått den vård jag har rätt till för jag stod i kö sen innan 39. Jag har möjlighet att ge mina synpunkter igen. Men lär nog inte gå vägen. Får väl gå på att jag vill veta varför jag inte fått vården eller något. 

Då ställer mig i sällskapet att gå vidare till Förvaltningsrätten. 

• Tilda76

Någon som vet om ens poäng äts upp om man får ersättning av FK? Dvs om man har 6 poäng och får ersättning för en ÄD i utlandet har man då tex bara 4 poäng kvar?
    Skåne : fick besked om att regionen inte hade tid att vara FK, när de skulle göra det var oklart. Skrev då ett långt mejl till patientnämnden och personen ansvarig på regionen. Fick kort därpå veta att pappren kommit bort i internposten (? Använder man inte mejl /it nu för tiden). Nu ska de vara inskickade. Dock är vi gränsfall då själva ET gjordes precis efter att reglerna ändrades i okt 2013 och FK ska gå på regionens /landstingets rek. Fast behandlingen började innan med mediciner. Vad regionens rek blir vet jag inte men tror de säger nej pga vi formellt inte hade varit skrivna på samma adress i 12 månader då ÄD gjordes.

Nu har vi dock kommit fram i kön MEN de säger att det är ytterligare 6 månaders väntetid !!trots att vi redan väntat mer än 1 år på att regeln om att vara skriven på samma adress skulle uppfyllas. Så nu borde vi ju kunna ansöka om förhandsbesked eftersom vårdgarantin inte uppfylls. Men frågan är då om våra poäng minskar...?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?