• Tja

    Hur skulle du agera/readera om ditt barn blev mobbat , och vad skulle du säga till ditt barn?

    Nä, barnen skall INTE ta ansvar för att få stopp på mobbning eller godta vad som helst. Har Själv varit mobbad hela skoltiden fram till gymnasiet, är idag 39, och ja, att höra skaer sätter sina spår hela livet igenom. Från skolans sida var det alltid "det går över", "de menar inget med det". Så när kläder förstörs eller slag inför lärare är helt OK????

    Har idag två underbara döttrar som tyvärr är ännu mer utsatta än vad jag blev. Från oss hemma har barnen alltid fått höra att de är värda lika mycket som andra och inte mindre. De har rätt till sina egna åsikter. De vet också att man inte kan vara vän eller tycka om andra MEN att alla skall behandlas med respekt!!!

    Vi talar även om att de skall säga ifrån genoma att tydligt säga nej eller jag vill inte och stå på sig. De andra barnen skall respektera det. Slag eller knuffar är inte OK oavsett vad nån säger.

    Mina föräldrar tog i första hand kontakt med de barnens föräldrar för ja, de är föräldrar och skyldiga till att ta tag i vad deras barn ställer till med. De är ersättningsskyldiga om kläder förstörs. Det tog även kontakt flera gånger med skolan trots att det inte hjälpte.

    Jag själv har kontaktat föräldrar i första hand uprepade gånger för man har ett ansvar för sina barn och en skyldighet att veta vad de gör eller beter sig mot andra. Trots att det inte hjälpt så är det föräldrar först. På senare tid är det dock skolan då det varit en massa elände där.

    Barn vet vad de gör även när de är 5-6 år och de är mycket medvetna om hur de skall göra för att mamma/pappa skall tycka synd om dem eller tro att de talar sant och det är normalt att man vill tro sina barn helat tiden. Att få stopp på mobbning och mobbare är att alla föräldrar aktivt hemma pratar med sina barn under lång tid och i samarbete med skolan. Problemen löser sig inte över 1 natt eller 1 månad. Det tar tid men med öppen kommunikation fungerar det.

    Det är väl ändå med respekt för andra som inte tycker lika, ser lika ut, delar samma värderingar som ger en bra grund.? Tänk alla gånger man hör vuxna som beklagar sig över att barnen mobbar, de undrar vad de fått det ifrån och de låter som sina barn. Man får tydligen inte vara olika. Nä, respekt för andra och vad de tycker och tänker.

Svar på tråden Hur skulle du agera/readera om ditt barn blev mobbat , och vad skulle du säga till ditt barn?