Inlägg från: Anonym (fel av mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fel av mig)

Kär i min terapeut!! :(

Modesty Blaise skrev 2011-03-31 11:53:24 följande:
    Du gör förstås som du vill och nu har du ju redan tagit upp det här. Jag är dock övertygad om att du skulle få en mycket större personlig vinst och förståelse för vad dina känslor står för om du placerar dem där de hör hemma, vilket jag tycker är i terapisituationen. Under en terapiprocess är det inte sällan så att klienten försöker "fly" från processen genom att förlägga den i något annat sammanhang där klienten är den som orkestrerar och dirigerar och gör sitt bästa för att få andra att tycka kring något specifikt problem. 

Dina innersta känslor är bland annat det här som du ger uttryck för här. Det bör du adresser i gruppen och syna ihop med terapeuterna.  
    Men nu går jag ju inte i terapi för att jag rokat förälska mig i en person utan för helt andra saker! Dem saker som hör hemma i terapin tas såklart upp där... detta har absolut inte där att gör tro mig! Vi kan inte ta upp vad som helst där och i synnerhet inte förälskeser eller inte hehe

Detta har som sagt inte med att hon är terapeut eller inte att göra... och det stör inte min/vår terapi heller!

Ja jag har tagit upp detta här på FL men det har ju ingenting med terapi att gör? Det är ju mina privata känslor som ligger utanför gruppen/terapiu terapuetr att göra... har jag fel?

Menar du att jag bara har förälskat mig i henne p g a att hon är min terapuet eller bara för att jag överhuvudtaget går i terapi? Bara så att jag får en klar bild om hur du tänker...
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 11:56:02 följande:
    Jag tror varesig du är kär eller förälskad, du använder orden underligt. Däremot fascinerad, styrkt, varm, hoppfull, mesmeriserad, ja vad som helst. Och DET är okej, det kan ju till och med vara positivt och inspirerande.
    Ja... kanske skriver uderligt haha vet ej... men jag har helt enkelt könslor för henne och det känns absolut possitivt även om jag inte vill något med henne så att säga! Jag har mitt på det torra med förhållande och jag hade nog trillat av pinn om det hade visat sig att hon hade känslor för mig DÅ om något hade jag deffinitivt avslutat terapin!!  =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (1) skrev 2011-03-31 12:09:37 följande:
    JAg skulle faktiskt inte heller ta upp det i gruppterapi. Vad tjänar det till att andra tycker att man knäpp? Ursäkta ordvalet TS, men det är så de andra gruppmedlemmarna skulle uppfatta det.
    Jag håller fullständigt med!! he he har inte ett dugg med saken att göra hurvida jag känner för henne eller inte i vår grupp liksom =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 12:11:36 följande:
    Ja, tycker det var ett mycket märkligt uttalande som utgår från att ts är knäpp. Att uppmana till handling som får andra till att tro det också är liksom inte det minsta snällt.
    Jag tror inte hon menade att jag VAR knäpp men att andra i gruppterapi skulle tycka att det var knäppt att bara börja prata om kärlek eller anra känslor för en person som dessutom sitter själv i rummet haha dett blir ju bara knäppare och knäppare.... Jag KOMMER INTE att ta upp detta ömne i gruppen!
  • Anonym (fel av mig)
    Modesty Blaise skrev 2011-03-31 12:15:21 följande:
    Jag skulle se det som allvarligt slösande med tid att sitta och censurera sig på det viset. Då måste det vara bättre att välja egenterapi. Självfallet bör man ta upp saker som händer under tiden man går i terapi och det gäller förstås också sådant som TS skriver om här. 

TS: jag förstår givetvis att du inte går i terapi för att du blivit förälskad. Däremot begriper jag inte varför de känslor som du går omkring och bär på och funderar över inte skulle passa in eller var för inbillat farliga, känsliga eller konstiga för att tas upp.

Vad är det för gruppterapi du går i egentligen? 
    Svårt för mig att veta hur du ser (hur du tror) att en gruppterapi fungerar... Det är ju liksom inte så att man sitter som vanligt (som om du går till en psykolog eller liknande) och pratar om enskilda problem!

Det vi pratar om är generella problem /problemlösningar och inte individuella så som att man är kär i en av dem teraputer som faktiskt sitter vid samma bord?!! Dem vet om hur mitt liv ser ut med sambo e t c så att helt plötsligt ta ett påstående som att jag har blivit förälskad i en person jag inte borde skulle bara bli knepigt!
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 12:16:26 följande:
    Men jösses. Vad har du för kompetens egentligen?
    Jag undrar det samma... Verkar vara inlärda fraser som snvänds här! 

Vad jag ville med tråden verkar ha kommit bort en smula... Hmm?!! 
  • Anonym (fel av mig)

Eftersom vissa verkar veta bättre änandra i ämnet undrar jag så klart... Har jag gjort fel som råkat bli kär i henne? Hur kunde jag har unvikit detta trots att jag upptäckte min kälek för henne lååångt innan hon blev min terapeut?

Hur hade du gått tillväga?

Avslutat terapin?

Sagt till henne som det var?

tagit upp detta i gruppen?

Bara låtit det vara, behållt känslorna för sig sjäkv??

• Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 12:40:26 följande:
    Insett att det förmodligen inte är kär-kärlek utan inspiration, värme och hänförelse hon bidrar med. Dra nytta av det, inspireras, omsätta allt klokt som sägs i det egna livet. Behållt det för mig själv och gått vidare.
    Tack...=)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (jag också...) skrev 2011-03-31 12:44:05 följande:

Vet du... Jag har varit/är i precis samma situation som dig... Har gått länge i terapi (dock inte gruppterapi) och redan innan jag fick henne som terapeut så uppstod det pirrningar i kroppen bara att vara nära henne... Hon är kanske drygt 10 år äldre än mig också och vi är av samma kön.... Trodde jag var ensam om detta...

Jag som aldrig varit kär i någon kvinna utan haft ett stadigt förhållande med min nuvarande man i ganska många år. Har aldrig ens "tittat efter kvinnor på det sättet"... Jag blev helt skakad av denna upplevelse!!

Så blev hon min terapeut och känslorna blev starkare o starkare. Jag läste o läste om detta att det inte var ovanligt att man blev "Förälskad" i sn psykolog/läkare, men detta kändes ändå annorlunda.

I perioder har jag tänkt så mycket på henne mellan sessionerna att det var jobbigt faktiskt. Jag ville att hon skulle känna lika dant men förstod ju att hon inte gjorde det och att hon absolut inte fick göra det... Samtidigt skrämde det mig om hon nu skulle känna något...

Jag har valt att inget säga... Tror ändå att hon tolkat en del från min sida men hanterat det väldigt proffsigt. Hon har hjälpt mig enormt här i  livet och jag inser att det aldrig blir något mellan oss... Känslorna finns kvar men jag bevarar det som en mjuk hemlighet i mitt hjärta och kommer göra så föralltid. Jag älskar min make och våra barn...

Men jag vågar påstå att det inte påverkat just terapin, däremot har jag haft fullt förtroende för henne hela vägen och i perioder har det varit ett helvete, jag har gråtit och lääängtat efter henne, men förnuftet har segrat ändå, hon är en mycket duktig terapeuft...

Så du är inte ensam och det är inte säkert att mitt sätt att göra är rätt för dig... Men jag hoppas det blir till det bästa, lycka till!!!!

WOW! Hehe jag trodde med ett tag att jag var den ende i världen men där ser man!

Skulle vara intressant att hör om det fanns någon terapeut som varit i omvänd situation?? Hur löstes detta?
  • Anonym (fel av mig)
    Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:50:35 följande:
    Jag har varit kär i min teraput. Det var störande för min utveckling eftersom jag ägnade mer tid att försöka vara honom till lags istället för att utveckla mig själv (har borderline och osjälvständig personlighetsstörning).

Jag berättade det inte för honom men för nästa terapeut så personen kunde hjälpa mig så jag inte blir för beroende och fokuserar på fel saker.

Hade jag varit du hade jag ringt terapeuten och sagt som det var.
    Nu har jag inte det du har.. och går inte heller i en -klient-terapeut tarapi

Men vist har det slagit mig att haffa bara henne och tala om hur jag känner men samitdigt hade man vågat det haha=??? Och mitt stör ju inte terapin heller!
Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(