2-åring sliter håret
Hej!
Min dotter är 2 år och hon sliter sig själv i håret hela tiden. Dels när hon blir arg, men lika ofta när hon är på bra humör. (Hon sliter bara sitt eget hår, ingen annans.) Ibland sliter hon bara i håret och säger med munter ton: "inte slita håret". Ibland sitter hon bara och ser på barnprogram och sliter håret och stoppar i munnen. Hon tycker väldigt mycket om att ha hår i munnen, nämligen. Hon kan även bita loss "hår" från sina mjukisdjur för att ha i munnen. Ibland vid läggning har hon tagit ut nappen ur munnen, stoppat hår i munnen, stoppat tillbaka nappen i munnen och lagt sig till rätta och gosat ner sig för att sova. Det största problemet som jag ser det, är att hon slitit bort så mycket hår från huvudet att hon fått en nästan kal fläck i virveln bak på huvudet. Känner man är det alldeles stubbigt, och med tanke på att hennes beteende hållt i sig länge, och inte avtar ett dugg är hon väl snart flint...
Jag vet ingenting om detta underliga beteende, och jag undrar om detta är vanligt, varför hon gör det och om jag kan göra något för att få henne att sluta?
Tack på förhand!