Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

    Fil kand i psykologi och starta eget???

    Cloudy skrev 2011-03-14 15:25:28 följande:

    Jag pluggar just nu till beteendevetare och skulle satsa på steg 1 och ev steg 2 innan jag ens gav mig i kast med att ge terapi till människor som mår dåligt.

    Det är ett för tunnt underlag helt enkelt och detsamma tycker jag om din fil kand i psykologi och socionomer.
    Alla som ger terpi eller jobbar som kuratorer ska enligt mig minst ha steg 1-utbildningen i bagaget anser jag.


    BeatriceL skrev 2011-03-14 19:51:57 följande:
    Kuratorer har väldigt ofta steg 1 utbildning, och jag skulle definitivt inte rekommendera att man varkeen arbetar med samtal eller går till nån för samtal som inte har steg 1. Den är otroligt viktig.

    Själv är jag snart färdigutbildad psykolog och kan bara säga att innan man gått steg 1 så vet man egentligen inte vad man gör... det blir en enorm skillnad bara man påbörjat den. Sen det här med ålder... jag är en av de äldsta på utbildningen, snart 32 år, och anser inte att jag lyckas så mycket bättre än de som är yngre. Hur man är som terapeut har absolut ingenting med livserfarenhet att göra utan hur bra man är på att lyssna, stötta och analysera. Det är inte meningen att man ska jobba utifrån egen personlig erfarenhet, utan utifrån vetenskpligt bevisade metoder.
    Jag instämmer! Jag tycker att det borde vara mycket mer begränsat i kring vilka som får behandla med terapi än hur det är idag. Jag läser också till psykolog och jag känner mer och mer hur lite jag kan om hur man ska möta människor i samtalsterapi på ett bra sätt! 
  • Danitra
    violatricolor skrev 2011-03-14 20:13:27 följande:
    Kuratorer utan psykoterapeutisk utbildning erbjuder samtal men inte terapi. Det är en väsentlig skillnad. Med "samtalsterapi" antar jag att du menar psykoterapi? Det är för psykologer och psykoterapeuter att erbjuda. Men kuratorer kan erbjuda samtal med ett innehåll som är relevant utifrån deras utbildning. Precis som präster utan steg 1 kan.
    Jo, jag menar just TERAPI.
  • Danitra
    violatricolor skrev 2011-03-14 20:23:52 följande:
    Ok, jag trodde du sa emot mig Att man inte kan erbjuda terapi om man inte är utbildad för det är ju rätt självklart. Däremot kan man nog erbjuda samtal med relevant innehåll. Bara man är tydlig med sin kompetens.
    Fast idag är det fritt fram för vem som helst att behandla depressioner, barndomstrauman och andra allvarliga situationer. Och allt för många gör det också. SÄtter diagnoser gör dom också i vissa fall.
  • Danitra
    violatricolor skrev 2011-03-14 20:36:30 följande:
    Ja och som jag skrivit många gånger så ska man inte syssla med det om man inte har psykoteraoeutisk utbildning.
    Nej, precis. Ville bara visa att vi håller med varandra.
Svar på tråden Fil kand i psykologi och starta eget???