• Polly

Inflammation- tarmfickor-koloskopi

Var hos läkaren igår för jag haft ont i magen i ca 10 dagar. Hon sa att det nog berodde på inflammation, kändes som om det satt något i tarmfickorna. Hon sa att jag skulle behöva göra en koloskopi. Alltså, jag vill verkligen inte göra det, med det är väl ett måste så man kan se så det inte är något annat.

Har du haft problem med samma sak? Jag har emellanåt ont på andra ställen i magen, kan det vara så?

Är så jäkla nervös för allting nu  

• Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi
  • Maggis
    Polly skrev 2011-03-18 15:01:37 följande:
    Får man det genom sprutor eller? Vad kan biverkningarna vara av det? Varför får man inte köra bil efteråt?
    Fiser man som en besatt sedan eller Skrattande
    Ja, du blir lite trött och småfull och ska därför inte köra bil resten av dagen. Det gäller även det smärtstillande. Vi sprutar direkt i blodet och det ger snabbt tillslag men det värsta brukar gå ur kroppen innan man åker hem. Så chaufför (eller buss) är bra att planera för. Biverkningar; precis när man ger det så kan man bli lite trött i andningen och då får man syrgas. Annars har jag inte stött på några direkta biverkningar som stör.

Och ja man kan bli ordentligt pruttig; vi sprutar in ganska mycket luft för att kunna se var vi ska. Och den måste du släppa ut, annars får du magknip.
    //Maggis
  • Polly
    Maggis skrev 2011-03-18 15:50:24 följande:
    Ja, du blir lite trött och småfull och ska därför inte köra bil resten av dagen. Det gäller även det smärtstillande. Vi sprutar direkt i blodet och det ger snabbt tillslag men det värsta brukar gå ur kroppen innan man åker hem. Så chaufför (eller buss) är bra att planera för. Biverkningar; precis när man ger det så kan man bli lite trött i andningen och då får man syrgas. Annars har jag inte stött på några direkta biverkningar som stör.

Och ja man kan bli ordentligt pruttig; vi sprutar in ganska mycket luft för att kunna se var vi ska. Och den måste du släppa ut, annars får du magknip.
    ok, jag gillar ju inte känslan av att vara "för" full, lätt att bli illamående och det är ju big no no för mig. Är det så att man kan bli illamående och kanske tom kräkas av något du berättar om? Hur lång tid tar undersökningen?
  • Maggis
    Polly skrev 2011-03-18 16:30:58 följande:
    ok, jag gillar ju inte känslan av att vara "för" full, lätt att bli illamående och det är ju big no no för mig. Är det så att man kan bli illamående och kanske tom kräkas av något du berättar om? Hur lång tid tar undersökningen?
    Har aldrig varit med om att någon kräks eller mår illa av det även om det säkert förekommer. De flesta brukar beskriva det som en skön känsla och att man blir lite avtrubbad. Så upplevde jag det med och jag gillar inte heller att bli full, av sprit.

Undersökningen kan ta allt från 20 min till 1½ timma beroende på hur knökig tarm man har. Men de allra flesta landar på en halvtimma, 40 minuter.
    //Maggis
  • Lilla näktergal

Jag har gjort koloskopi och jag tog både smärtlindring och lugnande. Det var helt ok, vid något tillfälle gjorde det väldigt ont,,det var nån böj på tarmen. Jag blev glatt överraskad för jag hade trott att det skulle vara så mycket värre. Det som däremot var mycket jobbigt var laxeringen.

Min mage gjorde renvolt mot laxabon och jag klarade inte att dricka allt utan kräktes istället...då blev min koloskopi inställd och jag fick ett nytt datum och en annan sort att dricka, phosforal eller nåt sånt hette det.

Vissa tycker inte att laxeringen är så farlig. Men jag är känslig för saker som smakar konstigt eller illa och har lätt för att klökas. Laxabonet smakar metall blandat med saltvatten.

• Polly

Jag är lite nervös för det som ska drickas. Men det finns tydligen något annat man kan ta.

• Maggis
    Polly skrev 2011-03-19 21:08:07 följande:
    Jag är lite nervös för det som ska drickas. Men det finns tydligen något annat man kan ta.
    Laxabonet som man brukar få laxera med är lite småäckligt. Och det är mycket att dricka. Man kan underlätta genom att suga på en halstablett eller citronklyfta eller liknande mellan glasen.
    Anledningen till att man oftast väljer det är för att de flesta blir renast av det. Och då blir även undersökningen bättre.

Annars finns Phosphoral eller Citrafleet, tex, där man dricker mindre ren laxering och fyller på med vanlig dryck för att få snurr på det. Jag vet att vi gjorde en studie på det för några år sedan och det var tydligt att de som druckit laxabon i regel var bäst laxerade. Vet inte om det beror på att fler tar det mer på allvar om det handlar om medicin som ska drickas?Obestämd Att det liksom inte blir tillräckligt "på allvar" om man ska dricka massor med vatten, saft och liknande.
    //Maggis
  • Polly
    dessdess skrev 2011-03-18 12:23:59 följande:
    Jag var och gjorde den undersökningen i onsdags efter långvariga smärtor i vänster sida. Jag var så nervös före, jag ville absolut inte ha smärtlindring eller lugnande då jag ville behålla kontrollen. Jag har annars inte skräck för smärta, sjukhus eller något som det innebär. Förlossningar har jag bara sett fram emot, men det här, fy farao jag tänkte verkligen inte åka och inte ville jag göra tömningen före heller. Men vet du vad?

Det gick så himla bra! Skulle kunna göra om det igen, inte alls så otäckt som jag trodde. Jag fick endast halvdos av lugnande och smärtlindring och det gick jättefint! De ville inte att jag skulle vara helt utan då det underlättar för läkaren om man inte spänner sig. Tömningen före, ja jag satt på toa hela kvällen, men med några bra tidningar så gick det också fint. Värst var att vara utan mat när man vet att man inte får äta. Dessutom såg allt bra ut i min mage så det var ju ett extra stort plus! Fick diagnosen IBS.

Hoppas det går lika bra för dig och gör den så är det gjort sen!
    Såg att du fått diagnosen IBS, vad innebär det?
  • Polly

Har fortfarande ont i magen, har varit bättre några dagar men kände igår att det  blev värre och idag har jag ont. Mår illa och körig i magen. När jag går på toa så är det inte fast i konsistensen, utan ....hm...kladdigt..typ komocka Skäms ursäkta detaljer. Nu undrar jag ju såklart om det har med tarmfickorna att göra , att jag fortfarande är stopp där. Har ätit antibiotika och det har inte hjälpt. Fattar inte hur det ska försvinna, kommer det göra det iom laxermedlet jag måste dricka innan udersökningen? Om det sitter sk*t där kommer det väl göra jätte ont när dom för in kameran och ska förbi där.

• dessdess

Jag tycker absolut att du skall göra koloskopin, då kan du ju få ett svar på vad det ev kan vara och få hjälp. Det är ett dygn av äcklig dricka. Den smakade illa och det var lite kämpigt att få i sig allt. Jag är envis som få så jag tog sats och så drack jag. Besätmmer jag mig för att göra något så blir det så. Så när jag väl tagit beslut om undersökningen så tänkte jag, nu eller aldrig och då får jag äntligen veta om jag har något fel som man kan hjälpa mig med. Har haft tidigare problem med panikångest och depression och har gått mycket på kognitiv beteendeterapi. Det hjälpte även mot mina rädslor och fobier. Mina tankar får inte styra mitt liv och bestämma över mig. Det är jätteskönt!

Det är en otrolig lättnad i efterhand. Undersökningen, som jag sa, gick över förväntan och då var jag verkligen nervös, mest för att det kändes förnedrande och för att de skulle hitta något farligt.

IBS är en förkortning av irritable bowel syndrome eller på svenska: känslig tarm.
    http://www.colonirritable.se/index.html
    Där finns lite info. Det finns inte något botemedel utan jag får lära mig vad som är det bästa för min mage. Har fortfarande ont men det går att leva med när jag vet att det inte är något farligt.

• Polly

Nu har jag fått tid för koloskopin, den 30 Maj. Är sjukt nervös. Men när jag känner hur ont jag har i magen idag så vet jag att jag bara måste göra det.  Jag är så nervös för att jag ska ha typ canser i magen Gråter

Svar på tråden Inflammation- tarmfickor-koloskopi