• Alexi

Åka bil 46 mil med bebis.TIPS!!

Vi har åkt 60 mil ett antal gånger, bland annat när dottern var 8 mån. Vi har alltid valt att åka tidigt, tidigt på morgonen, typ runt 06, så sov hon ett par timmar bara av att ha gått upp så tidigt. Kvälls- och nattkörning har vi valt bort av flera skäl, vi är trötta och därmed sämre bilförare, vi måste ändå orka vara uppe med dottern dagen därpå och tappar därför massor med sömn och för att dotternska hinna vänja sig vid ny plats att vara på innan det är dags att sova där på kvällen.

kör så länge barnet sover är mitt tips och ta sen paus 1-2 timmar tills de kan tänkas bli trötta igen.

• Alexi
    IdaEng skrev 2011-03-11 15:34:57 följande:

Vi har åkt ganska mycket bil med våra små. Att åka på natten funkar ju ganska bra för barnen. Dom har sovit gott och inte alls verkat må dåligt i små ryggar.
    Men om man åker på natten så är föräldrarna ordentligt trötta och hela dagen efter brukar bli jobbig tycker jag. 
    Jag föredrar att åka tidigt som attan på morgonen som Alexi skrev. Då brukar barnen somna i bilen och sova bort de första timmarna, vi brukar ta med goda mackor och festis (sånna sockerfria från semper/nestle är super) till frukstfika och sedan kan man stanna på ett bra lunchställe där barnen kan rasa av sej ordentligt innan man tar nästa etapp. 
    I pauserna får man kramas och mysa liet extra också, för de riktigt små brukar sakna att få vara i famnen  

Om barnet har napp, lagra upp med ett gäng i bilen så ni slipper leta er fördärvade när det bli en kris!    

Angående att tappa nappen, ha nappkedja som sätts fast på tröjan eller så, det är ovärderligt!
Svar på tråden Åka bil 46 mil med bebis.TIPS!!