• bananiss

Katt + Nyfödd bebis??

Vi har en 2 årig katt (hona) som vi skämt bort väldigt mkt.. Vi myser jämt med henne och gullar och leker osv.. Hon får med andra ord sjukt mycket uppmärksamhet. Detta har ledit till att hon är otroligt social och "pratar", ligger alltid bredvid oss i soffan och är med överallt (i lgh).

Vi bor i en trea och hon är endast inomhus.
    Jättesnäll katt som aldrig gjort någon illa.

Undrar lite hur ni tror att det kommer fungera med en nyfödd? Ska ha barn 1 juli.. Man har ju hört skräckhistorier om katter som kvävt spädbarn osv.. Eller klöst dem av avundsjuka.

Är lite rädd.. Hjälp mig :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :)
  • Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??
  • HannaE

Vi har två katter, den ena tycks inte bry sig alls och den andra är stormförtjust i dottern. Dottern har fått sig några små repor -- drar man katten i örat får man skylla sig själv...

Man lever så länge man lär.
  • Mumin75

Sambon och jag hade en katt när vår yngsta gemensamma dotter föddes och det funkade hur bra som helst, han var visserligen ganska ung när hon föddes och vi skaffade honom när jag var gravid och då låg han nästan alltid och sov på min mage... när hon föddes var det som sagt inga problem, han var hur försiktig o go som helst mot dottern, ingen svartsjuka, inget annat konstigt beteende, förutom att han tuggade sönder alla nappar då . Iofs så fanns det ju redan andra barn i hemmet när vi skaffade honom så han var ju van vid barn från början. Tyvärr dog han i en olycka förra året och nu har vi två andra katter som också dom är hur underbara som helst med barnen.

Men när jag levde med mitt ex var det lite annorlunda. han hade två katter när vi träffades som var några år gamla... jag blev gravid ganska tidigt i vårt förhållande och vi flyttade ihop och fick tvillingar... Dessa två katter börja nästan direkt pissa inne... på ALLT. Det var riktigt jobbigt. Dom gick upp i sängar, barnvagn, bilstolarna, soffor, tvättkorgar o väskor.... jag precis allt och pissade ner. Vårt hem luktade som en stinkande kattlåda och man fick gå runt o skura/tvätta/sanera varje dag... dom var innekatter och vi släppte ut dom i hopp om att det skulle bli bättre med det blev det inte... dom fortsatt pissa inne ändå. Exet och jag separerade när barnen var 2 år, han hade kvar sina katter ända tills dom dog av ålder/sjukdom och dom slutade aldrig kissa inne.

• Miss Cee

Vi har också innekatt. Det enda problemet i relationen katt-bebis har uppstått efter att sonen börjat gå och tycker att katten är en "Kul lekkompis"... vilket inte katten uppskattar. Och då får vi ju göra allt vi kan för att freda katten såklart.

Medan sonen var bebis så var det inga som helst problem.
    Mitt råd är att försöka ge katten lite tid och gos också, samt att redan från början vara noga med att katten inte får vara i bebisens säng/skötbord/vagn. Dvs låt inte katten börja anse att de ingår i hans revir, så lär han låta bli dem efter att bebisen kommer.

• Camilla D

Det har ju faktiskt hänt att katter lagt sig över en bebis ansikte så den kvävs, det är ju inte så vanligt, men har inträffat. Katten vet ju inte om att den gör det, den vill väl bara ligga nära, varmt och gosigt, men en bebis klarar inte så mycket. Jag vågar inte riskera det, för mycket står på spel, så jag tar det säkra före det osäkra. Ca 4 veckor innan bebien föddes började jag stänga dörren till vårt sovrum, så var han van vid det lite innan.

• enmamma

Vår katt brukade lägga sig utanför dottern på ammningskudden på nätterna, mysigt då kunde jag pyssla om båda samtidigt. Är helt säker på att hon försökte beskydda vår baby när barnet sov ute satt katten troget bredvid, när hon vaknade krafsade katten på rutan så vi visste att det var slut på vilan.

• bananiss
    Camilla D skrev 2011-03-27 22:15:31 följande:
    Det har ju faktiskt hänt att katter lagt sig över en bebis ansikte så den kvävs, det är ju inte så vanligt, men har inträffat. Katten vet ju inte om att den gör det, den vill väl bara ligga nära, varmt och gosigt, men en bebis klarar inte så mycket. Jag vågar inte riskera det, för mycket står på spel, så jag tar det säkra före det osäkra. Ca 4 veckor innan bebien föddes började jag stänga dörren till vårt sovrum, så var han van vid det lite innan.
    Det var en jättesmart ide!! Att stänga redan innan, så inte allt blir en chock. Tack för tipset :)
    Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • lilla mej

det ar ju jattesvart att saga innan bebisen ar har, men var katt fick for sig att hon skulle overvaka bebisen och ville alltid vara i sovrummet med henne... hon lag aldrig i vaggan utan satt pa var sang jamte och tittade pa henne. Lag hon pa en filt pa golvet tex sa lag hon jamte, men skulle inte vaga ha en katt helt sjalv med en bebis for aven om katten vill vara snall kanske den far for sig att gosa lite for mycket med bebisen och sova lite for nara..... Skulle halla koll i borjan och med tiden nar du vet hur katten ar sa kan du ju lata dem sova i samma rum.

• Camilla D
    bananiss skrev 2011-03-27 22:26:00 följande:
    Det var en jättesmart ide!! Att stänga redan innan, så inte allt blir en chock. Tack för tipset :)
    Ibland så
    Vi gjorde likadant med vagn, skötbord och spjälsäng med. Tog fram det innan så han vande sig vid att de fanns där men att han inte fick vara i/på dom. Kanske inte alltid funkar, men det funkade för oss.
    Lycka till! Jag tror det kommer ordna sig, man får bara ha tålamod och kämpa på!
  • lennartsdotter

Skräckhistorier. Har en katt någonsin kvävt ett barn har det varit en olycka. Den har lagt sig och somnat på barnet och täppt igen andningsvägarna. En normalt funtad katt ger sig inte på en människa.

Små barn och djur ska aldrig lämnas ensamma för olyckor händer, bästa sättet att undvika olyckor är att göra allt man kan för att förebygga dem. Fortsätt som vanligt men var benhård på att inte lämna katten ensam med barnet. Det kommer gå alldeles utmärkt.

• HannaE

Spänn ett myggnät eller liknande på en träram och lägg över spjälsängen när barnet sover själv. Så slipper du oroa dig. Jag tror det finns speciella skyddsnät att köpa, till både vagn och säng? Jag funderade på att skaffa något skydd till vagnen men det blev aldrig av att dottern sov ute i vagnen.
    Vi låter våra katter göra som de vill och den ena låg ofta bredvid bebisen i spjälsängen första månaderna, hon slickade mycket på bebisen men aldrig att hon lade sig på bebisen eller gjorde något annat dumt. Däremot hände det att hon jamade högt eller kom och hämtade mig när bebisen vaknade och var ledsen.

Man lever så länge man lär.
Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??