jag drar min sekretess vid min dörr ut från jobbet, men det är mest för att min sambo skulle bli galen på mitt snack annars, har pratat sönder en relation tidigare *S*
Däremot har man rätt att lufta sig hemma men under vissa regler.. jag skulle kunna säga: Fan vilken jobbig dag jag har haft.... det kom in en klient som har blivit utsatt för våldtäkt av sin pappa och försöker nu bearbeta det.. det är tufft hon mår dåligt som attans.. *suck* vet inte hur jag ska nå fram till henne....
Jag skulle också kunna skriva här men då som anonym.. mitt nick är ju tämligen anonymt *S* och skriva ungefär samma som ovan.
Hade jag varit öppen med namn och bild hade jag kanske skrivit: Hur når man fram till någon som blivit utsatta för sexuella övergrepp av en nära familjemedlem, jag har träffat en i mitt arbete och känner mig helt handfallen.
Hade det det varit en klient jag träffat för flera år sedan, en avslutad kontakt hade jag kanske kunnat skriva:
För fyra år sedan hade jag en klient i mitt arbete som blivit utsatt av övergrepp av sin far, hon var jättesvår att nå men jag försökte att visa henne att jag förstod att hon kände sig smutsig...bla bla bla
Det finns tydliga riktlinjer dock.. någon sa att lärare inte har samma hårda tystnadsplikt men det är FEL, lärare har i vissa lägen hårdare tystnadsplikt, folk verkar tro att lärare har anmälningsplikt till höger o vänster men det är inte sanning.. en elev ska kunna anförtro sig till en lärare utan att det kommer fram varken på personalrummet eller utvecklingssamtalet. Det som gäller är ungefär: Man har tystnadsplikt gentemot ELEVEN (alltså att elevens ord stannar hos den som den talar med) såvida det inte finns risk för att eleven skadar sig själv eller någon annan med sitt beteende. Alltså rent generellt om en elev säger till mig att hon har sex med sin äldre pojkvän så får jag inte föra det vidare till hennes mamma, däremot kan jag ju ifrågasätta om det verkligen är vad hon vill, om hon gör det av fri vilja, om killen är snäll emot henne osv. Skulle tjejen däremot säga att han våldtar henne, att han tvingar henne att ha sex, att han gör henne illa kommer saken i ett annat ljus men som lärare ska man alltid försöka få eleven att själv ta steget till ev anmälan i ett sånt fall.
Tysntadsplikt för tex socionomer gäller att man får inte utanför arbetet yppa saker som gäller specifika klienter, avslöja specifika klienter med namn, signalemente eller andra detaljer som kan avslöja vem det är. Dvs "jag har en klient som bor i en husvagn utanför stan" när det bara finns en husvagn där det bor en bofast.
SUNT FÖRNUFT gäller