Örontermometer!
Vi funderar på att skaffa en örontermometer. Har sett en på apoteket, men den kostar 600 kr, är det värt det eller finns det andra som är minst lika bra?
Vi funderar på att skaffa en örontermometer. Har sett en på apoteket, men den kostar 600 kr, är det värt det eller finns det andra som är minst lika bra?
ops menade på akutavdelingen på akuten så mäts den i örat
På alla sjukhus i Sthlm (barnakuter samt husläkare) tar man i örat. Vi hr apotekets från braun o använder den jättemkt o litar på den till 100% Kul oxå att öva med barnen o så :0)
Astrid Lindgren har vi varit på säkert 5 gånger med allt från 2v till 1,5 åring de har tagit i örat varje gång o just påpekat att de alltid gör så ?? Skulle dock vara extremt tveksam till något annat om örontermometer finns att tillgå då jag tycker rektalt är ett stort övergrepp.
Ni som tycker rektaltermometer är ett övergrepp, tycker ni samma om suppar o tvingar i dem den avskyvärda drick-alvedonen istället? Blä, det kallar jag isf övergrepp...
Min son har just nu hög feber o inspirerad av denna tråd har jag gjort någea kontrollmätningar. Min Braun örontermometer den dyra från apoteket) visade vid 3 mätningar i vardera öra 38.3, 38.5, 38,8 i höger öra samt 38.6, 39.0 och 38,5 i vänster öra. Min son är två år o ligger still vid mätningarna som han tycker är spännande.
Med rektaltermometern, en snabb termometer som mäter på max 10 sek, visade 39,4. Dvs nästan en halv grad högre än den högsta öronmätningen o nästan en grad högre än snittmätningen som man lätt skulle kunna trott på om man inte gjort 6 mätningar...
Nån skrev att man inte mäter rätt, men det lovar jag att jag gör. O jag mäter alltid flera ggr/öra. O som sagt, den visar rätt på vuxna så örontermometern är det inga fel på...
Kan tillägga att min son ibland nappar åt sig termometern o leker "ta tempen", fast det går inge bra med blöja så då tar han i naveln, hehe... Så så traumatiskt kan det inte vara, iaf inte om man inte har en mamma som ger en sådana intryck av att det är just ett övergrepp...
Termen övergrepp tycker jag för den delen är mycket osmaklig o opassande i detta fall.
Jag har aldrig pratat om övergrepp, däremot vill vi inte ta i rumpan ändå. Kan inte folk bara acceptera det? Tråden handlar om örontermometer och inget annat. Det är inte lönt att försöka övertala mig om att använda rektaltemp.
Inte värt att försöka övertala mig heller sorry.....
Inte mig heller
Här blir det en ny braun örontemp från apoteket nu när vår gamla börjar ge upp, har varit helnöjd med den
Vi har en örontermometer köpt på Apoteket och vi är mycket nöjda med den.
Jag skulle inte säga att det är ett övergrepp att ta tempen rektalt men för mig känns det som ett övergrepp, när barnet gråter och skriker hysteriskt och det behövs två personer för att ta tempen. Det är fullkomligt onödigt att utsätta barnet för det, enligt mitt sätt att se det, när det finns andra alternativ att ta tempen. När mitt första barn var litet, gick det jättebra att använda ändtarmstermometern men vid 18 månaders ålder kom protesterna och dessa valde vi föräldrar att hörsamma.
Och jag menar på akuten, glömde skriva det.