Inlägg från: Anonym (fel av mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fel av mig)

Kär i min terapeut!! :(

Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:53:37 följande:
    Tillägg: Jag går också i terapeutledd undervisning i grupp och aldrig i livet att jag skulle ta upp det där. Där ska man ta upp sådant som känns lagom för en själv att lämna ut.
    Ja men precis!! =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (jag också...) skrev 2011-03-31 12:56:25 följande:
    Ja det skulle jag absoluuut också vilja veta!!! För inte kan det väl vara så att det ALDRIG har hänt...? Hur jäkla proffesionellt det än är när man arbetar så är det ändå möten mellan männsikor o människor blir förälsade Men har fortfarande inte hört/läst något från "omvända hållet".....
    Nä ska bli lite intressant att se om någon i den possiionen vågar träda fram och skriva om det... det är ju ändå så tabubelagt! Men någon tarapeut måste det väl finnas på FL.....??
  • Anonym (fel av mig)
    Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:57:54 följande:
    Många terapier i grupp ser inte alls ut som hämtade ur scener från Gökboet. :) Man vände inte in och ut på sitt innersta för en hel grupp människor. Har TS en annan enskild terapeut kan TS kanske ta upp det med denna om det inte känns bra att ta upp det med den h*n är förälskad i.

Haha Gökboet var det ja...

Nä det känns helt klart som att detta inte är något jag kommer att ta upp inför hela gruppen... i den terapi jag går ingår en enskild kontakt som man kan prata lite mer personligt med saken är den att alla samtal spelas in för att kontakten sedan ska kunna få konsultation från dem andra i teamet dvs att HON kan se den inspelningen och kanske då inse att det är henne jag pratar om?!!

• Anonym (fel av mig)
    Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:59:22 följande:
    Ja, det hade du väl vågat :P Och är du helt säker på att förälskelsen inte stör? Fokuserar du helt på terapin och svävar aldrig bort i andra tankar? ;)
    Nja.. kanske hade jag vågat! vem vet!

Nej helt säker på att det inte stör faktiskt... jag tar till mig det jag ska och funderar inte så mkt mer än att jag vet att jag gillar henne.. jag fokucerar totalt på undervisningen =)
  • Anonym (fel av mig)

nej jag har inte det behovet...  Jag har varit gift med mig man i 3 år och tillsammans i 8 och inte en gång har jag fäst mig / blivit förälskad i en person så här! =)

• Anonym (fel av mig)
    Anonym (Psykologen) skrev 2011-03-31 13:31:51 följande:
    Men om det inte stör eller är ett problem, vad vill du då med denna tråden? Det verkade först som ett problem, men nu när människor ifrågasätter, så bedyrar du att din terapi inte blir påverkad. Vad är då problemet?
    Du är gift och älskar din man, varför skulle du då vädra din förälskelse för din terapeut?

ALLA tror att de inte klaffar in "som den vanliga romansen" kring sin terapeut/läkare/psykolog, alla tror att deras kärlek är något utöver. Det är de personerna som saknar insikten i att det mycket väl handlar om att terapeuten (eller vad det nu må vara) möter de behov man har just då, det stöd man behöver och så vidare.

Visst kan man uppleva en förälskelse, men den är inte mer eller mindre speciell än alla andra som gått igenom samma sak.

Terapeuter eller psykologer (vi) är väl medvetna om denna mänskliga process, att klienter blir (tror sig bli) förälskade och är då oxå mer proffesionella än att de själva skulle inbilla sig att denne känner liknande tillbaka. De har en roll att hjälpa, man tänker inte ens på att man skulle kunna bli förälskad i sin egen klient.

Ungefär lika banalt som om man skulle bli kär i sin patient nere på gynavdelningen.

Man finns där, i sitt jobb, för att hjälpa en person i någon form av kris eller liknande, man letar inte efter egenskaper som gör att man eventuellt skulle fastna för denne rent emetionellt, romantiskt..
    Det skulle vara rent inkompetent och det skulle göra en rent olämplig i denna rollen vi har! Rent förkastligt!
    Jo.. då ska jag försöka förklara detta en gång till....

Vad jag ville med tråden var att hör om det fanns andra i eller som varir i samma situation?! Eller omvänt o s v

Sen har jag redan förklarat att jag blev kär/förälskad i henne redan lååångt innan hon ens var min terapeut! I Det läget då jag upptäckte mina känslor för henne fanns ingen auktoritets ställning mellan oss

Vi har inte ett typiskt klient-terapeut förhållande... Vi ses utöver detta... Det jag deltar i kan kallas gruppterapi och innebär att jag inte har något val (det finns ingen annan grupp) än att hon ska vara min terapeut

Det ÄR alltså inte så att jag blivit kär i henne NU utan har varit det länge och då jag blev detta var hon INTE min terapeut så därför förstår jag inte heller att alla ska tjata om att detta är det klassiska mellan och att det är så vi människor fungerar när vi går i terapi.. jag skulle nog aldrig kunna bli förälskad i någon P G A att jag går i en terapi...

Jag träffade denna människa i helt anra sammanhang och blev kär... (precis som vem som helst kan "råka" göra )och har då fortfarande känslor för henne!

Ska också förtydliga att jag INTE tror att hon skulle ha känslor för mig, vill inte heller att hon ska ha det utan bara helt enkelt bara ventilera vad och hur jag känner och höra nadras åsikter/erferenheter mm

Problemet ligger ju hos mig.. hur vida jag ska förhålla mig till detta... ska jag säga det till henne och avsluta terapin? Jag tror inte det är nödvändigt då detta inte kommer ivägen för min terapi då jag raspekterar henne som min terapeut... Och nej jag VILL INTE ha ett förhållande med henne =)
  • Anonym (fel av mig)
    30plus längtar efter 1 barnet skrev 2011-03-31 13:31:20 följande:
    Tack TS för att du förstod mig :). Ja menade bara hur det skulle uppfattas. Så nu är man anmäld också för en idiotsak. Ja, ja!
    Men herre gud .... ja jag förstod vad du menade! =) Men det är nog många här som inte förstår vad jag menar.. :(
  • Anonym (fel av mig)

Ja man kanske skulle  ( NU SKÄMTAR JAG BARA ) Gå fram i pausen och bara slänga ut, du jag tänkte på en sak, vill du knulla med mig? Hahaha

• Anonym (fel av mig)
    Eisa skrev 2011-03-31 13:50:37 följande:
    Ligg med henne. Livet är för kort för moral.
    Kort beskrivning... berätta mer detaljerat hur du hade gått till väga då? =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (psykolog II) skrev 2011-04-03 18:44:41 följande:
    Hej TS,

Jag har läst hela tråden och tycker inte att du är knäpp eller att det är något märkligt det du beskriver. Jag är psykolog och det har hänt mig mer än en gång (men inte många) att en klient uttryckt intresse av den typen du beskriver. Dock aldrig så att det orsakat stora problem mellan oss eller jag har behövt att avvisa någon på ett obekvämt sätt.

Jag tror dig när du säger att du blivit förälskad i den här personen före terapisituationen (som ju inte låter som någon typisk terapi, i alla fall inte någon psykodynamisk sådan om jag får gissa - alltså vore en deklaration av dina känslor inför gruppen minst sagt malplacerat och jag förstår att du fnissar över förslaget) och att du mycket väl kan ha känslor som inte är en klassisk "överföring" som man brukar kalla känslor av det här slaget mellan klient och terapeut. Sen det här som du verkar extra nyfiken på, om en terapeut hypotetiskt skulle kunna känna något extra för en klient. Ja visst kan en terapeut hamna i den situationen. Vi är alla människor och det vore otänkbart att en terapeut skulle kunna stänga av sina känslor helt så fort man befinner sig i en terapisituation. Dock känner inte jag till någon terapeut som verkligen agerat på sina känslor i förhållande till sin klient. Jag antar att detta säkert hänt någon gång i historien men min bild av det hela är att det är ovanligt. Terapeuten har nämligen så oerhört mycket mer att förlora på den sortens relation än klienten. Exempelvis skulle ett sånt förfarande vara likställigt med tjänstefel om det uppdagades, och det även om relationen inleds efter det att terapirelationen är avslutad! På det resonemanget kan självfallet följa att det visst förekommer men att man då är högst diskret och att det därför inte kommer till kännedom för omkringvarande.

Jag kan absolut känna olika för olika klienter, men det jag känner för en person i jobbet påverkar förhoppningsvis inte min förmåga att hjälpa klienten. Det är i alla fall min absoluta ambition att inte låta mig påverkas på det sättet och jag tror inte det hänt heller. Jag har inte blivit kär i någon klient och tror att det finns någon slags barriär där som gör att det är rätt så osannolikt att det ska hända. Säker kan man inte vara och för enkelhets skull hoppas jag att det inte kommer att hända heller.  Skulle det mot förmodan göra det skulle jag inte vara öppen mot klienten med detta utan göra vad jag kan för att avsluta terapirelationen då jag antar att det vore troligt att jag skulle göra ett sämre jobb än annars, om jag fortsatte ha denna person som klient.

Det här ser förstås väldigt PC ut, det här resonemanget, men faktum är att jag är väldigt fäst vid min legitimation...det är min trygghet och min yrkesidentitet och jag är rätt så säker på att "olämpliga" känslor skulle skaka mig i grunden så min strategi vore att hålla mig undan relationer med klienter som är det minsta personligt eller privat färgade.

Du verkar mest vara ute efter att reflektera över dina känslor, och även klar över vad du vill och inte vill. Jag hoppas det inte blir jobbigare än nu och att du på sätt och vis kan njuta av att känna som du gör, och gå vidare när tiden är rätt för det.

Allt gott! 
    Tack för ett rakt och bra svar!

Måste fråga dig som proffs... tycker du att jag borde avbryta terapin (som inte är någon klassisk psykodynamisk ) eller kan jag med gott samvete hålla mina känslor för mig själv och fortsätta som vanligt i gruppen?

Det jag ville med denna tråd var att få ventilera, och höra andras åsikter om det hela.. men när alla dömmer ut en (att detta är klassiskt mellan terapeut och klient osv ) känner man sig inte så "bra"

Jag vet ju själv var, när och hur detta har gått till (därför förklarar jag det också och vissa tolkar kanske detta som ett försvar från min sida, vilket det inte är!

Hade jag kunnat välja en annan grupp hade jag gjort detta, Hade jag vetat att HON skulle vara en av dem som håller i gruppen hade jag nog övervägt att inte börja... Men nu var det hon, nu hade jag redan känslorna för henne! Hade känts mer konstigt att avbryta detta efter första gången eftersom jag ändå inte vill "något" med henne om ni fårstår vad jag menar...
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym skrev 2011-04-03 18:22:26 följande:
    Det är jättevanligt att patienter blir kära i sina läkare/terapeuter/handledare.
    Din terapeut har pluggat jättelänge och kämpat för att göra en karriär. Tror du verkligen att han/hon skulle offra sitt goda rykte som terapeut (som personen kämpat för i så många år) bara för att få ligga? Det lär väl personen inte ha några problem att få till det annars ändå?
    Jo jag vet att det är vanligt.. och t o m Jättevanligt!! Min terapeut har inte alls pluggat jätte länge om vi nu ska vara petiga är hon en helt vanlig ssk (precis som jag!) som har gått några veckors utbildning..(hon har ett vanligt jobb och jobbar med detta 2 dagar i vekcan.... Jag vill absolut inte att hon skulle offra någonting för någon!! Jag VILL INTE ha något med henne.. men känslor kan det komma ändå! Ligga? snälla... jag är inte ute efter att ligga.. och absolut inte med henne!! Det om nåt skulle absolut kännas fel.. Då jag vet att vi båda lever med förhållanden!! Men som sagt känslor är känslor och ibland kan man inte rå för hur man känner för vissa människor...

Detta är ett vanligt förekommande problem.. men dock får jag väl säga igen att jag hade dessa känslor för henne lååångt innan denna terapi började.... Hade jag vetat at hon skulle vara med och hålla i denna hade jag övervägt att inte börja den alls :( det finns inga andra sånna här grupper så jag kan inte byta heller!
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (Tips) skrev 2011-04-03 21:24:45 följande:
    Mycket intressant svar, psykolog II! Då jag själv har patientkontakt i mitt yrke vill jag gärna ställa en fråga:

Har du några bra "knep" för att undvika att de känslor som klienten väcker i dig påverkar behandlingen på ett negativt sätt? Och kan du använda dessa känslor på ett konstruktivt sätt?

Roligt om du vill svara eftersom du verkar klok! (Och ursäkta TS om det blev lite off topic)
    Det är lugnt!! =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym skrev 2011-04-03 21:51:39 följande:
    Jag förstår inte den här tråden. TS ber uttryckligen om hjälp, får en massa svar, gillar inte svaren och bara fortsätter älta?

TS, du borde inte ha anmält dig till terapi där du redan innan var förälskad i terapeuten. Där har du svaret. Nu bör du avsluta terapin och söka ny terapi på annat håll. 
    Jag bad om hjälp med andras synpunkter eller erfarenheter... Något fel i det?

Nä hade jag bara vetat att hon höll i denna terapi hade jag nog valt att inte medverka... dock var det ju inte jag själv som anmälde mig till detta då det var en läkare och jag viste faktiskt inte att hon skulle vara där!! Att sluta där bara för att hon var där ansåg jag faktsikt vara en smula drastiskt då det inte finns någon möjlighet att gå i nån anann grupp... det är inte bara att söka nån annanstans... det är minst 1-2 års väntetid det har jag redan kollat upp då jag såg att det var hon.... Hade den möjlighetet funnits, tror du då inte att jag hade försökt byta?

Döm inte andra innan du vet...

Men tack för dina synpunkter!!
  • Anonym (fel av mig)
    Indianica skrev 2011-04-15 23:22:08 följande:
    Det är väl aldrig bra att gå i terapi hos någon man känner sedan innan?
    Nä det är det inte... Jag viste ju inte innan att hon skulle hålla i denna...  Jag kände vemod, ville avsluta men samtidigt vet jag tat hon är en fantastik terapeut/behandlare och inser väl att jag behöver det! Men som sagt hade jag kunnat hade jag säklart bytat ;)
  • Anonym (fel av mig)
    CalleoHobbe skrev 2011-05-13 12:49:27 följande:
    Förnuftiga argument om moral o etik är svåra att gå med på när man tänker på kärlek  Jag kan kanske fundera o tänka att det absolut finns något förnuftigt i de här reglerna, men samtidigt finns det något inom mig som liksom inte vill acceptera det och som säger att man ska kunna få göra vad som helst för kärleken!
    En del av mig håller såklart med dig om detta... Men en annan vill gärna vara en "moraltant" som säger att detta är fel... Jag vet ju att det är såå jävla fel av mig men jag kan ju inte rå för mina känslor!! eller..?
Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(