• Hannah Graaf

    Är det ok att välja kön på sitt barn?

    Är det rätt att man får bestämma om man vill ha en pojke eller flicka när man planerar att bli föräldrar? I USA finns möjligheten att välja vilket kön man vill ha genom spermaseperation där man separerar w-kromosomer (flicka) och y-kromosomer (pojke). Är det jakten på perfektion som börjar gå för långt eller är det helt ok att om du t ex har tre döttrar och drömmer om en pojke? Tankarna för mig till andra länder där flickor kastas på soptippen för att de inte var önskade och kvinnan från en liten stad i Sverige som gjorde otaliga många aborter när det på varje ultraljud visade sig att det inte var det önskade könet på barnet. Jag har själv två pojkar och när jag väntade mitt tredje barn så fanns så klart tanken att det skulle vara mysigt om det var en liten tjej som låg i min mage. Nu var det en tjej, lilla Liv men jag hade blivit lika lycklig om det var en pojke. När jag var gravid sa många till mig: Nu måste du få en tjej! För mig var det viktigast att mitt barn var friskt. Oavsett pojke eller flicka så var det lika önskat och skulle bli lika mycket älskat. I USA kan man även vid en insemination välja hudfärg, utseende, utbildningsnivå mm på sperma och ägg donatorn. Skapa det ”perfekta” barnet. Allt detta känns för mig att det gått för långt. Jag tror ju inte på att man ska mixtra med sådant.  Det finns en mening med varje barn som föds oavsett pojke eller flicka och det är inte vårt val att bestämma över det som naturen redan har förutbestämt. Det är i alla fall min tanke kring detta. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Är det ok att välja kön på sitt barn?
  • Laura03

    Jag vet flera som åkt dit, några har gjort abort och några säger att de skulle gjort abort om det varit fel kön.

  • VirrigaVerna
    Laura03 skrev 2011-03-19 13:10:34 följande:
    Jag vet flera som åkt dit, några har gjort abort och några säger att de skulle gjort abort om det varit fel kön.
    Trots det så är det inte något som gör utslag i statistiken så det är inte något stort problem och inte något som kan anses vara vanligt förekommande.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Matillin
    Rymdamman skrev 2011-03-19 11:18:38 följande:
    Nej, man leker aldrig gud när man ÖNSKAR, när man däremot aktivt väljer bort ett kön för ett annat genom genmanupilation är det fel. När det sedan kommer till "sjuka" foster, eller om man inte är redo att bli förälder har man naturligtvis rätt att välja själv! Jag bara anser att man ska inte in och peta i DNA eller kromosoner för att man tror att människan kan ändra på händelser, eller utseende själva. Jag är för donationer, IVF och allt annat som gör att människor ska få barn. Jag är däremot emot att man ska få välja på en cellnivå vilken egenskap man ska ha på barnet. Skrattande
    Så är det då mer fel att välja bort ett barn när man inte vet könet på det mot när man inte vet?
    I grund och botten är det ju faktiskt samma sak för barnet?

    Dessutom är det ju en annan synvinkel värre att ta bort ett foster som levt i tex 12 veckor där hjärtat slår och det börjat hicka, sparka, suga på tummen m.m än att välja bort en mikroskopisk cellklump som inte fått "liv" ännu men man vet att det har förutsättningen att bli en flicka eller pojke.
    Man kastar idag redan bort befruktade ägg när man gör ivf eftersom man oftast får fram kanske 10 st och man kan ju inte gärna stoppa in alla 10 i livmodern
    Det är få embryon som går att frysa och dom andra kasseras eller används för forskning.
    Varför är det mer fel att befrukta 10 ägg och sedan sålla ut ett pojk eller flick-embryo och kassera dom andra vilket man ju gör vid vanlig ivf??

    Jag anser förresten inte aborter vara fel och jag tycker man ska få välja fritt.
    Jag förstår bara inte hur man kan vara för abort med tycka det är så fruktansvärt med att få välja vilket kön man har på barnet.
    När man väljer kön väljer man inte ut specifika egenskaper då det som folk redan påpekat finns livliga pojkar precis som det finns livliga och busiga flickor.
    Linnemo skrev 2011-03-19 12:32:28 följande:
    Jag tycker att det är fel att välja kön på sitt barn av 2 anledningar.

    Anledning 1. Om föräldrar vill handplocka något så obetydligt som barnets kön så har Sverige en allvarlig jämställdhetsdebatt att dra igång.

    Anledning 2. Att välja kön på sitt barn kan få en demografisk effekt, det vill säga att det föds fler av det ena könet än det andra.
    Varför skulle vi behöva en jämnställdhetsdebatt menar du?

    Det är rätt dyrt att genomföra ivf i dom länder där detta är lagligt, hörde att det kostar 180 000 kr i england att utföra och säkert lika mycket i USA.
    Alltså något som inte speciellt många har råd med.
    Finns ju dessutom ingen garanti för graviditet och då måste man göra om det.
    Ivf av det här slaget skulle aldrig bli gratis i sverige om det blev tillåtet och skulle nog inte bli speciellt vanligt heller.
    Klart att det inte skulle påverka utfallet av t.ex flera flickor i ett visst område
    Dom som främst skulle göra en sådan behandling är dom som fröken beckham som har 3 barn av samma kön tidigare och därför vill ha ett barn av det andra könet.
    Det skulle endast kunna uppstå för hög population av det ena könet om folk i stor omfattning skulle välja att göra könsivf och där alla valde samma kön.
    Det finns ju liksom lika många som har 3 flickor i familjen som dom som har 3 pojkar, så sannolikheten är inte speciellt stor
    Laura03 skrev 2011-03-19 13:10:34 följande:
    Jag vet flera som åkt dit, några har gjort abort och några säger att de skulle gjort abort om det varit fel kön.
    Aldrig hört talas om, låter fruktansvärt men är förhoppningsvis ovanligt.
    Man kan ju inte vara riktigt redig i huvudet om man väljer att göra abort på ett så långt gånget barn enbart baserat på att det har fel kön när barnet är helt frisk dessutom!
  • Verkligen

    Jag tycker inte att man ska hålla på och sträva efter ett visst kön utan man ska vara glad oavsett om man får en flicka eller pojke. Självklart kan man ju ha en liten önskan om vad man vill ha så länge det inte påverkar utgången som blir.
    Jag skulle bli glad för vilket som så länge barnet är friskt och välmående. Skulle såklart bli glad även om barnet var sjukt såvida det inte är kromosonsjukdomar eller om det är nåt obotligt.


    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Laura03

    Virriga Verna
    Även om det inte visas i statistiken eftersom man inte går till sin gynekolog och säger att "jag har varit i Norge och kollat könet och vill nu göra abort" så förekommer det och är det etiks rätt. Kanske i vissas ögon men inte i mina. Har själv fått MA i v13 och fick ut ett foster med tio fingrar, tio tår, liten näsa och snopp. Såg ut som en mini, mini bebis. Även om ett foster på 13v inte klarar sig utanför livmodern så ser det precis ut som ett barn. Ett litet liv som en del bara skrapar bort. Då är det väl bättre att man kan betala för sig innan och få det kön man vill ha.

  • power
    Linnemo skrev 2011-03-19 12:32:28 följande:
    Jag tycker att det är fel att välja kön på sitt barn av 2 anledningar.

    Anledning 1. Om föräldrar vill handplocka något så obetydligt som barnets kön så har Sverige en allvarlig jämställdhetsdebatt att dra igång.

    Anledning 2. Att välja kön på sitt barn kan få en demografisk effekt, det vill säga att det föds fler av det ena könet än det andra.
    1 vad är ojämställt med att välja kön?
    2 vart har du lärt dig vad "demografisk" betyder?
  • Hannah Graaf
    CallGirl skrev 2011-03-18 09:01:17 följande:
    Vad jag vet så är det en kvinna som har gjort två aborter på grund av "fel" kön och det är inte ett otal för mig

    www.expressen.se/nyheter/1.1565559/fel-kon-gi...

    Jag tycker det är två skilda frågor du tar upp i din trådstart

    1. Ska man få välja kön vid IVF eller liknande.
    2. Ska man få välja bort ett kön?

    När det gäller att välja kön är jag för det i vissa fall exempelvis om det finns risk för könsbundna ärftliga sjukdomar.

    När det gäller att välja bort ett kön så har vi fri abort i Sverige vilket betyder att det är upp till kvinnan att välja om hon vill fortsätta eller avbryta graviditeten. Väljer hon att avbryta så är det upp till henne oavsett om det är på grund av kön, att barnet kommer fel tid på året eller att hon helt enkelt inte vill ha barn.
    Vi pratar om två olika exempel. I det fallet jag syftar på valde kvinnan att göra flera aborter. Läste din länk och såg att det finns fler som gjort det. Frågan är om man anser det är rätt att välja kön, eller välja bort, och då syftar jag inte enbart på IVF utan generellt om det är ok att välja. 

    Kram

    /Hannah
  • Catgodess

    Tycker rent generellt att det där med att välja kön känns som ett i-landsproblem. Vill vi ha det som i t ex Kina där det går 10 män på varje kvinna för att någon bestämt att det är finare att få en son än en dotter. Jag kan förstå att det finns de som ÖNSKAR visst visst kön på sitt/sina barn men moder natur är utformad så att det är slumpen som avgör.
    Det är kanske enklare om fått barn "naturligt" att  tycka att kön på barnet spelarroll, har man kämpat i många år mot barnlöshet är man lycklig om man får ett barn i huvudtaget, för min del var könet oviktigt.
    Rent etiskt kan jag tycka, bråka inte med moder Natur då får vi bara överskott på det ena eller andra könet vilket på sikt leder till att många kanske inte får chansen att bilda familj i huvudtaget eftersom de inte träffar någon att bilda familj med. 

  • Lilla Fjun
    Matillin skrev 2011-03-19 14:32:46 följande:
    Dessutom är det ju en annan synvinkel värre att ta bort ett foster som levt i tex 12 veckor där hjärtat slår och det börjat hicka, sparka, suga på tummen m.m än att välja bort en mikroskopisk cellklump som inte fått "liv" ännu men man vet att det har förutsättningen att bli en flicka eller pojke.
    Laura03 skrev 2011-03-19 13:10:34 följande:
    Jag vet flera som åkt dit, några har gjort abort och några säger att de skulle gjort abort om det varit fel kön.
    Håller med!!!

    Jag vet att det inte är en människa eller bebis i t ex v 13 men det är ETT LIV!
    Ett hjärta slår som har potential att slå de närmsta 80 åren!
    Att släcka detta liv genom abort pga fel kön är enligt min mening helt sjukt och ofattbart och MYCKET VÄRRE än att göra IVF och välja ett önskat kön. Då har inte hjärtat börjat slå ännu och det lilla embryot eller cellklumpen har inte en chans att överleva såvida det inte inplanteras i en kvinnas livmoder. En befruktning har skett men livet startar ju inte förrän det fäst och börjat växa inne i kvinnan.

    Och som tur är så är ju könet inte viktigt för de allra flesta människor och för de få som lider av "gender depression" (vilket ingen kan förstå om man inte upplevt det) så ser jag inget fel i att de söker sin lycka.
  • Laura03

    Sedan tror jag inte folk sitter och väljer kön när första barnet kommer utan kanske som Beckhams när man har tre pojkar så önskar man sig en tös. Nu säger jag inte att de har gjort det för det vet inte jag men troligt är ju att har man tre av ett kön så visst vill man att fyran ska bli det andra könet.

Svar på tråden Är det ok att välja kön på sitt barn?