• larssonanna90

Ärligt, hur ofta duschar du?

Vore kul å veta hur ofta andra duschar :P

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ärligt, hur ofta duschar du?
  • mosterYster
    jannah skrev 2011-03-23 22:37:51 följande:
    Oj! Kräks
    Hon är rätt modig av sig, har vandrat lite här och där och bott på ställen där man nog inte kunde duscha i en vanlig dusch varenda dag direkt, men hennes åsikt om boendet i Japan var väl ungefär "det var inte så kul när man hade mens"...
  • hummena

5-6 gånger i veckan, brukar det bli. Jag duschar varje dag innan jobbet (om jag inte duschat kvällen innan efter träning), men på söndagar (om jag inte tränat), brukar jag låta kroppen vila lite. Tvättar dock underredet varje dag, oberoende av dusch, annars känns det inte så fräsht. Håret tvättar jag bara varannan dusch, tvättar jag det oftare blir det fult och risigt, och min skalp blir alldeles kli-ig och torr.

• Fnitterfia

Duschar oftast inte mer än 4 ggr i veckan och en av de gångerna sitter ofta ihop med ett bad, men det beror lite på hur mycket jag tränar. Håret åker ofta med av bara farten även om det inte borde. Försöker dra ner på hårtvätten nu delvis pga kostnaden av mitt schampo och delvis för att det inte är bra att tvätta för ofta.

• mammsilon

jag dushar varje dag..för att jag behöver det och har ett jobb som innebär infektionsrisker och då vill man gärna komma och dusha av sig alla bakterier och annat skrot. jag är utbildad frisör så jag tvättar inte mitt hår mer än 3-4 dagar i veckan, beror på om jag tränat och blivit svettig då blir det en extra gång.

• bits
    ciccir skrev 2011-03-23 17:33:40 följande:
    Det tycker inte jag, det är inte speciellt miljövänligt att duscha varje dag. Undrar hur alla vuxna människor i typ Afrika gör. Eller Sydamerika. Eller Asien. Rätt tveksam till att alla "normala" vuxna duschar en gång om dagen i större delen av världen...
    En Åsa skrev 2011-03-23 13:26:07 följande:
    Men hallå, va lortiga ni måste vara som måste duscha varje dag! Så lortig blir iaf inte jag av en vanlig vardag så försök inte föra över det på mig och tro att JAG blir äcklig om jag inte duschar varje dag bara för att ni blir det.
    Håller med!! Verkar som om större delen av sveriges befolkning antingen har vääldigt smutsiga arbeten eller bara svettas kopiöst mycket. Hua, tur att jag inte hör till den gruppen... :)
    Jag kan inte tala för andra världsdelar, däremot i Venezuela i Sydamerika där jag och min man kommer ifrån duschar man minst en gång om dagen, ofta två. Bebisar badas 1-2 ggr om dagen, ofta med endast vatten, utan tvål, precis innan de skall sova middag. Jag antar att det är p.g.a värmen och dammet. Duschar man inte varje dag anses man grisig (cochino).

Detta gör man även i kåkstäderna där många inte ens har rinnande vatten, man hämtar vid pumpen, värmer på spisen och badar sina barn med hink och en liten mugg, eller en balja. Så gjorde även vi de gångerna vattnet stängdes av.

I Elfenbenskusten i Västafrika där jag bodde när jag var liten var man också jättenoga med hygienen, dusch, bad, handtvätt, avtvättning, o.s.v. Det kan spridas sjukdomar annars.
  • bits

Man behöver inte så mycket vatten för att hålla sig ren. Om man värmer en hink med vatten, häller lite i taget över sig med en kopp tills man är helblöt, tvålar in sig, sköljer på samma sätt, så räcker hinken även till hårtvätt med shampoo och balsam. Detta fick vi göra många gånger då vattnet ransoneras mycket i Venezuela. Men vi slutade inte "duscha" varje dag för det, och det gjorde ingen av våra familjer/grannar heller.

• finskaflikkan

Jag duschar 3ggr/vecka och brukar även då bada i samband. (badkar hemma). 
    Kan inte duscha oftare pga min hy... är så torr och är även känslig för att duscha... får klåda av vattnet, så äter antihistaminer´mot de.  

• Loriyana

Tja, det varierar hur mycket jag dushar. Definitivt inte varje dag, men däremot tvättar jag mig med tvål och vatten (använder en liten handduk) Jag går till gymmet en gång i veckan och dushar alltid efter det, sedan så brukar jag ta dottern till badhuset en gång i veckan så där dushar jag givetvis också. Oftast blir det typ 2-3 gånger i veckan.

• finskaflikkan
    Koppkaka skrev 2011-03-22 22:30:19 följande:
    Varför då? Tror du vi rullar oss i bajs under dagarna eller?
    HAHAHAHAHHA..... Tack för dagens garv!  
  • isisisis

Duschar varannan dag.Men anpassar det efter vad jag gjort.
    Har jag gått i skogen vill jag ha bort ev älgflugor tex
    Är jag bara hemma och fiser...så kan jag vänta till 3 :e dagen med att duscha om jag inte svettats.
    Men det är väl max typ.

• Denebola
    finskaflikkan skrev 2011-03-25 09:49:36 följande:
    Jag duschar 3ggr/vecka och brukar även då bada i samband. (badkar hemma). 
    Kan inte duscha oftare pga min hy... är så torr och är även känslig för att duscha... får klåda av vattnet, så äter antihistaminer´mot de.  
    Har du testat att skippa tvål och tvätta dig med vegetabilisk olja i stället? (det kanske du har, men det skadar inte att fråga )
  • isisisis
    Denebola skrev 2011-03-25 10:05:47 följande:
    Har du testat att skippa tvål och tvätta dig med vegetabilisk olja i stället? (det kanske du har, men det skadar inte att fråga )
    Varför utsätta huden för ständig tvätt?
    Ban behöver faktiskt inte duscha varje dag.
    Miljön mår mycket bättre av att vi sparar på resurserna.
  • finskaflikkan
    Denebola skrev 2011-03-25 10:05:47 följande:
    Jadå... har testat alla möjliga grejer under 2års tid innan jag gick till läkaren.  
  • Denebola
    isisisis skrev 2011-03-25 10:10:14 följande:
    Varför utsätta huden för ständig tvätt?
    Ban behöver faktiskt inte duscha varje dag.
    Miljön mår mycket bättre av att vi sparar på resurserna.
    Menade du verkligen att citera mig?
  • Denebola
    finskaflikkan skrev 2011-03-25 10:15:32 följande:
    Jadå... har testat alla möjliga grejer under 2års tid innan jag gick till läkaren.  
    Ja, jag gissade det, men tipsade för säkerhets skull
  • finskaflikkan
    Denebola skrev 2011-03-25 10:18:21 följande:
    Ja, jag gissade det, men tipsade för säkerhets skull
    Tack ändå.
  • jannah
    mosterYster skrev 2011-03-24 23:38:52 följande:
    Hon är rätt modig av sig, har vandrat lite här och där och bott på ställen där man nog inte kunde duscha i en vanlig dusch varenda dag direkt, men hennes åsikt om boendet i Japan var väl ungefär "det var inte så kul när man hade mens"...
    ¤ Othilia 080524 ¤ Astrid 110121 ¤
  • mosterYster
    jannah skrev 2011-03-25 21:32:47 följande:
    Hehe, denna renlighetsmani... på sommaren duschade jag tidigare hela tiden, sedan jag skippade det har min hy blivit så jättemjuk och tja, jag svettas inte över huvud taget om det inte är galet hett. Och svettas jag, luktar det inte svett (har tvingat maken - som är ickerökare - att sniffa i armhålor, under fötter osv).
  • neeext

Varje dag.. men har rätt så tunt hår så mitt hår blir fort smutsigt, visst, hårsprayen påverkar väl en del men skulle aldrig klara mig mer än 24 timmar :) Kroppen varedag givetvis :)

Svar på tråden Ärligt, hur ofta duschar du?