• Skehamn2012

    Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!

    Om inte för er skull, så åtminstone för era barns. Ni inser väl att ni för över er rädsla på era barn. Även om ni inte tror det så gör ni det. Jag lovar.

    Jag har nu dom senaste åren jobbat med mina fobier som jag haft för att jag inte ska föra över dom på mina barn. Det är jätteviktigt för mig.

    Sen vore det underbart att vara hundägare om man inte hela tiden skulle behöva avbryta träning eller annat och kalla in hunden för att en hundrädd råkar trippa förbi.

    En sak till. Vore det inte underbart att kunna gå runt i samhället och vistas bland hundar utan problem? Det skulle jag tycka om jag vore er.

    Ni har allt att vinna på att komma över er rädsla. Jag säger inte att det är lätt MEN det går.

  • Svar på tråden Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!
  • Bibbidi

    Sant. Är själv hundrädd och jobbar på det. Har blivit mycket mycket bättre nu men samtidigt så bör det inte finnas någonting som "om man inte hela tiden skulle behöva ... och kalla in hunden för att en hundrädd råkar trippa förbi" eftersom hundar inte ska vara lösa alls bland andra människor.

  • Stårscha

    Bra inlägg. Och går att applicera även på bacillskräck och andra fobier. Dock lättare sagt än gjort...


    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Magriffe

    Sant. Mycket bra att jobba bort fobier.
    Fast jag tycker många hundägare har lite svårt att visa respekt för de som är hundrädda. Varför ha sin hund lös annat än i hundgård? Mig veteligen så får man inte ha sin hund lös? Eller?

  • La Lola

    Jag har varit hundrädd.
    Numer har jag bara ett problem; lösa hundar som springer rakt emot en. Det ogillar jag.

    Jag tycker att hundägare borde tänka till lite var de släpper sina hundar lösa.
    Det är ju inte enbart de hundrädda som ska fixa sina fobier osv.
    Hundägarna får faktiskt också tänka till lite.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Shaun the sheep
    La Lola skrev 2011-03-31 08:00:34 följande:
    Jag har varit hundrädd.
    Numer har jag bara ett problem; lösa hundar som springer rakt emot en. Det ogillar jag.

    Jag tycker att hundägare borde tänka till lite var de släpper sina hundar lösa.
    Det är ju inte enbart de hundrädda som ska fixa sina fobier osv.
    Hundägarna får faktiskt också tänka till lite.
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • SVejsan

    Sedan tycker jag att hundägarna dessutom skall ha koll på de eventuella lokala förordningarna... 

    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2001406/kopplade-hundar-och-tydliga-regler-sa-skyddar-du-ditt-barn


    I vissa tätortsområden kan det vara helt förbjudet att ha  hundarna lösa.
    http://nynashamnsposten.se/nyheter/1.453665-hardare-tag-mot-losa-hundar

    Annars finns det väl bara säsongsregler som baserar sig på risken att skrämma vilda djur.

    (Och då har jag ändå varit uppväxt med två hundar - varvid den ena blev svårt skadad av en labil lössläppt schäfer. - "Han hade aaaldrig gjort så förut)

    Hur skall den hundrädde VETA att hunden är ofarlig. Det enda rätta är för hundägaren att kalla in hunden när det kommer folk i närheten. Självklart bör den hundrädde försöka arbeta bort rädslan.

  • La Lola

    Sen är det väl heller inte så kul om en lösspringande hund hoppar upp på den som går förbi, oavsett hundrädsla eller inte.

    Skitiga kläder eller i värsta fall trasiga vill ingen ha efter ett sånt möte.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kotte Grön

    Snälla rara hundägare. Försök komma ihåg att hålla era hundar kopplade när ni befinner er ute bland folk så slipper andra människor i värsta fall bli påsprungna/påhoppade av era små älsklingar. Jag vet att det kan vara svårt att respektera att alla inte tycker om hundar. Men ni kan väl åtminstone försöka? Det skulle vara så mycket trevligare att vara ute och gå i samhället om alla hundägare hade sina hundar i koppel så man slapp riskera ett oönskat möte med en hund man inte känner. Jag säger inte att det är lätt att komma ihåg att alltid komma ihåg att minnas att hålla sin hund kopplad MEN det går!

  • Smultron ett
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 08:49:05 följande:
    Snälla rara hundägare. Försök komma ihåg att hålla era hundar kopplade när ni befinner er ute bland folk så slipper andra människor i värsta fall bli påsprungna/påhoppade av era små älsklingar. Jag vet att det kan vara svårt att respektera att alla inte tycker om hundar. Men ni kan väl åtminstone försöka? Det skulle vara så mycket trevligare att vara ute och gå i samhället om alla hundägare hade sina hundar i koppel så man slapp riskera ett oönskat möte med en hund man inte känner. Jag säger inte att det är lätt att komma ihåg att alltid komma ihåg att minnas att hålla sin hund kopplad MEN det går!
     Tummen upp !!

    Hade varit skönt om den ägaren till hunden som attakerade min 3åring på spårvagnen hade koll på sin hund.
    Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Shaun the sheep
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 08:49:05 följande:
    Snälla rara hundägare. Försök komma ihåg att hålla era hundar kopplade när ni befinner er ute bland folk så slipper andra människor i värsta fall bli påsprungna/påhoppade av era små älsklingar. Jag vet att det kan vara svårt att respektera att alla inte tycker om hundar. Men ni kan väl åtminstone försöka? Det skulle vara så mycket trevligare att vara ute och gå i samhället om alla hundägare hade sina hundar i koppel så man slapp riskera ett oönskat möte med en hund man inte känner. Jag säger inte att det är lätt att komma ihåg att alltid komma ihåg att minnas att hålla sin hund kopplad MEN det går!

    Jag håller faktiskt med. Det finns gott om hundgårdad här i världen, där kan hundarna springa järnet!


    Jag tycker visserligen om hundar, och mig gör det inget om en hund hoppar upp och vill hälsa. Men man MÅSTE kunna respektera att alla inte gillar sånt! Bor ni i stan så får ni skylla er själva om hundstackarn inte har nånstans att springa på, man kanske borde tänka till lite. För hur som helst så ska man kunna vistas ute utan att bli nedsprungen av en enorm hund!


    Jag har sån tur att jag bara träffat på några få lösa hundar, och alla har varit supersnälla. Men om jag ser en lös hund när jag är ute med barnen så känns det faktiskt inte kul. Hur ska jag kunna veta om din hund är ett monster eller ej?


    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!