Inlägg från: pappatill3 |Visa alla inlägg
  • pappatill3

    Har du som pappa, fått igenom ensam vårdnad?

    Hej!
    Min äldsta son har jag tillsammans med en människa som inte längre tar något ansvar eller visar engagemang i sin roll som förälder. För att göra en lång histora kort, så läs min blogg (http:pojkenspappa.blogg.se) för att kunna ta ställning till min fråga:

    Hon har stuckit, med tanke på allt som hänt så vill varken min son, jag eller hennes föräldrar ha med henne att göra.
    Nu vill jag ansäka om ensam vårdnad, men av ren rädsla för att forlora en sådan tvist (vilket jag dock är säker på att jag inte skulle göra, men har ändå en oro och därav min fråga till er.
    jag hittade det här på nätet:
    www.famratt.com/fragorosvar/ensam/ens12_0953.... så finns följande punkter uppställda, de som är fetmarkerade är de som är relevanta i min situation:


    Bedömningen av barnets bästa Barnets inställning och vilja Om föräldrarna vill att en av dem ska ha ensam vårdnad Om det förekommit hot och våld mellan föräldrarna Om en förälder varaktigt är förhindrad att utöva vårdnaden. Om en förälder har brustit i kontakten Om det förekommer stark konflikt och samarbetssvårigheter Om en förälder uppger uppenbara lögner Om det bestående bör bevaras Det ska finnas en stabilitet i barnets liv - barnet behöver en fast punkt Små barn ska vara hos mamman (mindre än tre år) Gemensam vårdnad anses som viktigt för barnet Syskon bör inte separeras Barnets umgänge ska vara omfattande Umgängessabotage bedöms som allvarligt - fast svårt att bevisa

    Efter att ha läst min blogg och med tanke på ovan punkter, vad anser ni vara det rätta?


    Det ENDA jag vill är att ge min son en fortsatt trygg miljö och där vi kan leva vårt liv tillsammans utan att vara rädd för att hon skall komma tillbaka och tro att flera års misär är som bortblåst! Jag vill även att de beslut som rör min son skall fattas och enbart påverkas av mig och min fru, inte av ngn som råkar ha fött honom och som har halva vårdnaden...

  • Svar på tråden Har du som pappa, fått igenom ensam vårdnad?
  • pappatill3

    Jag kommer heller aldrig ge upp min kamp för att min son skall må bra!
    En sak som jag vill poängtera som du i detta har missat,  ett par stärkande ord som JAG fick från socialen, och som faktiskt var det som sparkade mig i rätt riktning och som jag använt som drivkraft många många gånger...

    Som förälder så har man en skyldighet att se till att ens barn har det tryggt och bra när barnen bor hos dig, men du har även en rättighet att säkerhetställa att barnet är tryggt även hos den andra förälderna. Uppnås inte denna trygghet där så har du rätt, om du har tydliga belägg för det, att hålla ditt barn därifrån, umgänge får sedermera ske under ordnade former eller så får den andre förälderna ansöka om umgänge

    Värt att ha i åtanke...


    Stå på dig Peugeot!


    cme skrev 2011-03-21 07:55:26 följande:
    "Varför åker du inte till skolan och hämtar honom då"? undrar du säkert.
    Ja, det finns två skäl. Jag kan inte hindra mamman från att hämta tillbaka honom dagen efter. Och skolan har som policy att inte stå emot om hon tar med sig några hotfulla typer. Inget våld. Så jag vill inte utsätta honom för det traumat. Den andra, och fan så mycket mer oroväckande, är att jag fått ett hot om att något ska hända grabben eller mig och min familj om jag gör det. Om jag ens yppar om hotet för någon skulle något hända grabben. Om jag ens närmar mig honom så ska han bli skadad eller ännu värre. Har i dagsläget inte sovit på tio nätter och det är jobbigt när man har ett arbete att sköta, en familj att ta hand om och ett hus att betala. Men jag vet att en dag ordnar sig allt. Om inte i mitten av april, så en dag. Man kan inte få hålla på som hon i tio års tid utan att det finns någon vettig människa i rättsystemet som ser vad hon håller på med..
Svar på tråden Har du som pappa, fått igenom ensam vårdnad?