Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Servera fläsk till en muslim?

Jag serverar vegetariskt till muslimer.Köper inte särskilt kött. Men varför sa du att det inte skulle bli fläsk,när ni redan handlat?

• Här och nu
    Nessie99 skrev 2011-04-01 20:44:03 följande:
    Nej TS, det ät INTE ok! De är era gäster och förtjänar att bli omhändertagna och respekterade! Även om han frågade bara en dag i förväg, har han sagt till innan och du sa NEJ! Att ljuga för sina gäster om en sån sak, muslimer eller inte, är en sådan skymf och du kommer kanske inte bli förlåten för det. Antingen talar du om sanningen för dem, eller så erbjuder du dem något annat!
    Jag hoppas verkligen att ni tänker om.
    Eller säger att han får äta av det som finns eller ta med nåt.
  • Här och nu

Sen är det faktiskt så, att man brukar få ont i magen av ett livsmedel som kroppen inte är van vid.

• Här och nu

Om man är bjuden på mat har man själv det största ansvaret att säga till om specialkost.

• Här och nu
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:52:35 följande:
    Ja, jag har funderat på vad som kommer hända om dom märker att det faktiskt är fläsk. Kanske drar fram värsta dynamitbältet *SKÄMT*

Hm, kanske kan steka nån hamburgare istället.. Fast det skulle samtidigt förta känslan av den Perfekta Kvällen (god mat, bra sällskap, gott vin, klassisk musik)
    Men herregud, jag anser att man får ta ett stort ansvar själv om man väljer bort mat. Men mat man kan äta ska man få o om man störs av vad andra sitter o äter, då har man problem.
  • Här och nu
    Helle333 skrev 2011-04-03 09:08:55 följande:
    Så om de hade varit allergiska och hade kommit med krav så hade ni lurat i dem det dem inte tålde heller?
    Varför gör ni inte en gryta på enbart nötkött istället? Det är skillnad på smaken och konsistensen i olika köttsorter. Jag tycker inte nötkött och svinkött smakar likadant. För fem öre.
    Det finns ju risk att ni blir av med några vänner om ni lurar i muslimerna svinkött men det kanske ni kan leva med om ni ändå tycker det är så oviktigt?! Respektlöst.
    Man ska inte behöva anpassa ALLT efter ett fåtal som inte äter nåt. Jag älskar fläskkött o till de som inte äter kött serverar jag vegetariskt. Antingen eller.
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-03 10:13:15 följande:
    haha, det märks på dig att du äter mycket fläsk.

Ursäkta?
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-03 10:11:59 följande:
    Ännu en tråd uppsatt för att provocera, intressant hur du ts tror att vi inte känner igen ditt sätt att skriva på. Du har mycket kunskap om Islam och muslimer så spela inte dum. Jag tror alla vi som hänger i religionstrådarna vet exakt vem du är och känner till ditt sätt att skriva.

Var detta en tråd för att du anonymt ville ordbajsa lite om ditt hat mot oss muslimer? Ställer mig frågan, varför du bjuder muslimer på middag om du gör det för att jävlas med dem (nu vet jag dock att hela denna tråd är ett provokationsförsök och ingen middag har eller kommer någonsin förekomma i ditt hem)

Jag hoppas någon bjuder dig på middag och serverar dig ngt riktigt riktigt vedervärdigt utan att du vet om det.
    Hon kan ju faktiskt inte veta vilka kollegor som är muslimer, om de inget sagt.
  • Här och nu
    EmmaOh skrev 2011-04-03 09:57:57 följande:
    För att för en troende muslim så skulle det kännas lika illa som att ha ätit bajs om de fick reda på det. Och för att motbevisa den idiotiska tesen att "det man inte vet tar man ingen skada av".

Men visst, vi kan jämföra det med människokött, hundkött eller kattkött istället. Skulle ni som inte tycker att det är ok att ljuga tycka att det även är ok att servera de kulturellt opassande köttsorterna som jag räknat upp och ljuga om vad det är?

Vad skulle ni som tycker det är ok säga om/när er gäst inser att det är fläsk och blir arg eller börjar gråta? 
    Fast att man inte har ont av det man inte vet stämmer ju.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-03 10:24:46 följande:
    Varför är griskött så otroligt viktigt?
    Man har väl rätt att bjuda på det som man tycker om o som ens flesta vänner tycker om.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?