Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Servera fläsk till en muslim?

Självklar skrev 2011-04-03 12:40:40 följande:
    Kanske muslimer inte äter gris för att de är så nära besläktade (i DNA) med människan? Oavsett anledning till att de inte äter fläsk känns det lite fult att lura dem för att ni är lata.  

Handlar om att griskött är svårt att förvara säkert i varma länder, där de flesta muslimer bor.
  • Här och nu
    Självklar skrev 2011-04-03 12:33:44 följande:
    Gör ni likadant mot de som är allergiker eller av andra orsaker inte äter viss mat? 

Allergiker blir sjuka...
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-03 12:46:10 följande:
    Inte riktigt rätt, det handlar om att Gud har sagt det. Även om grunden givetvis är det som du påpekar (bland annat att gris är grogrund för trikiner) så är det mer korrekt att säga att det är ett förbud från Gud.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces

Men grundorsaken är vad jag skrev. Därför har regeln skapats. Sen är man fri att följa vilka regler man vill, utöver lagar.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-03 12:54:17 följande:
    Absolut, men muslimer äter inte gris för att gud har sagt att det är orent. Inte på grund av risken för trikiner. Hade det inte stått i boken så hade muslimer förmodligen ätit griskött i moderna samhällen.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces

Regeln har skapats pga. det är svårt att förvara gris. Fattar du inte?
  • Här och nu
    Wolfclaw skrev 2011-04-03 12:51:37 följande:
    Rätt, och sen har det blivit en del av traditionen. Ungefär som att vi inte äter hund. Kanske är det gott och nyttigt men vi gör bara inte det här.Lite OT: Jag jobbar inom det militära och under en period var det några muslimska killar som satte det här i system. Tillslut ville de ha specialkost varje dag bara för de tyckte det smakade bättre än den vanliga maten. Befälen tröttnade och man bjöd in en imam som nån kände. Denna imam klarade ut för grabbarna att "en soldat äter det som bjuds". Det handlar i första hand om att överleva. Finns det inget annat än fläsk så kan en muslim äta det, utan att gå emot traditionen. Sen kanske han kommer må dåligt eftersom hans mage inte är van vid det.

Bra gjort av militären. Har hört fler såna historier.
  • Här och nu
    mion skrev 2011-04-03 12:58:43 följande:
    Skiktsamma vad som 'är gott o inte detta handlar om att INTE respektera en annan människa..!

Den muslimske killen hade ju inte mycket respekt själv, när han inte kunde informera i tid.
  • Här och nu

Viktigt är att det finns muslimer som tycker det är ok eller t.o.m gärna vill äta gris.

• Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 08:44:39 följande:
    Nej, det viktiga är att respektera dem som inte vill äta gris. Massor av judar äter gris, men om de inte vill det så ska andra inte lura i dem fläsk. Ska man lura i vegetarianer kött? Glutenallergiker vetebröd? Det är säkert jätteroligt. Eller?

Ja, men att inte servera gris för att man vet att nån är muslim är också fel. Alla vill inte bli dragna över en kram. Men äter jag inte nåt informerar jag själv. Det är vanlig hyfs o att inte kräva nåt speciellt,utan ta det man får istället.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:20:39 följande:
    Det är tämligen ohyfsat att bjuda på något som är vedertaget att en viss trosinriktning inte äter, om man vill bjuda en ur denna grupp på mat. Skulle en grisätande muslim ta illa upp om du bjuder på kyckling, menar du?Att så stockdumt propsa på att ha rätt att bete sig hur som helst är enbart ohövligt och obildat. Du kanske tycker det är ok att bli uppfattad så, det får stå för dig.Hur var det med hjortköttet, förresten? Var det inte du som trodde hjort var ljust? Kanske har du själv blivit ilurad mat vid tillfälle.

Har tyvärr varit med om både muslimer o vegetarianer som klagat över den mat de fått istället o då har den varit vällagad. Har varit med om muslimer som krävt nötkött.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-05 09:27:24 följande:
    Har tyvärr varit med om både muslimer o vegetarianer som klagat över den mat de fått istället o då har den varit vällagad. Har varit med om muslimer som krävt nötkött.

Vem är stockdum? Jag har aldrig sagt nåt om hjortkött. Jag äter det jag kan av vad som bjuds. Kräver aldrig annat.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?