• Oj vad det blåser

Vi som hade krystvärkar längre än en timme!

Ni som haft krystvärkar länge, har ni fått någon förklaring till varför det var så? Varför tog det sån lång tid? Dålig teknik, utmattade, fel ställning m.m.???

För mig tog det 2 timmar att krysta, men det slutade med sugklocka. Jag har aldrig riktigt fått någon egentlig förklaring till varför det blev så föutom att de sa att bebisen var stor (Vägde 3700g och var 36cm runt huvudet). Men så stor var han ju inte.

Blir så avundsjuk då jag läser om folk som krystat i typ en kvart, eller bara hann med tre krystvärkar m.m. Så låter ju det som riktiga drömförlossningar. Jag tyckte att krstvärkarna gjorde ondast av allt och jag kunde inte få någon bedövning. Så för mig var det en ganska hemsk förlossning.

Hur har ni andra upplevt det, som haft ett långt krystskede?

• Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!
  • Carisma

Jag krystade rätt länge men hennes förklaring till det var jag öppningsskedet hade gått så fort så att kroppen gav mig en chans att vila lite mellan kystvärkarna. Då låg jag och slumrade till. Därför jag hade krystvärkar under en så lång tid.
    Så jag hade krystvärkar länge men de kom inte så intensivt.
    Hela förlossningen  från första värkarna till att bebisen var ute gick på 4 timmar.
    Hon vägde under tre kg och hade 32 i huvudomfång.

• Oj vad det blåser
    fivekids skrev 2011-03-26 06:51:44 följande:
    Hej
    Värksvaghet, relativ bäckenträngsel, ineffektiva krystvärkar, barnets läge (vidöppet läget) eller vissa bjudningar tar längre tid att krysta ut. Är mamman väldigt trött pga långt öppningsskede krystar hon längreman "orkar" helt enkelt inte krysta effektivt.
    Andra barnet brukar gå lättare.
    De flesta kvinnor föder med lätthet barn till ca 4 kg huvudets omfånf om det är 36 eller 38 cm har inte så stor betydelse ,ofta är det faktiskt så att ett större barn trycker på mer . 
    Men man undrar ju varför det blir så. Är inte kvinnor skapta till att föda barn mera?? Vad kan man själv göra för att slippa detta h-vete en gång till? Vad räknas som lång öppningsskede?
  • Kazeer

Jag hade krystvärkar i fyra timmar. Den första timmen uppmanades jag att andas mig igenom värkarna. Sedan var det dags att börja jobba.

För min del tror jag att det delvis berodde på dålig teknik. Sedan vet jag inte om det spelade roll att jag blev igångsatt med gel på omogen tapp. Jag fick värkstimulerande dropp. Barnet var litet, vägde 2095 g. Förlossningen avslutades med sugklocka.

Konstigt nog så upplevde jag inte dessa fyra timmar som jobbiga. Den jobbiga delen av förlossningen var öppningsskedet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Oj vad det blåser
    Kazeer skrev 2011-03-26 13:53:26 följande:
    Jag hade krystvärkar i fyra timmar. Den första timmen uppmanades jag att andas mig igenom värkarna. Sedan var det dags att börja jobba.

För min del tror jag att det delvis berodde på dålig teknik. Sedan vet jag inte om det spelade roll att jag blev igångsatt med gel på omogen tapp. Jag fick värkstimulerande dropp. Barnet var litet, vägde 2095 g. Förlossningen avslutades med sugklocka.

Konstigt nog så upplevde jag inte dessa fyra timmar som jobbiga. Den jobbiga delen av förlossningen var öppningsskedet.
    Varför fick du inte krysta med en gång? Låter ju som plågeri och bara ligga med krystvärkar en hel timme. Min kropp krystade av sig själv liksom, hade aldrig kunnat hålla emot första timmen.
  • Thelma08

Jag krystade i 2,5 timmar blev igångsatt med verkstimulerat dropp o hade det hela tiden så krystvärkarna var väldigt täta och intensiva.
    Ut kom en kille på 4500g o 56 lång o 38 i huvudonfång.

Bm sa att det va på gränsen till för kraftiga krystvärkar... Men inget mer o inte varför dom hade så högt dropp på så dom blev för kraftigt!

Hoppas på mindre krystvärkar nästa gång..

• Honey1982

Jag krystade i 3 timmar under första förlossningen. Värkstimulerande dropp hjälpte inte då sonen var för stor för mitt bäcken. Han var 53 cm lång (jag är själv 153 cm!!), vägde 3890 gram och hade ett huvudomfång på 38.
    Det slutade med sugklocka.

Fick planerat snitt med andra barnet...

♥ Adam 060123 ♥ Amelia 100907 ♥
  • J1983

Det är aldrig något man diskuterat men för mig tog det 1 h och 20 min med första och jag tror det berodde på att jag fått epidural samt att dottern låg med handen vid ansiktet. Tror jag hade krystat fortfarande två år senare om inte en läkare kommit och hjälpt till på traven med yttre press.

Med andra så behövde jag dock inte hjälpa till just nånting utan kroppen pressade på som fan själv och det var över på några värkar. Försökte faktiskt att låtsas som att jag inte hade krystvärkar för jag var inte alls redo men jag hade inte mycket för det för som sagt, ska bebisen ut så kommer den ut vare sig man vill eller inte.. =)

• Kazeer
    Oj vad det blåser skrev 2011-03-26 15:08:46 följande:
    Varför fick du inte krysta med en gång? Låter ju som plågeri och bara ligga med krystvärkar en hel timme. Min kropp krystade av sig själv liksom, hade aldrig kunnat hålla emot första timmen.
    Om jag minns rätt, så låg barnet fortfarande för högt upp.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • anansie

Jag krystade i närmare 2 timmar.. Varför det tog sån tid vet jag inte.
    Fick hjälp av yttre press, en bastant dam som låg på min mage, sådär mysigt Skäms Fast det gjorde hon inte i slutet av nån anledning. De kallade in 2 läkare som diskuterade om hon skulle tas med sugklocka men tillslut kom hon ut utan. 
    Hade fått EDA som jag inte tyckte hjälpte så mycket, så krystreflexen var det inget fel på. 
    Hade väldigt oregelbudna värkar från start så jag fick värkstimulerande dropp under lång tid, och tydligen i väldigt hög dos under krystningen.
    Jag var väldigt trött dock efter att ha sovit 3 timmar på 2 dygn.. 

Men ut kom hon och allt jag sa var ALDRIG IGEN !!!
    Idag blir hon 7 veckor och jag vill föda igen, haha. Nu vet man ju hur fantastiskt värt det det är Skrattande 

• Tessie2022

Med min första hade jag krystvärkar i 19 minuter sen var han ute (kanske inte man ska berätta här Förvånad). Men när jag skulle ha andra så krystade jag och krystade men inget hände. Tog nästan 1 timme innan hon var ute (jag bad faktiskt självmant om sugklocka fast att jag alltid fasat för detta då en kompis sprack väldigt mkt när hon blev förlöst med sugklocka - dock så sa de att det inte var dags än med sugklocka och som sagt till sist kom ju den "jäkla ungen" som jag kallade henne innan hon kommit ut Skäms). Nu tog det inte fullt 1 h för mig men nästan. Det kändes dock som jätte lång tid pga att jag verkligen trodde att det skulle gå snabbt då det gjorde det med första.. Förklaringen var dock att hon låg felvänd med huvudet (tittade uppåt istället för neråt eller tvärtom) och det gör att de är mkt svårare att få ut. Hon hade ett huvudmått på 36 (sonen hade 34) och när de ligger "felvända" så plussar det på ytterligare 2 cm enligt barnmorskan.. Barnmorskan sa även att det inte hade gott om jag inte var förstföderska (sen om hon menade att det hade blivit sugklocka eller kejsarsnittt det vet jag inte..)..

Ni andra som det tagit så lång tid för - låg era barn rätt?? Tycker verkligen synd om alla som har långdragna förlossningar. Min andra tog ju bara lite längre tid än första och det var pga krysvärkarna tog ut på tiden - igentligen var jag bara inne 3 h på förlossningen så jag har inte rätt att klaga - men känslan av att inte få ut barnet minns jag fortfarande.. Troligtvis för att det var så psykiskt jobbigt att höra att det händer inget vi får ändra ställning hela tiden - när jag samtidigt minns första förlossningen där allt gick på räls.. Så som sagt det var uttröttande med själva förlossningen men för mig var det nog det psykiska som höll på att ta knäcken på mig..

Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!