• John D

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 13:52:37 följande:
    Jag tänkte tidigare som du att den som kör långsammare skall gärna väja för dem som vill köra snabbt. Det betyder att jag känner till hur du tänker.
    Du försöker hela tiden vända det till att fortköraren tvingar sig fram eller kräver företräde. Det är inte det det handlar om, och det är definitivt inte så jag tänker.

    Den som kör långsammare ska inte "väja" eller flytta på sig. Han ska helt enkelt, som lagen föreskriver, hålla till höger så fort tillfälle ges. Följer han lagen så behöver han aldrig väja eller flytta på sig, eftersom det aldrig kommer att uppstå en situation när han hindrar någon från att köra förbi.

    Det är ju så fruktansvärt enkelt, och det frustrerar mig något oerhört att den här diskussionen ens existerar.

    Om vägen är tvåfilig och inget hinder förekommer, så håll till höger. Om du kör i 40km/h på motorväg eller 220km/h på en 30-sträcka spelar ingen jävla roll, är högerfilen ledig så är det där du ska vara!
    Lagen säger det, sunt förnuft säger det, alla dom oskrivna lagar som förespråkar samarbete i trafiken säger det! Vad ändå in i glödheta helvete är det i huvudet på er andra som säger att ni ska göra tvärtom?
     
    Ni retar era medtrafikanter, ni skapar onödig frustration och höjer risken för olyckor. Du som tjatar om miljö hela tiden borde väl veta hur otroligt oeffektivt det är att hela tiden behöva bromsa för att något spån bestämt sig för att han minsann ska ligga i vänsterfilen trots att han kör långsammare än alla andra. Att sedan accelerera igen när man väl tagit sig förbi idioten drar ännu mer bränsle, bränsle som man gjort av med förgäves när man en kilometer senare tvingas bromsa för nästa idiot.
    Och NEJ, det har inte med hastighet att göra. Precis som i TS så ligger dom flesta snedseglare under lagstadgad hastighet, så ditt argument om att jag kör för fort är irrelevant.

    Om folk bara höll till höger, som man ska göra, så hade jag inte klagat. Om man sen väljer att köra för sakta eller för fort skiter jag faktiskt i, det är upp till var och en att välja själv, men att hålla till höger är fan inte valfritt! Hela vårt samspel i trafiken bygger på att man håller sig till höger, det kallas högertrafik och har varit gällande standard i Sverige sedan 1967!
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:20:37 följande:
    Man skall inte köra 220 på en 30-strecka. Det leder till domstolsbehandling vad jag vet.

    Om du ofta träffar idioter i trafiken som du är tvungen att bromsa för.... - har du inte hört om att motorbromsning betyder noll-bränsleförbrukning. Att du behöver bromsa betyder att du blir varje gång överraskad.

    Att hålla sig till höger tycks vara viktigaste regeln för dig. Det har jag förstått, och förstår att många andra fortkörare är av samma åsikt.
    Återigen hakar du upp dig på hastigheten och ignorerar totalt att argumentera för det som diskussionen gäller.
    Detta trots att jag i den mening du citerar skrev "Om du kör i 40km/h på motorväg eller 220km/h på en 30-sträcka spelar ingen jävla roll" för att verkligen klargöra att det inte är hastigheten diskussionen gäller.

    Du har helt tappat fokus, har inte kommit med ett enda vettigt argument och verkar inte ens försöka bemöta det jag säger, så det börjar kännas ganska meningslöst att ha den här diskussionen.
    Jag gillar verkligen att diskutera, men just nu känns det mer som om jag bara pratar med mig själv. :)
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:34:29 följande:
    Du gillar att diskutera, men du är så snabb att du inte analyserar vad du får som svar.

    Ifall personbilar skulle ha någon sorts utrustning som skulle hindra fortkörning (typ intelligent farthållare), hur viktig skulle "fri vänsterfil" -regeln vara då? För vem skulle den filen vara menad då för?
    Såvida inte den "intelligenta farthållaren" även tvingade dom som kör för sakta att köra fortare, så skulle regeln vara precis lika viktig som den är nu.
    Dom lastbilar som enligt lag inte får framföras fortare än 90km/h, tycker du det är ok att dom lägger sig i vänsterfil på motorvägen? Dom kör ju inte för fort, och det är ju den viktiga lagen, så dom måste ju få välja själva vilken fil dom ska köra i, eller hur?

    Den dag någon form av system ser till att precis alla bilar och fordon färdas med exakt samma hastighet, då kan vi överge håll-till-höger regeln. Men fram tills dess så håller man höger om det är möjligt. Det kallas högertrafik och tillämpas av dom flesta länderna i världen faktiskt. Några få, främst England och Indien, envisas fortfarande med att köra på vänster sida av vägen, men vi andra är faktiskt överens om vilken sida av vägen man ska köra på. Du kanske skulle prova att göra oss sällskap här i högerfilen och se om det inte blir mindre folk som blinkar i bakspegeln då?

    Du kan bara inte släppa det här med hastighet, eller hur? Det är ditt enda försvar, och du överger det inte, även om vi påpekar att hastigheten inte spelar någon roll. Släpp det nu, och kom med ett vettigt argument eller erkänn att det inte finns något.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 14:59:31 följande:
    Nej. Hastighetskillnader är just det  enda som orsakar omkörningar och påtryckningar. För mig räcker det med att köra med hastighetsmätarens största tillåtna, men helst GPS-korrigerat. Om lastbilarna gör 90 vid 90, så då tycker jag att filen har ingen betydelse. Men om de kör 90 vid 110, då ska de köra på den lediga högra filen. Här har hastigheten, den lagliga, stor betydelse igen.
    Så om jag tolkar dig rätt, så anser du att om du kör 110km/h på en 110-väg så har du rätt att ligga i vänsterfil eftersom ingen kan köra om dig utan att köra för fort?

    Hastighetsskillnader blir bara ett problem om fordonen ligger i samma fil. Ligger det långsammare fordonet i höger körfält och det snabbare fordonet i vänster körfält så uppstår aldrig något problem. Börjar du förstå mönstret här?

    Hur gör vi med dom som inte färdas i gällande hastighetsbegränsning utan väljer att köra saktare, som bilen i TS? Den färdades i 100km/h på en väg där hastighetsbegränsningen var 110km/h, alltså uppkommer en hastighetskillnad gentemot andra fordon utan att någon kör för fort.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 11:09:44 följande:
    Du får inte bryta mot hastighetsgränserna - om du vill köra enligt reglerna.
    Du får inte heller uppehålla dig i vänster körfält - om du vill köra enligt reglerna.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 12:15:46 följande:
    Jo. Jag har förstått att fri framfart och påtryckningar är okej för många här - de har dock fördömts några gånger.

    Men jag tror att jag har skrivit tillräckligt många inlägg för att alla har förstått att jag i egenskap av familjefar har blivit traumatiserad av aggressiva påtryckare. Det är på sätt och vis tråkigt att veta att folk statistiskt sett faktiskt kan skada sig livsfarligt eller mista liv i trafiken. Att det inte handlar om lek eller tävling.  

     


    Ingen har förespråkat fri framfart, det är något som du hela tiden påstår men som samtliga andra starkt fördömer.
    Dom "aggressiva påtryckningar" du pratar om vet jag inte heller riktigt vad du fått ifrån. Dock kan jag tänka mig att någon som utan anledning blockerar ett körfält kan uppfatta bakomvarande som aggressiva efter ett tag.

    Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang, hur jag än försöker.
    Sverige har högertrafik, hela vårat system bygger på att man håller till höger. Sunt förnuft säger att allt funkar bättre om man håller till höger. Det är inte jobbigare eller svårare att hålla till höger, det kostar ingenting, det går inte långsammare och det orsakar inga som helst problem.
    Ändå gör folk det inte. Jag kan bara inte begripa hur i helvete dom resonerar. Den absolut enda anledningen att blockera vänsterfilen är att man vill jävlas med andra, det finns helt enkelt inga andra anledningar. Du har själv haft flera veckor på dig att i denna tråd komma fram med ett enda annat argument, men hitills har du inte lyckats, så du kan inte gärna påstå att jag har fel.
  • John D
    Oligopol skrev 2011-06-01 12:38:56 följande:
    Är det inte väldigt hypokritiskt att klaga på någon annan som bryter lagen när man själv i samma situation gör det, och det med ett grövre brott till och med?
    Jo, givetvis är det så. Och jag har ideligen påpekat att jag inte förespråkar eller försvarar fortkörning.

    Dock anser jag att jag till viss del kan förstå varför man kör för fort. Moderna bilar och vägar har inga problem med att hantera högre hastigheter, och marginell fortkörning skapar inga som helst problem så länge det sker kontrollerat.
    Dock kan jag inte för mitt liv förstå varför man väljer att blockera en fil i onödan, och ingen har heller lyckats förklara det för mig.

    När man bedömer brott ser man ofta till anledningen att brottet begås när man bedömer dess allvarlighet.
    Det finns många anledningar att köra för fort, men det finns inte en enda anledning att blockera ett körfält i onödan.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 12:45:33 följande:
    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter. Det heter tråden. Märk trådstartarens citationstecknen, hastigheten är den som på min bils hastighetsmätare är 110. Blinkande helljus för att den pågående omkörningen skulle avbrytas.
    Det där med hastighetsmätaren verkar du hela tiden haka upp dig på.
    TS säger klart och tydligt att hastigheten inte var 110km/h, hur kan du med sådan säkerhet säga att den hastighet som hölls motsvarar 110km/h på din hastighetsmätare?
    Majoriteten av alla hastighetsmätare är kalibrerade att visa ca 8% högre hastighet än verklig hastighet. Om TS hastighetsmätare följer den normen, hade den egentliga hastigheten alltså varit en bit under 100km/h, snarare närmare 90km/h. På en 110-väg.
    Vad är det som får dig att tro att din mätare hade visat 110km/h vid strax över 90km/h verklig fart?
    Är den verkligen så felkalibrerad så förstår jag äntligen varför du upplever "aggressiva påtryckningar" av bakomvarande när du väljer att blockera vänsterfilen.

    Dessutom kan man per definition inte kalla det en "pågående omkörning" om höger körfält är tomt. En omkörning kräver per definition att det finns ett fordon att köra om, annars är det inte en omkörning, utan enbart ett felaktigt filval.
    Fordon längre fram eller längre bak kan inte räknas då omkörning kräver ett fordon jämsides eller i direkt anslutning av omkörande fordon.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:39:36 följande:
    TS kom ifatt den andra bilisten pga fortkörningen. Enkel matematik, superenkel faktiskt. Lågstadiematematik.

    Jag har skrivit rätt många inlägg här och det tar sin tid. Du läste dem alla? (Fortsätter nu med annat)

    Släpp gärna förbi fartdårarna. Trevligt att du själv inte är sådan.
    TS hade kommit ifatt bilen även om han hade hållit lagstadgad hastighet, eftersom bilen höll en lägre hastighet än anvisat. Som sagt, enkel mattematik.

    Släpp det där med hastighet, det argumentet håller inte och är dessutom irrelevant vilket påvisats flertalet gånger i den här tråden. Även om alla håller lagstadgad hastighet så är det ändå inte ok att blockera en fil i onödan.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 13:51:28 följande:

    Menar du verkligen att 120-130 km/h mot 105 är samma som 110 mot 105? Du påstod att du kan räkna.
    Pröva gärna. Orkar som sagt inte tjata om allt jag redan prövat på i praktikenunder flera års tid.


    Givetvis är det inte samma, men det har jag inte heller påstått. Du envisas med att hela tiden argumentera mot saker som ingen har påstått. Antingen läser du inte inläggen, eller så missförstår du med vilje för att överhuvudtaget kunna komma på några argument.

    Menar du att du inte förstår att en bil som håller 110km/h kommer att hinna ikapp en bil som håller 100km/h?
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 14:15:49 följande:
    Det som jag lärt här är att många upplever blockering i trafiken. Det låter sjukt.
    Vad låter sjukt?
    Om jag på en motorväg kommer ikapp en bil som kör långsammare än lagstadgad hastighet, och denna bilen ligger i vänster körfält trots att höger körfält är ledigt, så hindrar denna bil mig från att köra om då omkörning bör ske i vänster körfält.
    På vilket sätt är det fel att kalla detta en blockering? Hur definierar du blockering, och vad i denna definition är det som inte stämmer in på denna situation?

    Och kom nu inte dragande med någon fortkörning, någon långtradare i höger fil eller något annat som du tycker kan justifiera beteendet men som ingen annan här har gått med på!
    Bilen framför kör i 100km/h, jag kör i 110km/h, vi är dom enda fordonen på motorvägen på en 10 mil lång sträcka där vi befinner oss i mitten. Det finns inga avtagsvägar eller påfarter på denna 10 mil långa sträcka. Det finns inga flygplan som planerar att landa på motorvägen, inga barn som tänker springa upp framför bilarna, och inga andra hinder som på något vis kan tänkas dyka upp eller på något vis hindra vår framfart eller öka risken för olyckor. Båda bilarnas hastighetsmätare är korrekt kalibrerade mot exakt verklig hastighet, mätt mot samma referenspunkt vid exakt samma tillfälle. Båda förararna är fullt friska och båda fordonen fungerar felfritt. Båda bilarna är moderna bilar med modern utväxling anpassad för moderna motorvägar, och drar därför mindre eller lika mycket bränsle i 110km/h som i 100km/h. Vägen är i bra skick.

    Eftersom dom argument du försökt med hitills nu inte borde gälla, så frågar jag igen:

    Varför är det fel att säga att bilen framför blockerar mig?
    På vilket sätt anser du att bilen framför samarbetar i trafiken?
    Är jag "aggressiv" och "påtryckande" som anser att bilen framför borde kunna hålla till höger och släppa förbi mig?
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-06-01 21:46:37 följande:

    Nu förstår jag äntligen vad du menar. I alla dina exempel har långtradarna som fanns med i trådstarten försvunnit. När försvann de (fordonen som kör långsammare -max 90 vid 110 väg- från högra filen som ännu i trådstarten skulle köras om) från tråden?


    Måste säga att jag är besviken, blev sk. trollad. Hur som helst, jag vet nu (säkert, inte gissning) hur flera av fortkörararna tänker (egocentriskt) - och för mig räcker det väldigt bra. Jag fick svaret jag letade efter.


     


    Fascinerande.
    Du undvek återigen att svara på någon av dom frågor jag försökte ställa, och ändrade återigen förutsättningarna för att bättre matcha din världsbild. Det går helt enkelt inte att föra en vettig diskussion med dig, så jag ger upp.
    Lev väl, och håll till höger!
  • John D
    Ketzzi skrev 2011-06-15 18:59:23 följande:
    Samarbete handlar om att du låter mig som håller på att köra får göra det utan att du lägger dig i min körning.
    Nej faktiskt inte.
    Det är inte någon mänsklig rättighet att få köra som man vill utan att någon lägger sig i. Det säger sig självt att alla inte får köra som dom vill, då hade vi rätt snart haft totalt kaos på vägarna.
    Samarbete handlar om att man gör vad man kan för att underlätta för andra trafikanter. Det innefattar att man håller till höger om någon vill förbi.

    Kör du på ett sätt som orsakar problem för övriga trafikanter, så samarbetar du inte. Trafiklagarna är både klara och enkla, och är till för att så långt det är möjligt utöka samarbetet i trafiken.
    Och lagen säger faktiskt att man ska hålla till höger så snart det är möjligt.
  • John D
    hannis skrev 2011-08-09 16:17:29 följande:
    Nej inte just i de höga hastigheterna men ett aggressivt beteende i trafiken ökar olycksrisken för alla eftersom det stressar och irriterar andra förare.
    Att blockera vänster körfält i onödan är också ett beteende som verkligen "stressar och irriterar andra förare".
    Tror du mig inte så läs bara den här tråden, väldigt många känner frustration och maktlöshet när dom blockeras av andra bilar och sådant bör vi nog försöka undvika i trafiken.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?