• Polly

Inflammation- tarmfickor-koloskopi

Var hos läkaren igår för jag haft ont i magen i ca 10 dagar. Hon sa att det nog berodde på inflammation, kändes som om det satt något i tarmfickorna. Hon sa att jag skulle behöva göra en koloskopi. Alltså, jag vill verkligen inte göra det, med det är väl ett måste så man kan se så det inte är något annat.

Har du haft problem med samma sak? Jag har emellanåt ont på andra ställen i magen, kan det vara så?

Är så jäkla nervös för allting nu  

• Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi
  • Suck och suck

Usch, jag har konstiga buksmärtor nu. Kollade i läkarbok igår.
    Min dumma läkare tyckte inte att vi skulle undersöka det. Jag har redan gjort koloskopi och det har konstaterats att jag har massa tarmfickor.
    Jag är lite orolig för de här återkommande magontet. Men jag ska till min privatläkare snart. Jag tar det nog med honom.

• Polly

Fick du antibiotika mot inflammation i tarmfickor?

har du haft ont i andra delar av magen när du haft problem med tarmfickorna?

Hur upplevde du koloskopin?

jag är sjuukt nervös. 

• Suck och suck

Uj, uj, uj. Jag vet inte om jag ska säga hur jag upplevde koloskopin. Har du gått igenom en förlossning?
    Värkar. Ja, som värkar, känns det ju när han går runt med den där slangen i tarmen.
    Nä, min husläkare (han är inte så bra) kollade sänka och kände på magen. Så sa han att det inte var någon inflammation om det inte visade sig på sänkan eller om jag inte hade feber.

• Mabaja

jag har ulcerös kolit så jag har gjort den undersökningen... tänker inte utsätta mig för det igen, gjorde så ont... de gav mig massa lustgas, lugnande och annat så att jag skulle vara totalt borta, men mitt i vaknade jag av smärtan. fy satan säger jag bara. ska jag göra en sån undersökning igen ska det göras under narkos!

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • Polly

oj, era svar blev man inte lugnare av precis Gråter

Min man har också ulcerös kolit, han har gjort det två gånger och tyckte inte det gjorde speciellt ont. Obehagligt men inte den smärtan ni beskriver.

jag är ju även emotofob, fobi mot kräk, så att sövas är ju också ångestframkallande för mig. Vill ju inte må illa och kräkas av narkosen. Känns som ett moment 22 för mig. 

• UntilTheDark

Då kommer väll JAG med lugnande svar då Visst det gjorde ont, men inte så ont att jag inte kunde stå ut. Jag fick inget smärtstillande eller liknande vilket man kan få om man vill, jag kände aldrig jag behövde det.

• UntilTheDark

Låg för övrigt inne på sjukhus förra sommaren några dagar för de misstänkte inflammerad tarmficka. Fick göra en sån där röntgen av magen och där såg de en tarmficka sa de med var. Åt antibiotika och blev bra. På koloskopin såg de dock ingen tarmficka konstigt nog och allt såg bra ut. De vill ju kolla att inflammationen var borta och inte skapat problem eller nått. Så jag vet inte riktigt vad jag hade egentligen, tarmfickor ska ju inte kunna gå tillbaka sägs det ju men han pratade om nått ytligt bla bla bla han som gjorde kolon. Hade aldrig feber eller särskilt hög sänka heller när jag låg inne.

• Suck och suck

Jag fick ju heller inget smärtstillande. Det kanske man kunde behövt någonting. Dumma dem som inte erbjöd mig det!

• Maggis

Jag vill börja med att säga att det är jätteolika och individuellt hur jobbigt det är! Man ska aldrig lyssna på andras erfarenheter och applicera på sig själv eftersom det faktiskt inte behöver vara så alls.

Jag har en Mb Crohn och har gjort koloskopi många gånger. Och det har skiftat hurpass jobbigt det varit från gång till gång. Dels beroende på hur inflammerad jag var vid tillfället men också hur väl omhändertagen jag kände mig och hur jag blev bemött. Sista gången klarade jag helt utan sedering eller smärtlindring och det gjorde inte särskilt ont alls.

Jag jobbar också med den här sortens undersökningar; är den som håller i sprutorna. Och det kan skilja sig oerhört mycket åt; vissa behöver mycket, andra ingenting alls. Men jag brukar läsa av och dutta på om det krävs och de allra, allra flesta brukar vara jättenöjda. Att det sedan generellt är en obehaglig undersökning är inget att hymla om. Men den är samtidigt så bra eftersom man ser precis hur det ser ut, kan ta foton, prover och åtgärda till exempel polyper direkt. Så bara det talar för att det inte skadar att göra den.

Polly;
    det finns sjukhus där man söver med Propofol och det brukar de flesta må bra av även efteråt. Om det nu inte fungerar med sedvanlig smärtlindring/lugnande.

//Maggis
  • Mabaja

Kan även tillägga att jag tycker att det är oerhört pinsamt att gå igenom så kanske därför jag har lite av en skräckupplevelse i samband med min undersökning.. sist de kollade på "vanlig undersökning" låg jag och grät för att jag tycker att det är obehagligt och pinsamt...

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi