kirsty skrev 2011-03-28 07:35:22 följande:
Jag köper inte riktigt att det skulle vara så "vanligt" att katter kväver spädbarn. Herregud, kattungar som är många gånger mindre än bebisar överlever ju. Tror katter ha bättre koll än så och jag oroar mig inte ett dugg över någon av mina tre innekatt nu när bebis kommer när som helst.
Nej, vanligt är det absolut inte, men bara för det inte är vanligt så innebär det inte att det inte händer! Jag hade aldrig tagit risken, skulle aldrig förlåta mig själv OM det hände!
Finns det en risk med något så uteluter man väl det? En bebis är rätt skör.
Det är väldigt liten risk att ens bebis skall dö i plötslig spädbarnsdöd med, men det händer. Fråga mig, jag drabbades av sånt som "bara händer andra". Även om jag inte kunde gjort något för att förhindra detta (har följt alla råd som finns för att förhindra) så har jag anklgata mig själv 1000 gånger! Hade jag då gjort något för att förhindra det hade jag aldrig fölåtit mig själv.
Därför anser jag att man skall minimera alla sånna här risker, det kan ge ödesdigna följder!
HannaE skrev 2011-03-28 07:29:22 följande:
Vi låter våra katter göra som de vill och den ena låg ofta bredvid bebisen i spjälsängen första månaderna, hon slickade mycket på bebisen men aldrig att hon lade sig på bebisen eller gjorde något annat dumt.
Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.