• Bedhead

Vill du att rökning förbjuds?

Bara nyfiken!

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att rökning förbjuds?
  • littlepixiegrl
    Red Velvet skrev 2011-03-23 16:39:35 följande:
    Då drabbas jag förmodligen inte alls (så länge ventilationen fungerar som den ska) men om "någon" gör det spelar trots allt ingen roll eftersom en redigt stor andel inte ENBART röker hemma, under sin fläkt.
    Fast frågan i TS var "Vill du att rökning förbjuds?" och då innefattar det all rökning och ditt argument var ju att andra skadas av rökning. Om ALL rökning förbjuds, så får folk inte röka i sitt eget hem, inte ens om de bor 5 mil ute i skogen.
    Det är ju inte vettigt! Ska allt som kan tänkas skada andra förbjudas, så får svenska folket börja gå till jobbet, för då kan vi inte tillåta bilar, bussar, motorcyklar, mopeder eller ens cyklar.
    Det fungerar alltså inte att ha det som argument, att det bör förbjudas för att andra ev. kan ta skada av det.
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Dorian Ertymexx
    littlepixiegrl skrev 2011-03-23 17:30:43 följande:
    Fast frågan i TS var "Vill du att rökning förbjuds?" och då innefattar det all rökning och ditt argument var ju att andra skadas av rökning. Om ALL rökning förbjuds, så får folk inte röka i sitt eget hem, inte ens om de bor 5 mil ute i skogen.
    Det är ju inte vettigt! Ska allt som kan tänkas skada andra förbjudas, så får svenska folket börja gå till jobbet, för då kan vi inte tillåta bilar, bussar, motorcyklar, mopeder eller ens cyklar.
    Det fungerar alltså inte att ha det som argument, att det bör förbjudas för att andra ev. kan ta skada av det.
    Jag ser inget fel i det, för all del. Ska vi få bukt med den globala uppvärmingen så hjälper inte små "snääällaaa" direkt. Förbud på allt som avger avgaser och onödig rök, såsom bensindrivna fordon, röktobak och första maj-brasor. Utöka kollektivtrafiken.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Linnemo

Ja, alla förlorar på nikotinberoende - undantaget tobaksbolag.

• fucktard

Jag är emot ett förbud. Jag röker själv, och det är bland det bästa jag vet. Visserligen är det jobbigt nu när jag håller på att blåsa av balkongen, men jag älskar det. Vissa dagar vill jag sluta, vissa vill jag fortsätta.

Men även innan jag rökte... Ärligt talat, hur kommer det sig att så många störs så fruktansvärt av röken nu, men inte gjorde det för 20 år sedan? Jag var ickerökare mycket längre än jag varit rökare, och jag kan inte påminna mig att jag störts av rök förutom hos de individer som kedjeröker inne och aldrig vädrar.

Om grannen rökt på balkongen har det inte gjort något, inte heller när mamma rökt under fläkten eller i bilen under kalla vintrar. Det störde mig inte trots att jag själv aldrig skulle ens prova en cigarett - och jag var faktiskt mer bestämd över detta än de flesta var som barn.

Jag visar absolut så mycket hänsyn jag bara kan till de runt mig som inte röker, men ett förbud skulle jag verkligen inte vilja se. Jag röker. Jag bestämmer själv om/när jag slutar. Kanske får jag KOL eller cancer - det är jag fullt medveten om. Men om någon annan skulle bestämma åt mig, då skulle även jag köpa tobak olagligt.

• Dorian Ertymexx
    fucktard skrev 2011-03-23 17:48:39 följande:
    Jag är emot ett förbud. Jag röker själv, och det är bland det bästa jag vet. Visserligen är det jobbigt nu när jag håller på att blåsa av balkongen, men jag älskar det. Vissa dagar vill jag sluta, vissa vill jag fortsätta.

Men även innan jag rökte... Ärligt talat, hur kommer det sig att så många störs så fruktansvärt av röken nu, men inte gjorde det för 20 år sedan? Jag var ickerökare mycket längre än jag varit rökare, och jag kan inte påminna mig att jag störts av rök förutom hos de individer som kedjeröker inne och aldrig vädrar.

Om grannen rökt på balkongen har det inte gjort något, inte heller när mamma rökt under fläkten eller i bilen under kalla vintrar. Det störde mig inte trots att jag själv aldrig skulle ens prova en cigarett - och jag var faktiskt mer bestämd över detta än de flesta var som barn.

Jag visar absolut så mycket hänsyn jag bara kan till de runt mig som inte röker, men ett förbud skulle jag verkligen inte vilja se. Jag röker. Jag bestämmer själv om/när jag slutar. Kanske får jag KOL eller cancer - det är jag fullt medveten om. Men om någon annan skulle bestämma åt mig, då skulle även jag köpa tobak olagligt.
    Som en som var ung men någorlunda vuxen för tjugo år sedan - jo, folk störde sig som fan på rökning då också.

Heroinister älskar heroin också. Ska det vara grund för en legalisering?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Red Velvet
    Ja jag vill fortfarande att rökning ska förbjudas, även om det innebär att de som röker inomhus också måste sluta eftersom majoriteten även röker utomhus. Hellre att ALL rökning förbjuds än att INGEN rökning förbjuds med tanke på dess konsekvenser.
    Och ja, man kan ju tänka som du gör men det gör inte jag eftersom jag inser att en del saker inte bör dras till absurdum. Ett samhälle stannar inte upp för att missbrukare inte längre får missbruka vilket det förmodligen skulle göra utan några som helst fordon eller andra "farliga" maskiner/prylar. Det kallas globalisering, på gott och ont.
    Tycker du att det är lika idiotiskt vi har förbud mot andra slags droger då? Incest? Mord? För inte kan vi ju ha förbud i liberala Sverige inte. Ja, jag drog ner det till din nivå eftersom du kanske förstår hur jag tänker då.
  • jaghopparhögt

Smugglingen skulle ju öka något extremt om vi förbjöd det och då får vi en massa nya brott plus att vi missar en massa skatteintäkter.

• alvaereva

Jag vet inte vad jag tycker men jag skulle absolut inte sörja om det blev förbjudet.

• Topcom

När jag själv rökte tyckte jag att häxjakten var riktigt löjlig. Låt mig vara, jag får göra vad jag vill.
    Nu när jag inte röker skulle faktiskt världen vara en fräschare plats utan fimpar på lekplatser och askkoppslukten på tågen när en rökare sätter sig brevid en. Så mitt svar idag är; JA, varför inte? Hur mycker rökare än försöker snacka, tillför cigaretter INGENTING bra. Endast cancer, ett ofräscht utseende och en allmän hälsofara. 

• Millicent
    Jag är emot att människor får skada sig själva med tobaksrök. Jag är emot att det går åt en massa resurser till odling, tillverkning och frakt av något så meningslöst som tobaksprodukter. Jag tycker även att de pengar som sjukvården lägger på konsekvenserna av rökning skulle göra större nytta någon annanstans. Säkert inte det minsta liberalt men det skiter jag i.  
Svar på tråden Vill du att rökning förbjuds?