• AuroraBorealis

Instruktioner för TENS?

Hej! Jag har fått låna en TENS-apparat men det följde inte med några speciella instruktioner om hur en sådan skall användas vid förlossning. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med lite instruktioner, typ hur/var de skall sitta och vilket program skall man köra? Det fanns en 8-9 olika program att välja mellan. Typ pulserande, ytlig stimulering, djup stimulering etc. Misstänker själv att det är någon av programmen som skall trigga kroppens egna smärtlindrande hormoner man skall använda men det skulle kännas bra om någon med erfarenhet kunde instruera mig lite!!

Har hört att man skall prova ut detta innan förlossningen så man vet hur mackapären fungerar och så när det är "skarpt läge", men är det riskfritt att göra detta? Det kan inte sätta igång något eller?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Instruktioner för TENS?
  • cilja

Hej. Plattorna ska sitta där du har ont. Vet inte hur och vilket program du ska använda men det vore ju smart att sätta på ett program som konstant ger de elektriska impulserna. Jag har tens för foglossning och hon jag fick det av sa att jag ska börja med så starkt jag känner att det går och sen öka med tiden. Så lycka till. (Har hört det e vanligt att ha dem på korsryggen vid värkar men vet inte om detstämmer)

• skruttelisa

Jag har hyrt en tens apparat men min låter inte så avancerad som din så jag vet inte om jag kan hjälpa dig. Bifogar en länk till sidan där jag hyrde min så kan du ju se om din apparat finns med där. Annars kan du söka på nätet efter din modell.
    Lycka till......
    www.holorgon.se/

• AuroraBorealis

Alltså svårt att "prova ut" exakt innan förlossningen?! Jag har ju ingen aning om var det kommer att göra ont då!

• AuroraBorealis

Skruttelisa: Tack för länktipset. Det fanns ju en del information att läsa där. Någon som kan förklar mer i detalj hur man INTE skall placera den så att det går ström genom barnet? Stod bara att man skall undvika sådan placering, inte hur man gör det...

• mopo

Var fick du din apparat ifrån? Konstigt att du inte fick instruktion när du hämtade den. Precis som du sa så finns det ställen man inte ska placera plattorna på. Jag tycker du ska kontakta sjukgymnasten eller vem du nu fick den ifrån för att gå igenom den ordentligt.

• Mariia

AuroraBorealis: på www.cefar.se finns mer info och jag har för mig att det enda du ska tänka på är att inte sätta elektroderna på magen och definitivt inte i kors över magen. Mer i ryggen eller ljumskarna. Jag använder min apparat ganska ofta för jag har lite förverkar som känns i ryggen och det är underbart skönt. Hoppas att den hjälper lika bra vid förlossningen. Lycka till! /Maria BF+7

• Heranell

Inga elektorder på magen i alla fall! Jag har fått låna en Cefar och ska när värkarna börjar sätta 2 elektroder på vardera sidan om ryggraden (inte närmare varann än 3 cm) strax över där midjan är, sen de andra 2 på vardera sidan om svanskotan kanske 5 cm isär. Sen längre fram i värkarbetet kan man flytta de övre och sätta på höftbenen ungefär.
    Jag ska ha TENS:en i läge HI och frekvensen på max sa sköterskan. Sen ökar man när värkarna ökar. Det ska väl nästan göra ont, så att endorfinerna ökar. Har också använt vid ryggont förr och tycker det är en toppenapparat!

• Gravid över 40

Jag har just fått min TENS och jag har använt den vid mina 2 tidigare förlossningar.
    Jag har satt 2 stora på var sin sida i korsryggen och 2 st mindre på var sin sida högre upp vid ländryggen .
    Man känner själv var smärtan kommer och kan då reglera dom efter det.

Jag har haft inställningen på HI och ökat styrkan efter hand som smärtan ökar.
    Men "frekvensen" knappen i mitten minns jag inte riktigt, jag antar att det är den du menar...djup/ytlig/pulserande...får väl prova mig fram. Eller kanske någon har bättre information om det???

Jag tycker den har varit enormt bra och har haft på den enda in i det sista då jag slitit bort den!!! Men jag har klarat mig bra utan någon annan smärtlindring! Lycka till!

• AuroraBorealis

Tack för tipsen!

TENS'en jag fått låna är en CEFAR PRIMO. Hittad lite mer info på deras hemsida. Jag har fått låna apparaten av en privatperson som dock ej använt den för forlossningssmärta så hon kan egentligen inte instruera mig om hur den skall användas vid förlossning! Instruktionsboken som medföljer tar inte heller specifikt upp användning för graviditetssmärta. Kanske för att de också saluför en TENS för det specifika ändamålet (CEFAR BIRTH)?

Jag mailade dock CEFAR nu efter att ha besökt deras hemsida. Skall bli intressant att se om man kan få någon hjälp av dem!

• Alfelina

Jag använde mig av TENS och lustgas när jag födde. Ok, den släppte jag inte förrän krystvärkarna kom. Ngt att tänka på är att ha ngn anordning att fästa själva apparaten på. Jag var uppe och gick mkt och det blev krångligt att veta vad jag skulle göra av den ibland. Inget skärp, men kanske en sådandär väska man har när man turistar!!!!

• Alfelina

cefar birth använde jag!

• AuroraBorealis

Jag fick faktiskt ett väldigt snabbt svar från CEFAR med instruktioner om hur jag använder just denna apparat + att de skulle skicka hem lite bilder på hur plattorna skall placeras! Superbra service må jag säga
    För eventuellt andra intresserad infogar jag delar av svaret från CEFAR nedan...

"Om du skall använda en CEFAR PRIMO, skall du använda högfrekvent TENS - program 1 eller program 3. Sen får du själv "ratta" upp och ner i strömstyrka under/ resp. mellan värkarna - istället för att använda handomkopplaren som på CEFAR BIRTH.
    ......

Det är bra om du är i kontakt med en barnmorska eller sjukgymnast, så du hanterar produkten på rätt sätt. Det viktigaste för dig är att tänka på är att inte fästa ett elektrodpar (ett par = 2 plattor som är fästa på samma sladd) ÖVER magen!"

//AuroraBorealis

• BusLinda

Jag använde TENS under min förlossning och jag kan säga att den var GULD att ha..

• Wavva

Sätt alltid på alla elektroderna som går på samma fas så det blir en sluten strömkerts. Sätt de runt det onda området eller mitt på. KOnstigt att du inte fick instruktion. Tycker oxå du borde ringa sjg. för att sätta elektroderna rätt.

• futuna

De ska sitta i korsryggen två över och två under "smärtpunkterna".
    Min barnmorska visade mig var jag skulle sätta plattorna - ta med dem till din BM så kan hon säkert hjälpa dig!
    Jag och mannen har provat hemma så att vi vet hur apparaten fungerar.
    Det är inte falrigt att använda TENS under grav så det är bara att prova på (fast inte på magen dock)

har läst lite inlägg här och fått lite tips, skönt att höra att den kan hjälpa. Jag hade en eländig första förlossning både smärtsam och utdragen, slutade med sugklocka så jag är ju inte direkt sugen på att föda på nytt (vill ju ha barnet, men skulle gärna slippa klämma ut den). Den här gången har jag hyrt TENS - hoppas att den hjälper!!!

Svar på tråden Instruktioner för TENS?