Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lovey

Varmrökt Lax

Jag hittade ett recept med lax som ska tillagas i ugn med Creme Fraiche och pesto och var och köpte till det idag. 
    Köpte laxen och kom hem och såg att det är varmrökt lax (hela kittet utom huvudet) . Jag tänkte inte alls på det när jag handlade.

Kan jag tillaga den i ugn ändå, eller ska man bara äta den som den är? Det var en dyr jävel så det är liksom inget jag vill misslyckas med riktigt. 

Jag är inte van vid att tillaga fisk, så jag ber om ursäkt för en knäpp fråga. 

Help pls Glad 

• Svar på tråden Varmrökt Lax
  • Pappa G

Du kan ju värma den i ugn, men den är ju helt tillagad redan.

Kombinationen pesto och rökt lax har jag låg erfarenhet av..

Hur var receptet? Skulle fisken tillagas hel?

• Lovey

Receptet:

900 gram lax
    0,5 tsk salt
    4 msk pesto
    0,75 dl créme fraiche
    70 gram pinjenötter

Tillagning:

1. Sätt ugnen på 180 grader. Rosta nötterna i en torr teflonpanna. Lägg laxfilén med skinnsidan nedåt i en ugnsform. Salta lätt.

2. Blanda ihop Creme Fraiche. Smaka av med salt och peppar och bred över fisken. Stek i ugnen i cirka 15 minuter för rosa kärna och 25 minuter för helt genomstekt. Strö över pinjenötterna.

--

Jag ville ha hel lax och blev så glad när jag hittade denna rackaren, men det var ju tidigt i morse och fredagsrucschen var igång så jag såg inte att den var varmrökt. 

• Lovey

Så man kan äta den som den är?

• Kinya

Jag hade struntat i peston och haft en romsås till (crème fraiche, ishavsrom och rödlök). Till det är det gott med kokt potatis, potatissallad eller bakpotatis. Den varmrökta laxen behöver inte värmas.

• October

Varmrökt lax är supergott varm, med potatis, sallad och romsås. Vi brukar även ha en citronsås, och en dill och gräslökssså för att variera. 
    Som nån sa innan, den är ju klar och behöver inte tillagas, men du kan värma den i ugnen så den är genomvarm om man vill.

• Lovey

Jag vill ha det som det står i receptet. Men firren är ju redan sabbad. Blä.

Pressad potatis till. 

• Kinya
    Lovey skrev 2011-03-25 12:05:54 följande:
    Jag vill ha det som det står i receptet. Men firren är ju redan sabbad. Blä.

Pressad potatis till. 
    Om du vill ha det som det står i receptet får du nog köpa den laxen som det står om i receptet. Varmrökt lax har en alldeles egen smak och färsk lax är inte utbytbart mot varmrökt lax. Man får en helt annan smak med varmrökt lax.
  • Lovey

Men det är för sent för ytterligare ingredienser.

Det enda jag ville veta var hur jag kunde göra med laxen.

Då får det bli receptlax en annan gång och varmrökt lax med sallad istället.

Tack för hjälpen  

• Pappa G
    Lovey skrev 2011-03-25 12:00:55 följande:
    Så man kan äta den som den är?
    Ja, är den varmrökt så är den ätklar.

En sak att tänka på är väl också att den du köpt är hel med ben, och receptet hänvisar till laxfilé.
    Du kommer knappast lyckas med att filéa den hela varmrökta..

Skulle såsen kunna göras separat och serveras till fisken?
    Fisken kan värmas hel i folie om du vill ha den varm. Sedan kan skinn och kött lätt separeras.
  • Lovey
    Kinya skrev 2011-03-25 12:07:23 följande:
    Om du vill ha det som det står i receptet får du nog köpa den laxen som det står om i receptet. Varmrökt lax har en alldeles egen smak och färsk lax är inte utbytbart mot varmrökt lax. Man får en helt annan smak med varmrökt lax.
    Haha, ja det blir kanske en sensation ändå

Tack för hjälpen :) 
  • Kinya
    Lovey skrev 2011-03-25 12:09:35 följande:
    Haha, ja det blir kanske en sensation ändå

Tack för hjälpen :) 
    Ja, alltså, det kan ju bli jättegott! Men det blir en annan rätt av det.
  • Lovey
    Pappa G skrev 2011-03-25 12:08:53 följande:
    Ja, är den varmrökt så är den ätklar.

En sak att tänka på är väl också att den du köpt är hel med ben, och receptet hänvisar till laxfilé.
    Du kommer knappast lyckas med att filéa den hela varmrökta..

Skulle såsen kunna göras separat och serveras till fisken?
    Fisken kan värmas hel i folie om du vill ha den varm. Sedan kan skinn och kött lätt separeras.
    Åååh, vilket knast jag är som inte kunde titta mer noga. HIhi!
    Tack för dina tips. Folie lät lockande. 
  • Lovey

Men jag äter den som den är. kall, med sallad till och värmer baguette till så blir det nog gott. Man kan ju blanda creme fraiche med citron och kryddor kanske och göra en dressing av något slag.

Slappig middag  

Svar på tråden Varmrökt Lax