• Anonym

Var drar ni gränsen för sekretess?

Detta är en fråga som ställs av ren nyfikenhet till er som jobbar inom verksamheter som har sekretess. Hur fungerar det i verkligheten? Hur mycket får man säga till sin vän eller sin partner? Är det ok att prata om en händelse med en klient så länge man inte berättar namn, ålder, kön eller andra specifika saker som gör att klienten går att kännas igen? Lagen verkar lite luddig när det gäller exakt var gränsen går.

Vissa arbeten innebär en tuff psykisk belastning och man tar kanske med sig arbetet hem. Man blir kanske utsatt för saker från klientens sida. Det räcker kanske inte att ha handledning eller diskutera med kollegorna. Då kanske man behöver ventilera med en vän för att kunna bearbeta själv. Det känns orimligt att vara en "slask"-hink där folk hela dagarna ska ösa över sina problem och man bara ska samla och samla men aldrig få utlopp för det. Om sekretessen innebär att man inte överhuvudtaget får nämna något som händer med klienter, även om klienterna är anonyma i "berättelsen" så får man ju inte heller prata om det när man går till en kurator eller terapeut.

Hur fungerar det?

• Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-24 14:34:53 följande:
    jag drar min sekretess vid min dörr ut från jobbet, men det är mest för att min sambo skulle bli galen på mitt snack annars, har pratat sönder en relation tidigare *S*

Däremot har man rätt att lufta sig hemma men under vissa regler.. jag skulle kunna säga: Fan vilken jobbig dag jag har haft.... det kom in en klient som har blivit utsatt för våldtäkt av sin pappa och försöker nu bearbeta det.. det är tufft hon mår dåligt som attans.. *suck* vet inte hur jag ska nå fram till henne....

Jag skulle också kunna skriva här men då som anonym.. mitt nick är ju tämligen anonymt *S* och skriva ungefär samma som ovan.

Hade jag varit öppen med namn och bild hade jag kanske skrivit: Hur når man fram till någon som blivit utsatta för sexuella övergrepp av en nära familjemedlem, jag har träffat en i mitt arbete och känner mig helt handfallen.

Hade det det varit en klient jag träffat för flera år sedan, en avslutad kontakt hade jag kanske kunnat skriva:
    För fyra år sedan hade jag en klient i mitt arbete som blivit utsatt av övergrepp av sin far, hon var jättesvår att nå men jag försökte att visa henne att jag förstod att hon kände sig smutsig...bla bla bla

Det finns tydliga riktlinjer dock.. någon sa att lärare inte har samma hårda tystnadsplikt men det är FEL, lärare har i vissa lägen hårdare tystnadsplikt, folk verkar tro att lärare har anmälningsplikt till höger o vänster men det är inte sanning.. en elev ska kunna anförtro sig till en lärare utan att det kommer fram varken på personalrummet eller utvecklingssamtalet. Det som gäller är ungefär: Man har tystnadsplikt gentemot ELEVEN (alltså att elevens ord stannar hos den som den talar med) såvida det inte finns risk för att eleven skadar sig själv eller någon annan med sitt beteende. Alltså rent generellt om en elev säger till mig att hon har sex med sin äldre pojkvän så får jag inte föra det vidare till hennes mamma, däremot kan jag ju ifrågasätta om det verkligen är vad hon vill, om hon gör det av fri vilja, om killen är snäll emot henne osv. Skulle tjejen däremot säga att han våldtar henne, att han tvingar henne att ha sex, att han gör henne illa kommer saken i ett annat ljus men som lärare ska man alltid försöka få eleven att själv ta steget till ev anmälan i ett sånt fall.

Tysntadsplikt för tex socionomer gäller att man får inte utanför arbetet yppa saker som gäller specifika klienter, avslöja specifika klienter med namn, signalemente eller andra detaljer som kan avslöja vem det är. Dvs "jag har en klient som bor i en husvagn utanför stan" när det bara finns en husvagn där det bor en bofast.

SUNT FÖRNUFT gäller
    Precis vad jag försökte få fram
  • slemtorsk i din bralla
    Lilla My21 skrev 2011-03-24 14:38:27 följande:
    Hur är det med sekretessen gentemot kollegor, om min kollega som ett påhittat exempel snott kaffepulver på jobbet eller kanske kallat mig något...är det också att bryta mot sekretessen att berätta för tex en vän att "Agda på jobbet är så elak mot mig" eller att "chefen var så elak idag när hon beordrade in mig"

Vad gäller där?
    det är inget sekretessbrott. Absolut inte Men det kanske är bättre att prata med både Agda och Chefen och försöka lösa knutarna med dem istället för att elda upp dig o prata "skit" med sambon som inte kan göra nåt åt saken *S*
  • Anonym

I vissa delar är mitt jobb belagt med sekretess. Jag kan tala om enskilda ärenden med sambo och/eller nära vänner. Dock aldrig så att de VET vem det är. Mina nära vänner bor 10-15 mil härifrån så där finns inte ens en chans att de skulle kunna förstå vem jag talar om. Min sambo skulle många (inte alla) gånger kunna veta vem jag talar om ifall jag sa namnet. Men det gör jag inte; det är ointressant för både honom och mig. Jag talar mer generellt om "idag var det jobbigt, jag mötte en kvinna som varit sjukskriven i över 8 år och hon var så ledsen på vårt möte..." eller dylikt. Dels för att få prata av mig, men också ibland att "bolla" med någon utomstående om vissa situationer.

• breeze2012

Man skriver på om tystnadsplikt. Man får inte prata med utomstående/obehöriga om patienter etc. Om det kommer fram att man gör det är det straffbart.

Det finns undantag från tystnadsplikt:  När den enskilde själv godkänner att det är ok. När vissa myndigheter kräver in upplysningar med stöd av lagen. Barn som riskerar att fara illa tex.

Om det är tungt jobb med behov av att ventilera. Ta upp det med chefen om möjlighet till samtal med ngn om jobbet. Man ska ju må bra psykiskt på sitt arbete så att man orkar.

• Litet My
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-24 14:40:41 följande:
    det är inget sekretessbrott. Absolut inte Men det kanske är bättre att prata med både Agda och Chefen och försöka lösa knutarna med dem istället för att elda upp dig o prata "skit" med sambon som inte kan göra nåt åt saken *S*
    Ja det är sant, jag tänkte mer generellt, om vi hårdrar det lite till, säg att jag misstänker att Agda stjäl medicin istället för kaffepulver?

Får jag rent generellt berätta det för min sambo, eller att jag tycker Agda verkar drogpåverkad...
  • Anonym
    Lilla My21 skrev 2011-03-24 14:38:27 följande:
    Hur är det med sekretessen gentemot kollegor, om min kollega som ett påhittat exempel snott kaffepulver på jobbet eller kanske kallat mig något...är det också att bryta mot sekretessen att berätta för tex en vän att "Agda på jobbet är så elak mot mig" eller att "chefen var så elak idag när hon beordrade in mig"

Vad gäller där?
    Du har inte sekretess gentemot dina kollegor utan klienterna ni arbetar med.Saker som berör arbetet, inte relationerna personalen emellan. Och sen handlar ju sekretess om att skydda individen från att lida men av det du säger. Tror inte att kollegan Agda lider men av att du berättar att hon snott ditt kaffe.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 14:41:00 följande:

I vissa delar är mitt jobb belagt med sekretess. Jag kan tala om enskilda ärenden med sambo och/eller nära vänner. Dock aldrig så att de VET vem det är. Mina nära vänner bor 10-15 mil härifrån så där finns inte ens en chans att de skulle kunna förstå vem jag talar om. Min sambo skulle många (inte alla) gånger kunna veta vem jag talar om ifall jag sa namnet. Men det gör jag inte; det är ointressant för både honom och mig. Jag talar mer generellt om "idag var det jobbigt, jag mötte en kvinna som varit sjukskriven i över 8 år och hon var så ledsen på vårt möte..." eller dylikt. Dels för att få prata av mig, men också ibland att "bolla" med någon utomstående om vissa situationer.

Jag tror att många är så himla rädda för sekretessbrott, just för att de inte vet till 100% vad lagen säger. så de tror att de begår brott om de ens yttrar ett enda ord rörande sitt arbete.
  • slemtorsk i din bralla
    Lilla My21 skrev 2011-03-24 14:42:43 följande:
    Ja det är sant, jag tänkte mer generellt, om vi hårdrar det lite till, säg att jag misstänker att Agda stjäl medicin istället för kaffepulver?

Får jag rent generellt berätta det för min sambo, eller att jag tycker Agda verkar drogpåverkad...
    Om du misstänker att Agda stjäl medicin och berättar det för din sambo finns det risker med det ja....Börjar ryktet gå så kan du få det tufft. Ta upp det med berörd chef i stället. Din sambo har egentligen inte något med det att göra, han kan inget göra (såvida det inte är han som är er chef) Vid en sån sak handlar det ju om stöld, är det dessutom narkotiska preparat är det riktigt illa.

Generellt kan du ju berätta för vem tusan du vill att du tycker hon verkar påverkad, men vad tillför det?
    Det är ju egentligen en massa skitsnack vare sig det är sanning eller ej, är det INTE sant så kan det förstöra en jäkla massa för Agda pga du hade en misstanke.

När man får sån magkänsla, att man tex misstänker att någon snor medicin (eller prylar överhuvudtaget på sitt jobb) är det ju inget man bör eller ska hålla på o prata en massa om. Ta upp det med den berörda personen först och främst, fråga om du ser något misstänkt ELLER ännu bättre ta upp det med personalansvarig att du tror att något inte stämmer, tyvärr är det många som råkat jävligt illa ut på sina arbetsplatser pga sånt skitsnack. Vet själv en tjej som fick sparken med dunder och brak när det fattades pengar ur kassan på jobbet hon var på (de hade inte särskilda kassor) pga en tjej i personalen just snackat med sin kille om att den här kollegan alltid hade nya kläder "Hur har hon råd, va fan snor hon ur kassan" och denna killen kände personalchefen och tja... inga bevis fanns... hon fick sparken och sen visdade det sig så klart att det var någon annan och då var skadan redan skedd.

Prata inte en massa skit utan ta upp det med behörig personalansvarig/chef i stället om du misstänker något.. men ha mycket på fötterna innan du säger något som kan göra att en kollega råkar i trubbel.
  • Litet My
    Anonym skrev 2011-03-24 14:43:27 följande:
    Du har inte sekretess gentemot dina kollegor utan klienterna ni arbetar med.Saker som berör arbetet, inte relationerna personalen emellan. Och sen handlar ju sekretess om att skydda individen från att lida men av det du säger. Tror inte att kollegan Agda lider men av att du berättar att hon snott ditt kaffe.
    Det är sant, men just hört talas om ett sådant fall, där en person misstänkt en kollega för att sno alt ta tabletter, han berättade det i förtroende för en kollega som efter nåt halvår gått till sin chef då enbart u syfte att göra kollegan som kom i förtroende till denne illa.

Personen som misstänkte detta visste inte vart han skulle vända sig eller om hans slutsatser var helt felaktiga och kunde inte med att gå till chefen. Dock släpptes detta av honom för några månader sedan.

Hur fungerar det fallet för vad jag vill minnas så var chefen fly förbannad.
  • Litet My
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-24 14:48:04 följande:
    Om du misstänker att Agda stjäl medicin och berättar det för din sambo finns det risker med det ja....Börjar ryktet gå så kan du få det tufft. Ta upp det med berörd chef i stället. Din sambo har egentligen inte något med det att göra, han kan inget göra (såvida det inte är han som är er chef) Vid en sån sak handlar det ju om stöld, är det dessutom narkotiska preparat är det riktigt illa.

Generellt kan du ju berätta för vem tusan du vill att du tycker hon verkar påverkad, men vad tillför det?
    Det är ju egentligen en massa skitsnack vare sig det är sanning eller ej, är det INTE sant så kan det förstöra en jäkla massa för Agda pga du hade en misstanke.

När man får sån magkänsla, att man tex misstänker att någon snor medicin (eller prylar överhuvudtaget på sitt jobb) är det ju inget man bör eller ska hålla på o prata en massa om. Ta upp det med den berörda personen först och främst, fråga om du ser något misstänkt ELLER ännu bättre ta upp det med personalansvarig att du tror att något inte stämmer, tyvärr är det många som råkat jävligt illa ut på sina arbetsplatser pga sånt skitsnack. Vet själv en tjej som fick sparken med dunder och brak när det fattades pengar ur kassan på jobbet hon var på (de hade inte särskilda kassor) pga en tjej i personalen just snackat med sin kille om att den här kollegan alltid hade nya kläder "Hur har hon råd, va fan snor hon ur kassan" och denna killen kände personalchefen och tja... inga bevis fanns... hon fick sparken och sen visdade det sig så klart att det var någon annan och då var skadan redan skedd.

Prata inte en massa skit utan ta upp det med behörig personalansvarig/chef i stället om du misstänker något.. men ha mycket på fötterna innan du säger något som kan göra att en kollega råkar i trubbel.

Om personen ifråga bara "misstänker" men inte känner att denne har tillräckligt på fötterna för att gå till chefen...vad gäller då?

Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?