• Anonym

Var drar ni gränsen för sekretess?

Detta är en fråga som ställs av ren nyfikenhet till er som jobbar inom verksamheter som har sekretess. Hur fungerar det i verkligheten? Hur mycket får man säga till sin vän eller sin partner? Är det ok att prata om en händelse med en klient så länge man inte berättar namn, ålder, kön eller andra specifika saker som gör att klienten går att kännas igen? Lagen verkar lite luddig när det gäller exakt var gränsen går.

Vissa arbeten innebär en tuff psykisk belastning och man tar kanske med sig arbetet hem. Man blir kanske utsatt för saker från klientens sida. Det räcker kanske inte att ha handledning eller diskutera med kollegorna. Då kanske man behöver ventilera med en vän för att kunna bearbeta själv. Det känns orimligt att vara en "slask"-hink där folk hela dagarna ska ösa över sina problem och man bara ska samla och samla men aldrig få utlopp för det. Om sekretessen innebär att man inte överhuvudtaget får nämna något som händer med klienter, även om klienterna är anonyma i "berättelsen" så får man ju inte heller prata om det när man går till en kurator eller terapeut.

Hur fungerar det?

• Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-03-24 11:35:18 följande:
    Har jobbat i verksamhet där det kunde inne bära långa fängelsestraff om man delgav information till fel person. Berättade aldrig något till min fru. För det första var det olagligt och för det andra var det ett skydd för oss båda.

Hon viste att det jag berättade för henne var sånt hon kunde nämna för andra
    Jag vissta att om det kom ut var det inte via min fru i alla fall.
    Men hur bearbetade du saker som var tuffa för dig? Sånt som påverkade dig mycket? Det räcker inte alltid med kollegornas input.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 11:46:58 följande:
    Men om du pratar med din psykolog om det så bryter du ju sekretessen lika mycket som om du pratar med familj. Visst har psykologen i sin tur sekretess, men du förstår min poäng.
    Min psykolog har jag fått genom jobbet. Alla på mitt jobb som känner att de vill prata med en psykolog har möjlighet till det.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-03-24 11:48:41 följande:
    Sånt står i tidningen hela tiden. Men när det gäller sånt som tagits upp i media så är risken stor att personen kan bli igenkänd, så då får man knipa käft. Men att säga att någon på sjukhuset försökte ta livet av sig kan ju inte peka ut någon särskild egentligen? Det finns massa patienter på samma sjukhus.
    En bra tumregel hur man kan tänka angående sekretss är just tidningsregeln

Om det stod i lokaltidningen eller kvällspressen att du berättat att XXXXXXX skulle du då tycka det var lugnt och ingen fara. Vad skulle du säga till din chef?

Om det skulle bli en jobbig situation för dig så berätta inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 11:50:57 följande:
    Min psykolog har jag fått genom jobbet. Alla på mitt jobb som känner att de vill prata med en psykolog har möjlighet till det.
    Bra att man har det så. Tyvärr har vi inte möjlighet till regelbunden psykologkontakt, bara om något speciellt skulle hända. Jag tror man behöver en regelbunden ventil. Men ska man hårdra saker så ska man kanske inte ens diskutera sina ärenden med sina kollegor. Bara de som "måste" ha insyn i ärendet ska väl ha det inom vården iallafall? Men så fungerar det ju knappast i verkligheten.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-03-24 11:50:41 följande:
    Men hur bearbetade du saker som var tuffa för dig? Sånt som påverkade dig mycket? Det räcker inte alltid med kollegornas input.
    Använder tidningregeln enlig ovan. Annars är det bara att gilla läget eller byta jobb
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-03-24 11:54:02 följande:
    En bra tumregel hur man kan tänka angående sekretss är just tidningsregeln

Om det stod i lokaltidningen eller kvällspressen att du berättat att XXXXXXX skulle du då tycka det var lugnt och ingen fara. Vad skulle du säga till din chef?

Om det skulle bli en jobbig situation för dig så berätta inte.
    Bra råd. Det är en fin gräns. I skolan fick vi lära oss att man kan prata om saker så länge ingen kan utpekas. Har man bara en klient så kan man ju inte snacka alls för då är det ju inte så svårt att räkna ut vem det är.
  • Anonym (puckon)

Nu har jag läst igenom inläggen och jag måste säga att jag är förvånad minst sagt eller egentligen tycker jag att det är bedörvligt att vissa personer inte kan hålla tyst. Sjuksköterskor, lärare, socialsekreterare. Otroligt. Läraren har inte lika hög sekretess enligt lagen som sjuksköterskor och socialarbetare men ändå.  Ni som är sjuksköterskor och socialarbetare som pratar med er sambo/man vänner. Sluta med det. Om inte så hoppas jag att det drabbar er själva i slutändan. Med indragen yrkeslegitimation samt dryga böter.
    Om ni inte kan hålla tyst så sök handledning en gång per vecka via er arbetsgivare. Ingår inte det så kräv det.

• Anonym
    Anonym (puckon) skrev 2011-03-24 13:26:16 följande:
    Nu har jag läst igenom inläggen och jag måste säga att jag är förvånad minst sagt eller egentligen tycker jag att det är bedörvligt att vissa personer inte kan hålla tyst. Sjuksköterskor, lärare, socialsekreterare. Otroligt. Läraren har inte lika hög sekretess enligt lagen som sjuksköterskor och socialarbetare men ändå.  Ni som är sjuksköterskor och socialarbetare som pratar med er sambo/man vänner. Sluta med det. Om inte så hoppas jag att det drabbar er själva i slutändan. Med indragen yrkeslegitimation samt dryga böter.
    Om ni inte kan hålla tyst så sök handledning en gång per vecka via er arbetsgivare. Ingår inte det så kräv det.
    Som sagt, min juridiklärare sa att så länge det inte finns någon risk att andra ska kunna räkna ut vem det handlar om så är det inte sekretessbrott. Man kan ju inte berätta alla detaljerna i fallet såklart, men som exemplet ovan att någon försökt ta livet av sig, ingen specifik person blir utpekad och ingen kan avgöra vem det gäller om man har ett stort antal klienter/patienter. Vet inte hur insatt du är i sekretesslagen, men oavsett, socionomer har ingen yrkeslegitimation att dra in.
  • Anonym
    Anonym (puckon) skrev 2011-03-24 13:26:16 följande:
    Sekretesslagen kap 25
    1 § Sekretess gäller inom hälso- och sjukvården för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjasutan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Den enskilde lider inte men i de fall som räknats upp i tråden eftersom ingen kan identifiera denna.
  • Anonym (puckon)
    Anonym skrev 2011-03-24 13:59:48 följande:
    Som sagt, min juridiklärare sa att så länge det inte finns någon risk att andra ska kunna räkna ut vem det handlar om så är det inte sekretessbrott. Man kan ju inte berätta alla detaljerna i fallet såklart, men som exemplet ovan att någon försökt ta livet av sig, ingen specifik person blir utpekad och ingen kan avgöra vem det gäller om man har ett stort antal klienter/patienter. Vet inte hur insatt du är i sekretesslagen, men oavsett, socionomer har ingen yrkeslegitimation att dra in.
    Om du gillar att prata så mycket så kanske du skulle tänka på att byta yrke. I t ex en mindre kommun så kanske det kan vara lätt att räkna ut vem det handlar om och då är snacket igång. De flesta av oss vet också den ena säger en sak och så när den 4:e personen ska återberätta samma sak så brukar inte den första versionen stämma speciellt bra.
    Att skriva "Vet inte hur insatt du är i sekretesslagen, men oavsett, socionomer har ingen yrkeslegitimation att dra in" Är verkligen befängt till någon slags förklaring till att jag ska inte skriva något för jag känner inte till sekretesslagen. För det var väl så du menade. Nej, socionomer har inget fysiskt leg att visa upp men de har en socionomexamen från universitetet vilket i princip är samma sak. Om en socionom bryter mot sekretessen så blir det sparken oavsett om man har leg eller inte. Det bryter nämligen mot hedern i det yrket liksom i många andra yrken. Att få sparken från kommunen är inte lätt men i sådana här fall är fallet så.
Svar på tråden Var drar ni gränsen för sekretess?