• bananiss

Katt + Nyfödd bebis??

Vi har en 2 årig katt (hona) som vi skämt bort väldigt mkt.. Vi myser jämt med henne och gullar och leker osv.. Hon får med andra ord sjukt mycket uppmärksamhet. Detta har ledit till att hon är otroligt social och "pratar", ligger alltid bredvid oss i soffan och är med överallt (i lgh).

Vi bor i en trea och hon är endast inomhus.
    Jättesnäll katt som aldrig gjort någon illa.

Undrar lite hur ni tror att det kommer fungera med en nyfödd? Ska ha barn 1 juli.. Man har ju hört skräckhistorier om katter som kvävt spädbarn osv.. Eller klöst dem av avundsjuka.

Är lite rädd.. Hjälp mig :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :)
  • Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??
  • kirsty

Jag köper inte riktigt att det skulle vara så "vanligt" att katter kväver spädbarn. Herregud, kattungar som är många gånger mindre än bebisar överlever ju. Tror katter ha bättre koll än så och jag oroar mig inte ett dugg över någon av mina tre innekatt nu när bebis kommer när som helst.

• finskaflikkan

Vi har 3katter och har 2barn. 
    Och ingen av katterna har "brytt" sig om mina barn.
    Visst dom nosade i början på bebis men inget mer. 
    Och vi har inte gjort nåt speciellt eller ändrat på nåt. Utan lever som vi gjorde innan fast med barn.  

• Camilla D
    kirsty skrev 2011-03-28 07:35:22 följande:
    Jag köper inte riktigt att det skulle vara så "vanligt" att katter kväver spädbarn. Herregud, kattungar som är många gånger mindre än bebisar överlever ju. Tror katter ha bättre koll än så och jag oroar mig inte ett dugg över någon av mina tre innekatt nu när bebis kommer när som helst.
    Nej, vanligt är det absolut inte, men bara för det inte är vanligt så innebär det inte att det inte händer! Jag hade aldrig tagit risken, skulle aldrig förlåta mig själv OM det hände!
    Finns det en risk med något så uteluter man väl det? En bebis är rätt skör.
    Det är väldigt liten risk att ens bebis skall dö i plötslig spädbarnsdöd med, men det händer. Fråga mig, jag drabbades av sånt som "bara händer andra". Även om jag inte kunde gjort något för att förhindra detta (har följt alla råd som finns för att förhindra) så har jag anklgata mig själv 1000 gånger! Hade jag då gjort något för att förhindra det hade jag aldrig fölåtit mig själv.
    Därför anser jag att man skall minimera alla sånna här risker, det kan ge ödesdigna följder!
    HannaE skrev 2011-03-28 07:29:22 följande:

Vi låter våra katter göra som de vill och den ena låg ofta bredvid bebisen i spjälsängen första månaderna, hon slickade mycket på bebisen men aldrig att hon lade sig på bebisen eller gjorde något annat dumt.

Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.
  • TheLove

Vi har två katter, en son på 3 år och en bebis på väg.
    Den ena katten (honan) hade vi när vi fick grabben och hon har alltid hållt sig på avstånd från sonen. Hon är inte vidare förtjust i barn men det var inga problem för henne när vi fick grabben.

Nu har vi en hankatt som är snart ett år och han skulle jag aldrig lämna i samma rum som bebisen själv. Han älskar vår son och alla andra barn och lägger sig gärna och sover uppe vid ansiktet. Känns väldigt otryggt. Han sover tillsammans med sonen och det oroar jag mig inte för eftersom jag vet att han är så stor att han kan flytta på katten om han skulle lägga sig på honom, men aldrig med en liten bebis...

Hoppas allt går bra med katten och nya bebben :)

• apanssonsmamma

Hehe vi har tre katter, aldrig vart nåt problem :)

• Raskask

Hade två gamla bortskämda katter när första barnet kom. De nosade lite förstrött på honom och brydde sig inte vidare förrän barnet blev stor nog att försöka fånga katterna. Då blev den ena nallebjörn och den andra höll sig undan. När andra barnet kan var bägge katterna luttrade och vi fick hålla koll på att den ena (nallebjörnen) inte la sig på bebisen eftersom han av någon anledning verkade betrakta henne som en sovplats. Något rivande eller svartsjuka märkte vi inte av.

• Kinya

Vi har två innekatter och när vi fick vår dotter så gick det hur bra som helst! Det tog några månader innan katterna lärde sig att vår dotter inte är farlig och läskig alltså var det helt lugnt. Nu när hon är 15 månader så kommer den ena katten fram till henne och vill att hon klappar honom. Den andra katten låter henne klappa ibland men går oftast undan. De är snälla mot vår dotter. MEN då har vi lärt henne hur man klappar fint (och hon gör det!) och förbjudit henne att följa efter katterna om de inte vill bli klappade längre. Oavsett hur arg hon än blir så får hon inte följa efter dom om dom vill vara ifred.

• Envira

Ha dörren stängd till bebisens sovrum så ska allt gå bra :) Det är en gammal myt att man inte kan ha katt och bebis!

• pluppfamiljen

De går fram och nosar lite och kanske trampar runt lite runt den innan de iggar babyn totalt. De är mina erfarenheter. 

Blivande 6 barns mamma
  • Pernilla75

Jag hade fyra vuxna katter när sonen föddes. Så fort jag kom hem från BB satte jag mig på golvet, med sonen i famnen, så katterna fick komma fram och hälsa. Har sett till att katterna fått vara med vid dagliga bestyr om de velat, t.ex. ligga bredvid sonen på skötbordet vid blöjbyte etc. Tar mig också tid att gosa med katterna varje dag, precis som tidigare.

Har aldrig upplevt några som helst tecken till svartsjuka eller aggressivt beteende från katternas sida.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??