• Polly

Inflammation- tarmfickor-koloskopi

Var hos läkaren igår för jag haft ont i magen i ca 10 dagar. Hon sa att det nog berodde på inflammation, kändes som om det satt något i tarmfickorna. Hon sa att jag skulle behöva göra en koloskopi. Alltså, jag vill verkligen inte göra det, med det är väl ett måste så man kan se så det inte är något annat.

Har du haft problem med samma sak? Jag har emellanåt ont på andra ställen i magen, kan det vara så?

Är så jäkla nervös för allting nu  

• Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi
  • Annanym
    dessdess skrev 2011-03-18 12:23:59 följande:
    ...
    Det gick så himla bra! Skulle kunna göra om det igen, inte alls så otäckt som jag trodde. Jag fick endast halvdos av lugnande och smärtlindring och det gick jättefint! ... Dessutom såg allt bra ut i min mage så det var ju ett extra stort plus! Fick diagnosen IBS.

Hoppas det går lika bra för dig och gör den så är det gjort sen!
    Favorit i repris som kan läsas många gånger. Det här fixar du, Polly... Glad
  • Polly

En jäkla dag utan ont i magen fick jag igårGlad  men känner av det idag igen. Är på väg till dagis för utvecklingssamtal, känns sådär kul faktiskt.

• Annanym

Det är väl jätteskönt att du har en tid inbokad, så får du veta vad det är, och få reda på vad du kan göra åt det... passa på att njuta av det fina vårvädret idag!

• Polly

Hej svejs i lingonskogen.

Sitter här och har ont i min stackars mage, eller ska jag säga tarm. Har sedan igår kväll haft ont i vänster sida och det har fortfarande inte släppt. Var inne och läste om inflammerade tarmfickor, skulle jag ju inte gjort. Man kan ju bli jätte dålig av det, feber kräkningar kolik ont i magen. Jag ska ju på koloskopi om ca 2 veckor så jag hoppas verkligen han kan se vad som är fel, och ge mig någon medicin typ. Det jag tycker är jobbigt nu är att det inte släpper och att det känns ut i ryggen. Jag är sketa nervös att jag ska ha någon farlig sjukdom i magen, eller behöva opereras. Tycker att jag mår lite illa emellanåt, eller så är det min magkatarr som spökar. 

• Molina
    Polly skrev 2011-05-18 08:19:13 följande:
    Hej svejs i lingonskogen.

Sitter här och har ont i min stackars mage, eller ska jag säga tarm. Har sedan igår kväll haft ont i vänster sida och det har fortfarande inte släppt. Var inne och läste om inflammerade tarmfickor, skulle jag ju inte gjort. Man kan ju bli jätte dålig av det, feber kräkningar kolik ont i magen. Jag ska ju på koloskopi om ca 2 veckor så jag hoppas verkligen han kan se vad som är fel, och ge mig någon medicin typ. Det jag tycker är jobbigt nu är att det inte släpper och att det känns ut i ryggen. Jag är sketa nervös att jag ska ha någon farlig sjukdom i magen, eller behöva opereras. Tycker att jag mår lite illa emellanåt, eller så är det min magkatarr som spökar. 
    Hoppar in här, reagerade på ditt område din smärta sitter i och när du får ont på vänster sidan av magen är det högt eller lågt? och får du som krampliknande smärtor.
  • Polly
    Molina skrev 2011-05-18 21:28:51 följande:
    Hoppar in här, reagerade på ditt område din smärta sitter i och när du får ont på vänster sidan av magen är det högt eller lågt? och får du som krampliknande smärtor.
    Nej inga kramp liknade smärtor, det finns liksom molande nästan hela tiden. Jag har haft det hela dagen idag också. hur ska jag förklara......om du står rakt upp,och lutar dig snett bakåt till höger - så att du liksom sträcker ut vänster sida, då gör det ont. Det sitter typ innanför bäckenbenet, där tjocktarmen ligger.

om jag lägger mig ner och trycker på magen där så kan jag känna var jag är öm och iblan känns det som om tarmen har någon sorts "knuta" antar att det är det läkaren på vdc kände när hon sa att jag har något som sitter i tarmfickorna. 
  • Polly

jag har fått någon sorts laxermedel utskrivet, tror ni det kommer att hjälpa mot mitt magont?

• dessdess

Hej! Är nyfiken på hur det gått för dig idag. Jag känner mig nästan helt säker på att du inte fick något cancerbesked iaf. Jag har alltid en knöl i magen på vänster sida, det är där tarmen svänger sig ganska skarpt. Det var jobbigaste stället att ta sig förbi även under koloskopin, det är där jag har ont och känns inflamerad också. Uppdatera gärna och berätta hur det gått i dag!

• Polly
    dessdess skrev 2011-05-30 12:09:53 följande:
    Hej! Är nyfiken på hur det gått för dig idag. Jag känner mig nästan helt säker på att du inte fick något cancerbesked iaf. Jag har alltid en knöl i magen på vänster sida, det är där tarmen svänger sig ganska skarpt. Det var jobbigaste stället att ta sig förbi även under koloskopin, det är där jag har ont och känns inflamerad också. Uppdatera gärna och berätta hur det gått i dag!
    Heeej. 
    Allt gick skitbra!! Jag var väldigt nervös måste jag ju erkänna, men mest för att jag skulle må illa, då jag har kräkfobi.  Det tog ca 25 min, det gjorde ganska rejält ont några ggr men gick snabbt över. Kändes också när han sprutade in luft. Han tog bort två polyper. Efteråt gjorde det ju sjukt ont i magen, knip, kunde knappt gå rakt när vi skulle till bilen Glad  Allt såg hur bra ut som helst så det känns jätteskönt. Absolut inte värt att oroa sig så mycket för nu i efterhand, men det är ju alltid så när man ska göra något man aldrig gjort.
  • dessdess

Skönt att höra! Jag var också jättenervös före men det var absolut värt det för att slippa all oro efteråt. Nu kan du slappna av och ta sommar. Det är också lättare att leva med att ha ont om man vet att det inte är farligt, iallafall är det så för mig :)

• Mirran01

Har just gjort koloskopi. Inte trevligt men jag tycker nog att laxeringen med Laxabon var värre. Hade väntat mig magknip så jag tog en Alvedon 30 min innan jag började dricka. Magknipen uteblev.
    För att få i mig den äckliga drycken gjorde jag så här:
    Satte på trevlig musik och laddade med en god dryck, Funlight Stawberry Watermelon bredvid. Tog så många klunkar Laxabon som jag klarade, gjorde en paus då jag vandrade fram och tillbaka och tittade ut på den vackra naturen. Tog några klunkar igen o.s.v. På slutet klarade jag bara två klunkar sen var jag tvungen att ta Funlight.
    Faktum var att Laxabonet verkligen satte igång allt efter en timme, precis som det stod i bipacksedeln.
    På morgonen kryddade jag Funlighten med honung som är energi och nyttigt. Blev väldigt sött men gott.
    Jag tror dock att den här "kuren" inte är så bra för njurarna. Känner av dom så här efteråt. Någon annan som har samma erfarenhet?
    Mirran

Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi