• Aeon

Åka bil 46 mil med bebis.TIPS!!

Hej,

Vi kommer åka ca. 46 mil bilfärd i slutet av april med vår då snart 9 månaders son. Stanna borta 1 vecka och sedan åka hem igen. Vi behöver lite tips på hur vi ska gå tillväga.

-Kan vi åka kväll/natt för att sonen ska ha sin nattsömn i bilen? Eller är det för på frestande för lillens rygg att sitta upp så länge i ett svep? Det vore smidigt eftersom man slipper underhålla en uttråkad bebis som INTE tycker om att sitta fastspänd mer än nödvändigt.. Drömmer (30 min)

-Hur ofta bör man ta raststopp om man nu inte bör låta honom sova sittandes så länge?

-Vad ska man underhålla honom med i bilen?

Är tacksam för era tankar, svar och råd kring detta!

//Flux

• Svar på tråden Åka bil 46 mil med bebis.TIPS!!
  • luckyme83

om vi ska åka långt med barnen så åker vi alltid i samband med att de ska sova.....det blir enklast så för alla parter =)

• 2 prinsar 1 prinsessa

ni märker om han inte orkar åka med. Då stannar ni och tar upp honom ur bilbarnstolen en stund.
    Vi åkte bil 8 timmar med våran 1 gång i månaden första året och det va aldrig några problem, oftast sov han hela vägen.
    Me sopm sagt du läser av ditt barn.
    Sover han så är det ju bara att köra på, blir han gnällig stanna och ta en pause

♥ Karl-Casper ♥ Theo ♥ Mammas ögonstenar
  • Aeon

Vad skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar! Var rädd att få en rejäl avhyvling för att jag vill ha honom sovandes i bilen istället för skrikandes.Flört

Då planerar vi för kvälls/natt körning och paus om han(eller vi) verkar behöva det!

Tack för snabba svar!

• Nemi10

Hei!
    Vi bor 50 mil fra familien, så vi har kjørt noen lange turer, første gang da baby bare var 3 uker gammel.
    Han sier nok i fra om han blir sliten og vil ha pause.
    Det vi fikk beskjed om, var at det ikke er farlig for ryggen å sitte lenge i bilstolen, men at babyer synker litt sammen og har vanskelig for å rette seg opp selv. Viktig å følge med på det, så han får puste!
    Derfor kjører vi omtrent 2 timer før vi tar en liten pause fra bilstolen, og kjører videre.

Vi har alltid kjørt om dagen, men vår datter sover uansett. Om ho ikke hadde gjort det, ville vi nok kjørt om natta :)
    Ho er 6 mnd, så jeg vil tro at en på 9 mnd klarer lengre perioder.
    Husk mjuke leker, så han ikke får en hard leke i ansiktet ved bråstopp!

Lykke til, det blir sikkert en fin tur :)

• Aeon

Tack för tipsen Nemi! Känner mig tryggare när man läser om andras erfarenheter Skrattande

Smart sagt angående "Husk mjuke leker, så han ikke får en hard leke i ansiktet ved bråstopp!" Det har jag aldrig tänkt på!!

{#emotions_dlg.flower} Tack!

• Alexi

Vi har åkt 60 mil ett antal gånger, bland annat när dottern var 8 mån. Vi har alltid valt att åka tidigt, tidigt på morgonen, typ runt 06, så sov hon ett par timmar bara av att ha gått upp så tidigt. Kvälls- och nattkörning har vi valt bort av flera skäl, vi är trötta och därmed sämre bilförare, vi måste ändå orka vara uppe med dottern dagen därpå och tappar därför massor med sömn och för att dotternska hinna vänja sig vid ny plats att vara på innan det är dags att sova där på kvällen.

kör så länge barnet sover är mitt tips och ta sen paus 1-2 timmar tills de kan tänkas bli trötta igen.

• Savina

kan bara hålla med de andra. Vi har åkt kvällstid o det har funkat jättebra! Man har med sig nån bra bok o rolig leksak (som de gärna inte har legat framme på ett tag) ifall h'n inte somnar på en gång o blir uttråkad...

• IdaEng

Vi har åkt ganska mycket bil med våra små. Att åka på natten funkar ju ganska bra för barnen. Dom har sovit gott och inte alls verkat må dåligt i små ryggar.
    Men om man åker på natten så är föräldrarna ordentligt trötta och hela dagen efter brukar bli jobbig tycker jag. 
    Jag föredrar att åka tidigt som attan på morgonen som Alexi skrev. Då brukar barnen somna i bilen och sova bort de första timmarna, vi brukar ta med goda mackor och festis (sånna sockerfria från semper/nestle är super) till frukstfika och sedan kan man stanna på ett bra lunchställe där barnen kan rasa av sej ordentligt innan man tar nästa etapp. 
    I pauserna får man kramas och mysa liet extra också, för de riktigt små brukar sakna att få vara i famnen  

Om barnet har napp, lagra upp med ett gäng i bilen så ni slipper leta er fördärvade när det bli en kris!    

• Orättvist

Jag har en 2 åring och en sexmånadersbebis. Vi pendlar 40 mil varje vecka, det går bara fint.
    Men så mycket sovtid som möjligt för barnet tror jag e bäst:) För alla;)

• Alexi
    IdaEng skrev 2011-03-11 15:34:57 följande:

Vi har åkt ganska mycket bil med våra små. Att åka på natten funkar ju ganska bra för barnen. Dom har sovit gott och inte alls verkat må dåligt i små ryggar.
    Men om man åker på natten så är föräldrarna ordentligt trötta och hela dagen efter brukar bli jobbig tycker jag. 
    Jag föredrar att åka tidigt som attan på morgonen som Alexi skrev. Då brukar barnen somna i bilen och sova bort de första timmarna, vi brukar ta med goda mackor och festis (sånna sockerfria från semper/nestle är super) till frukstfika och sedan kan man stanna på ett bra lunchställe där barnen kan rasa av sej ordentligt innan man tar nästa etapp. 
    I pauserna får man kramas och mysa liet extra också, för de riktigt små brukar sakna att få vara i famnen  

Om barnet har napp, lagra upp med ett gäng i bilen så ni slipper leta er fördärvade när det bli en kris!    

Angående att tappa nappen, ha nappkedja som sätts fast på tröjan eller så, det är ovärderligt!
  • MiniJi

Köra under sovtid är vårt tips också.
    Annars är Baby Einstein eller liknande i bärbar dvd-spelare/iPad ett tips!

• IdaEng
    Alexi skrev 2011-03-11 21:24:34 följande:
    Angående att tappa nappen, ha nappkedja som sätts fast på tröjan eller så, det är ovärderligt!
    Min yngsta har aldig accepterat dom där napphållarna utan ville ha lösa nappar tyvärr.
  • mupparsmupp

jag har 40 mil till släckten, så vi brukar åka när det är sovtid för lillen. anting åker vi på morgonen direkt efter gröten för då brukar han sova ett par timmar  och sen så kan han vara vaken en stund,stanna för en snabb lunch,sen brukar han sova igen,så då åker vi vidare :P  eller så åker vi på kvälln så han sover hela vägen :)

Bebis 9 maj 2010
  • Afrika

Vi körde Pretoria - Kapstaden 152 mil (och tillbaka lika långt...) när vår dotter var 4 månader och sonen 3. Startade vid 4 på morgonen och körde medans det var mörkt. Packade bilen och gjorde allt klart för att sen flytta de sovande barnen till bilen. Funkade mycket bättre än jag trodde det skulle.

Svar på tråden Åka bil 46 mil med bebis.TIPS!!