• Bedhead

Vill du att rökning förbjuds?

Bara nyfiken!

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att rökning förbjuds?
  • JuliaåRonjasmammis
    CtJ08 skrev 2011-03-23 01:03:58 följande:
    Jag är en fd rökare och tycker väl rent allmänt att förbud inte är att föredra... Men med handen på hjärtat... Hur många börjar röka i vuxen ålder? Och vilka positiva effekter tycker ni som är rökare att det har för er? Rökning är ganska (jävligt) sunkigt men visst finns det andra äckliga ovanor som folk har.

Det har hänt att jag tagit nån cigg till ett glas vin även efter jag har slutat röka, men jag försöker övertala mig själv om att det är lite okej eftersom att jag skäms så mycket över det ;) Jag tror inte att någon skulle dö av ett tobaksförbud... Och om några skulle förlora sin mening med livet iom det, så är det ju ändå inte lika många som de som stryker med pga det;)
    Jag började röka i vuxen ålder. Slutade också, ett antal gånger. Och började igen.

Jag skulle inte dö om jag inte fick röka, inte heller skulle livet förlora sin mening, men jag vänder mig emot att någon annan tar beslutet om rökslut för _mig_. Jag är vuxen, jag är t o m så gammal enligt vissa här på FL att jag inte bör klä mig i jeans, inte bör långt hår, inte bör sminka mig, inte bör ha sex, inte bör ha några andra intressen än (fiktiva) barnbarn och städning, och för alltid ska ge upp att spela luftgitarr till Spotify på hög volym iklädd bara urtvättade trosor.

Sorry, jag kommer så länge jag kan att jobba för att det INTE ska vara olagligt, liksom en massa annat! 
    Don't mess with my integrity!
  • hippiegirl

Varför hålla på och förbjuda saker???? Blir så trött och irriterad på folk som tycker att staten ska styra våra liv. Det är väl upp till var och en vad man gör med sin kropp!!! Såklart ska man inte utsätta ickerökare och framförallt barn för den giftiga röken, men allvarligt...Att förbjuda gör ju bara saker ännu mer spännande för t ex yngre.

Breathe in the wisdom of life
  • MammaG
    liv10 skrev 2011-03-22 20:28:58 följande:
    hmm... sex och cigg är lika på vilket sätt?!

personligen ser jag ingen nytta med ciggaretter, men visst- om det är superviktigt för dig att folk kan fortsätta röka ihjäl sig (har flera i släkten som dött av kol och lungcancer- pga rökning) så får det stå för dig.
    dessutom kostar rökarna stora pengar pga att de blir vårdkrävande senare i livet pga rökrelaterade sjukdomar- ännu ett argument för att skippa skiten
    Är det något som kostar staten pengar så är det idrottsskador. Utövarna drar dessutom inte in en spänn till statskassan genom sitt utövande. Till skillnad från oss rökare om är den absoluta motsatsen till skattesmitare. Vi kanske ska förbjuda idrott. Då behöver desstom inte soffpotatisarna få ångest över att de aldrig kommer iväg på den där joggingturen de planerat i tio år
  • I Blackrose I
    MammaG skrev 2011-03-23 09:35:17 följande:
    Är det något som kostar staten pengar så är det idrottsskador. Utövarna drar dessutom inte in en spänn till statskassan genom sitt utövande. Till skillnad från oss rökare om är den absoluta motsatsen till skattesmitare. Vi kanske ska förbjuda idrott. Då behöver desstom inte soffpotatisarna få ångest över att de aldrig kommer iväg på den där joggingturen de planerat i tio år

Vive la diktatur!
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • mliten

Ja gärna. Men det funkar ju inte i realiteten.
    Kanske införa så att man bara får köpa det på vissa bestämda platser...typ 10 ställen i hela landet...hehe.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mliten skrev 2011-03-23 12:26:05 följande:
    Ja gärna. Men det funkar ju inte i realiteten.
    Kanske införa så att man bara får köpa det på vissa bestämda platser...typ 10 ställen i hela landet...hehe.
    Vilka hinder finns det för att genomföra ett förbud som inte finns för att genomföra begränsad handel på tio platser i landet?

Vad vinner man på att begränsa försäljningen till så få platser?

Ser du några problem med det förslaget? Ett exempel är att andrahandsförsäljningen av cigaretter kommer öka explosionsartat och det kan leda till att varan bara blir kontrollerad i ett led (vid försäljning), efter det är det fri prissättning som gäller och det finns också en risk att försäljningen till icke-behöriga ökar (personer under 18 år).
    When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • Novaliesmamma

ohja!!! Tycker att det är orättvist att vi icke-rökare ska stå ut med rökare på uteserveringar, busshållsplatser.. Vill ni röka så fine, men gör det hemma!!! Plåga inte oss andra som är emot rökning!!

• Pleco
    Novaliesmamma skrev 2011-03-23 13:39:27 följande:
    ohja!!! Tycker att det är orättvist att vi icke-rökare ska stå ut med rökare på uteserveringar, busshållsplatser.. Vill ni röka så fine, men gör det hemma!!! Plåga inte oss andra som är emot rökning!!
    Men om det inför ett förbud så får man ju inte ens röka hemma.
Svar på tråden Vill du att rökning förbjuds?