• glödlampan

För oss med mycket sammandragningar tidigt

Hej alla!

Hittar bara gamla trådar med detta ämnet så jag tänkte starta en ny. Här kan vi gnälla och skriva av oss ;)

Jag väntar mitt första barn och har haft sammandragningar sen vecka 20 ca, nu är jag i vecka 28. I början var det kanske 5 st per dag men nu kan jag ha upp emot 40 st på en dag om det är riktigt illa. Har varit inne och kollat upp detta men livmodertappen är opåverkad som tur är.

Ska söka igen om dem börjar göra ont. Även om dem inte gör ont nu är det tillräckligt utmattande, Magen blir stenhård vid minsta ansträngning, även tantpromenad-tempo. Får även sd vid stillhet.

Är vi fler?

• Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt
  • Västeråsmamman

Blev undersökt av en ny läkare nu på morgonen. Han tyckte inte att tappen var mogen. Kan det ändra sig? Blir kvar här i ett par dagar i alla fall.

• Marielle 785

Ja det är verkligen olika besked för olika läkare, grymt dåligt enl. min mening, borde inte få vara så! Får hela tiden besked om mogen, medel, inte mogen fram o tillbaka hela tiden :/ en läkare sa att det inte kunde ändras.. Men jag vet inte hur väl det stämmer?

• Rainbow brite

Jag kanske inte räknas som att jag har tidiga sd?
    Jag är nu i v 34 och har nu i 4-5 dagar haft massor av sd och vissa som gjort rätt så ont.

• Minna1982

Västeråsmamman: Vad tråkigt att höra, hoppas det går att stoppa trots allt. JAg frågade en läkare ang det där med "mogenhet" av tappen när jag var inlagd, och hon sa att det där med vad som är mjukt och moget är så relativt. Dvs en läkare kan tycka att den är mjuk och mogen medan en annan inte tycker det.

Sen var det en annan överläkare som sa att man inte kollar så mycket på om tappen är mjuk eller ej eller hur många cm öppen man är (såvida det inte är väldigt mycket) utan mer på tappens längd. Hoppas att den stannar på 2,5 cm för dig och att det får gå ett tag till!

• sunshinedust

Halloj!

jag väntar mitt andra barn, och är idag i V.23+6. Jag har också en hel del sammandragningar nu, vare sig jag gör något eller vilar. Speciellt på kvällarna och när jag ska ta mig upp ur sängen för att springa fram och tillbaka till min son.
    Han föddes i vecka 34, och jag hade då pratat om att jag hade mycket sammandragningar, men min BM sa bara att så länge det inte gör ont är det ingen fara.
    Jag jobbade tillochmed över den dagen han föddes, för jag har tydligen hög smärttröskel eller ngt :/

Men nu är jag ju lite orolig. Hur ska jag veta om det är ofarliga sd eller om en alldeles för tidig förlössning är på G?
    Pratade med förlossningen idag, och de sa bara att jag skulle ta det lugnt och höra av mig om det gör ont.
    Ont? när gör det ont då?

Hur många av er med tidiga kraftiga sd har sedan fött för tidigt?
    Känner inte för att "bara köra på" den här gången också....

• Danielina

I vilken vecka har era läkare sagt att ni ska sluta ta Bricanyl, ni som har det på recept?

• As mamma

Här är en till.. är bara i vecka 18 men har sammandragningar som gör jätteont =( Är orolig att det blir för tidig födsel och läkaren har bara skrivit ut citodon. Är sjukskriven i alla fall och kan knappt gå upp och gå pga sammandragningarna, foglossning och hyperemesis. Skitjobbigt, håller på att leta barnvakt åt sonen nu =( Ska man stå ut i 23 veckor till?!

• syntetica

Jag har haft mycket sammandragningar men igår blev dom mer intensiva med smärtor så idag åkte vi in och fick veta att livmodertappen var kort, 2.5 cm nu. så imorgon väntar återbesök

• As mamma

När ska man åka in akut egentligen? Som det är nu har jag sammandragningar som kommer varje-varannan minut, om jag ligger ner gör de inte så ont men om jag står upp gör de jäääätteont. Är bara i vecka 18, så händer det något är det ju kört =( Var hos läkare häromdan men han gjorde ingen gynundersökning alls.. Vad kan man ens göra så här tidigt, är det bara vila som gäller?

• syntetica

Känner du oro så ring upp till förlossningen, bättre att ringa en gång för mycket :)

Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt