• glödlampan

För oss med mycket sammandragningar tidigt

Hej alla!

Hittar bara gamla trådar med detta ämnet så jag tänkte starta en ny. Här kan vi gnälla och skriva av oss ;)

Jag väntar mitt första barn och har haft sammandragningar sen vecka 20 ca, nu är jag i vecka 28. I början var det kanske 5 st per dag men nu kan jag ha upp emot 40 st på en dag om det är riktigt illa. Har varit inne och kollat upp detta men livmodertappen är opåverkad som tur är.

Ska söka igen om dem börjar göra ont. Även om dem inte gör ont nu är det tillräckligt utmattande, Magen blir stenhård vid minsta ansträngning, även tantpromenad-tempo. Får även sd vid stillhet.

Är vi fler?

• Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt
  • Västeråsmamman

Jag skulle kolla det direkt om jag vore du. Men det beror ju på hur man är. Jag skulle aldrig klara den oron att vänta.
    Om det inte har ngt med grav att göra kan det ju vara ngt bakteriellt och då behöver du få antibiotika.

• Bellas7

Västeråsmamma min ena son låg oxå på -14,4% på tul i går men enligt mina läkare ska det inte vara något problem hmm det skiljer 200g på honom och hans syskon. Jag gör oxå tul varannan vecka. Har du fått någon förklaring?

• Västeråsmamman

Leaeva nej det gick inte att se ngn tydlig förklaring. Flödet var bra och vattnet var som det ska vara.
    Kan ligga en havandeskapsförgiftning och lura. Fick det förra gången akut. På bara några dagar blev jag så sjuk att de behövde ta ut honom.
    Skönt i alla fall att de håller koll.

• iffis

Nu finns säker massor av svar om jag skulle plöja igenom allas skrivna sidor men just nu önskar jag bara lite snabba svar, vad har dom sagt till er som har varit  liknande situation som denna, jag ska tillägga att jag är i v28.

I förrgår kväll hade jag ont men kände det inte som att det skulle ha med bebisen att göra eftersom jag kanske bara hade 3-4 smärtsamma sammandragninger och tog det då istl för att vara njursmärta. Sen igår morse så svimmade jag och kände mig as packad så jag bestämde mig för att åka in å kolla upp det iafl, hela vägen in så kände jag mig ur löjlig som skulle åka in för att jag kände mig packad.
    När dom undersökte mig så gjorde dom något jag hatar, dom pratade över mitt huvud som att jag inte var där. sen säger dom som inget att jag har börjat öppna mig inneifrån och att tapen hade blivit påverkad och däför så skulle jag läggas in och få kortison. Sen blev jag inskickad på ett rum utan förklaring till vad det innebar, samtidigt dom frågade 40 tusen fråger om allergier och smärtstillande hit och dit. Vid nästa skift så ville läkaren ha en kurva till och då visade det regelbundna sammandragningar och vips så stog det en bm med en bricanyl spruta i högsta hugg. På morgonen fick jag en till bricanyl spruta och sen efter några timmar blev det ny undersökning som visade att tappen hade vuxit från 3,5 till 4,4 cm och att jag var helt sluten. Sen vart det in på rummet för en till kortison spruta och sen blev jag ut checkad med uppmaningen att åka in om jag får minsta lilla ont eller om jag får täta sammandragningar.

Nu börjar ju jag tänka att om dom få ynka "värkarana" gjorde en sån påverkan här om dagen vad är det då som säger att det inte händer lika vilken dag som hellst . jag är både förvirrad av alla dubbel beslut men har ände bestämt mig för att vara glad för varje dag som går, men ska jag vara helt ärlig så känns det ju som att det blir en tripp in i helgen igen. Från att ha oregelbundna sammandragningar till att helt plötslig ha regelbudna var 7:e minut känns inte riktigt ok, förra graviditeten så blev jag heltids sjukskriven när jag hade 4 i timmen som inte ens påverkade tappen.

• Frelin

iffis: Jag blev inlagd i v 26+2 i 5 dagar pga regelbundna och smärtstamma sammandragningar.
    Fick då bricanyl sprutor under tiden vid behov (jag fick säga till när sammandragningarna började öka i mängd eller styrka)  Min tapp var 2,8 mm och helt sluten och hård.
    Men dom ordinerade mig vila och heltidssjukskrev mig för hotande förtidsbörd.

Ofta beror sammandragningarna på urinvägsinfektion eller bakteriell vaginos. Jag blev behandlad för båda (efter gjort odlingar flera gånger) Men det blev inte bättre
    Var nog sammanlagt 5-7 ggr på förlossningen innan hon slutligen kom i v 34+5.
    Då stoppade dom det inte längre.
    Har under min tid som sjukskriven fått äta bicanyl tabletter vid behov som hjälpte vissa gångar o andra inte.

Så som det verkar vara för dig skulle jag nog se till att få en heltidssjukskriven och hålla dig lugn. När jag blev ordinerad vila innebar det att jag fick hålla mig hemma och som max gå till affären som ligger 100 m från mitt hem dom dagar jag kände att det var lite lugnare. Annars skulle jag be om hjälp ansåg läkaren. Och jag är glad att jag bad om hjälp bland nära o kära + sambo med allt som behövdes göra, dvs laga mat, handla mat, gå ut med hundar etc etc. För annas vet jag inte hur tidigt hon hade kommit.
    Så ibland är vila oehört viktigt.
    Andra gånger kan det gå hur bra som helst ändå. Många i tråden har ju här gått tiden ut i sin gravditet till och med

• iffis

Förra graviditeten hade jag betydligt kraftigare sammandragningar men inget som gjorde på verkan förens runt vecka 36-37, dom har varit piss och ingenting jämnfört med innan och då var jag beordrad sängen och inget annat. Det är iafl helt konstaterat att jag inte har uvi i eller någon annan infektion, och dom trodde inte att mina njurstenar/grus kunde ha orsakat de heller. Jag har kontorsjobb och är inte unte å flänger så jag kan inte koppla i hop det med det heller.

• Västeråsmamman

Annastephanie hur gick det idag?

• Pingvinanie

Jag har fått tid hos mvcs läkare på tisdag. Barnmorskan misstänkte henorrojder men läkaren kommer att antingen kolla upp bebin via ultraljud eller göra en gyn undersökning.

• wilda tilda

hur länge ska man vänta,med att kolla upp sig. Har haft sammandragningar nu hur länge som helst,rör jag på mig börjar dom direkt,likaså med stress, ibland är dom onda ibland bara obehagliga. på nätterna brukar det komma några som gör riktigt ont..??

Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt