• John D

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 12:21:11 följande:
    De som kör för fort saknar ofta stil, de kör inte (mot förväntningarna) elegant i sina i många fall rätt fina bilar. Det som känns konstigt är att de som gör sig skyldiga till ett trafikbrott kör inte så mycket snabbare än andra, för de försvinner ju inte snabbt i horisonten som man gör när man har bråttom.
    Jag tror din syn på fortkörare förklarar med all önskvärd  tydlighet varför vi aldrig kommer att komma någonstans med den här diskussionen.
    Jag har slagits mot fördomar förr och vet att det i princip är lönlöst, så jag lämnar diskussionen.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 14:37:31 följande:
    Att förespråka samarbete betyder även annat än att endast acceptera fortkörning och godta deras rätt stora krav på extra filutrymme på motorvägen. Ensidigt krav på samarbete är nog påtvingning, och det brukar många fortkörare hålla på med.
    Det känns som om jag dunkar huvudet i en vägg här, men jag gör ett sista försök.

    Fortkörare har inte ETT JÄVLA DUGG mer rätt att kräva utrymme än någon annan. Dom har EXAKT samma rätt till framkomlighet som alla andra.
    Men det fungerar åt andra hållet också. Bromsklossarna i vänsterfilen har inte heller ETT JÄVLA DUGG mer rätt att kräva utrymme, men det är ju exakt det dom gör. Dom blockerar övrig trafik, helt utan anledning!

    Du pratar om ensidigt krav på samarbete men missar ju totalt att det är just det du förespråkar när du försvarar att man blockerar ett körfält i onödan. Skit i hur fort folk kör, det är irrelevant i sakfrågan.
    Tråden handlar om huruvida man får böter av att blockera vänsterfilen i onödan, och svaret är entydigt ja, det får man! Om man sen vill skylla alla problem som någonsin uppstått i trafiken på fortkörarna så varsågod, vi är rätt vana och vet att det inte leder någonvart.
  • John D

    Ber om ursäkt för tonen i mitt tidigare inlägg, men du lyckas verkligen reta gallfeber på mig.
    Bra gjort, det är det inte många som gör. :)

  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-15 08:21:02 följande:
    På vilket sett samarbetar fortkörare, det är fortfarande något som jag undrar?
    Jag kan bara svara för mig själv, och det enkla svaret där är: "på precis alla sätt jag rimligtvis kan".

    Varför verkar du anse att fortkörning och samarbete i trafiken utesluter varandra? Påstår du att det är omöjligt att samarbeta om man ligger 5km/h över hastighetsbegränsningen?

    Jag kör för fort. Men jag flyttar mig om någon vill förbi, jag använder blixtlås-principen där det är lämpligt och möjligt, jag ger alltid fotgängare företräde vid övergångsställen, jag underlättar för omkörningar, jag visar tydligt mina avsikter i korsningar och rondeller och jag planerar min körning. Jag kan inte komma på en enda situation eller ett enda läge där jag på något vis skulle kunna göra mer för att underlätta för mina medtrafikanter.

    Att köra för fort innebär inte att man inte samarbetar. Nu pratar jag givetvis om rimliga situationer och inte några skräckexempel där någon idiot kör 90 genom ett samhälle, men det förstår nog du också.
    Att jag kör 130km/h på motorvägen är på intet sätt av någon som helst relevans för dig, det påverkar inte din körning, jag är inte i vägen för dig och du behöver inte göra någonting du annars inte skulle ha behövt göra, såvida du inte i onödan ligger i vänster körfält!
    Följer du trafikreglerna och det samarbete vi andra ägnar oss åt, så kommer du inte på något vis störas av fortkörare.

    Jag måste ofta sakta ner, väja eller byta fil då andra färdas saktare än mig, ofta även saktare än gällande hastighetsbegränsning. Det är dock inget jag klagar på eller gnäller om, då jag anser det vara en del av det samarbete jag så förtvivlat efterfrågar! Så länge dom som kör saktare gör det av en anledning och följer gällande lagstiftning så anser jag mig inte ha någon som helst rätt att gnälla. MEN, när någon enbart av ren illvilja väljer att blockera min väg utan någon som helst egen vinning, då kokar jag. Det är INTE samarbete!
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 11:12:02 följande:
    Och att skall den som kör enligt bilens hastighetesmätare 110 vid 110-väg bötfällas därför att det irriterar någon.
    Givetvis skall den bötfällas, om den bryter mot gällande förordningar.
    Det finns fler lagar än hastighetsbegränsningar, tro det eller ej.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-20 11:57:05 följande:
    Jag undrar just att vad är det som gör dig så himla irriterad, du kör ju helt ok enligt min mening. Snabbt då det finns utrymme, och långsammare då det behövs. Utan att vara en översittare.

    Hur ofta träffar du illvilja och blockeringar i trafiken? Hittar du något mönster eller är det alltid en överraskning? 
    Hur ofta? Tyvärr måste jag nog säga dagligen.
    Huruvida det är illvilja, ren och skär dumhet eller bara osäkerhet bakom ratten är givetvis svårt för mig att avgöra.
    Någon överraskning är det dock sällan, då jag har väldigt lågt ställda förväntningar på mina medtrafikanter och mer eller mindre förutsätter att dom ska göra fel. "Expect the unexpected", som man brukar säga.

    Det som gör mig så irriterad är just det faktum att folk blockerar vänster körfält utan anledning. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare än så.
    Givetvis finns det andra fenomen i trafiken som också irriterar mig, men den här tråden handlar inte om dom.
  • John D
    "37§ ....Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik."

    Ändrade dina markeringar till det jag tycker är det väsentliga i texten. Jag tycker det framstår rätt glasklart att man ska lämna vänsterfilen såvida man inte har en bra anledning att vistas där.

    Man behöver inte vara en Einstein för att förstå att den som skrev lagtexten givetvis försöker få fram att man så snart det är möjligt ska återvända till höger körfält. Visst kan man ägna sig åt meningsbyggnad och formulerings petitesser in absurdum om man så vill, men då idiotförklarar man bara sig själv. Alla vet hur det är tänkt att fungera, och att tjafsa om det handlar bara om att man ser nån idiotisk prestige i att vägra ge sig.
  • John D
    Oligopol skrev 2011-05-27 09:29:48 följande:
    Jag skulle inte vara sugen på att i motorvägshastigheter klämma mig in mellan två lastbilar för att en fartdåre vill tjäna några sekunder. Men det är kanske det som vissa ser som sammarbete i trafiken, att utsätta sig själv för fara för att släppa förbi andra?
    Om du anser att du måste "klämma dig in" i en lucka på 3-400 meter är du nog inte lämpad att vistas i trafiken överhuvudtaget, ett så fruktansvärt dåligt ögonmått gör dig helt klart olämplig som förare.
  • John D
    Oligopol skrev 2011-05-27 18:25:45 följande:
    Ptja, med tanke på att man i de hastigheterna gärna ska hålla närmare 100 meter om du kör något över 100 km/h både fram och bak, har du en marginal på 50 meter åt varje håll när du åker in mellan lastbilarna, och du vet inte ifall detta kommer minska. 

    Att sen ligga 5-10 km under hastighetsbegränsningen är  inte ens på motorvägen, men att ligga 20 km/h över är det. Och man bör respektera de som följer lagen.
    50 meter åt varje håll ger en total marginal av 100 meter. Om du tror att du i modern trafik ska kunna kräva 100 meters marginal utanpå dom 100 meter åt varje håll du redan har, då bör du nog förbereda dig på att bli rejält överraskad.
    200 meters lucka mellan varje bil på motorvägen är en dröm och inte praktiskt genomförbart, och jag tvivlar starkt på att du är så oerhört naiv att du på fullaste allvar tror att verkligheten ser ut så. Det låter bra i en diskussion men både du och jag vet att det inte fungerar i verkligheten.

    Det är tydligen väldigt viktigt att man följer lagen till punkt och pricka när det gäller hastigheten.
    Varför är det inte lika viktigt att följa den lag som faktiskt säger att man ska hålla till höger såvida man inte har en rimlig anledning att ligga i vänster körfält?

    Jag har själv fått böter för att jag legat i vänster körfält, och då hade jag inte ens några bilar bakom mig. Jag gnäller dock inte, jag vet att jag bröt mot lagen och boten var befogad. Det som retar mig är att så pass många inte verkar tycka att just den lagen gäller dom.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 12:23:27 följande:
    Har du hunnit redan testa (eller blir det endast diskussion för diskussionens skull?) hur situationen ändras då du låter bli att köra för fort i  t.ex. en veckas tid? Då märker du hur icke-relevant högerfilsregeln blir då hastighetsskillnaderna minskar. 
    Jag förstår fortfarande inte vad min hastighet har med saken att göra?
    Det är enligt lag inte tillåtet att blockera vänsterfilen utan rimlig anledning. Om sen alla andra trafikenter färdas i 200 km/h i obesiktade bilar med granatkastare på taket spelar ingen roll, det är fortfarande olagligt.
    Men för din skull kan jag berätta att det gör enbart marginell skillnad. Senast i helgen färdades jag i bilen med en bekant, som mot mina envisa protester alltid envisas med att färdas i 100 km/h på motorvägen, trots att det är 120-väg. Trots detta, kom vi på en sträcka av ca 6 mil ikapp två olika trafikanter som konsekvent vägrade att släppa förbi oss. Den ena höll ca 90 km/h och den andra pendlade mellan 90 och 110 km/h. Båda låg konsekvent i vänster körfält i flera minuter innan dom släppte förbi oss, trots ett i stort sett helt oanvänt höger körfält.

    Jag har fortfarande inte fått ett enda rimligt svar på frågan varför man väljer att blockera vänster körfält.
    Man vinner själv ingenting på det, man irriterrar andra trafikanter och ökar därmed risken för olyckor, man bryter mot lagen och man beter sig idiotiskt. Varför väljer man att göra detta om det inte enbart är för att jävlas med andra?
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?