Inlägg från: EFI |Visa alla inlägg
  • EFI

Servera fläsk till en muslim?

Mad as snow skrev 2011-04-02 19:55:49 följande:
    Att använda sig av ett tillmäle - vilket underhållande nog är ett ord som kommer upp som synonym om man de facto "slår upp just öknamn" - som "fjant" enkom grundat på att man inte står ut med att ens inlägg kritiseras, är givetvis helt fantastiskt underhållande. Dessvärre inte desto mindre beklämmande.

Men för att återgå till sakfrågan: du skrev att fler och fler svenskar ratar griskött, vilket du sedan ändrar till något du subjektivt upplever från din omgivning. Varpå du blir jätteprovocerad av en källa på att konsumtionen ökar och ett påpekande om att du alltså har fel i det du skriver. Jag kan liksom inte lotsa dig mer än såhär genom den här diskussionen, tyvärr. Dock kan jag ju inte låta bli att undra i mitt stilla sinne hur du reagerar när du blir kritiserad i hetare debatter än den här.
    Jag tänkte först svara dig, men sen efter att ha sett hur fullständigt uppfylld du är av din egen förträfflighet, så avstår jag.
    Apple user since 1987
  • EFI
    woopie skrev 2011-04-02 20:03:31 följande:
    flåt att jag glömde nämna ALLA jordens religioner!

Religioner är människans behov av att tro på en överhet eller högre makt.
    Religion är maktens sätt att styra människan.

jag är inte troende!!!! Men jag accepterar de som är det!!

Att ljuga om innehållet i den mat jag bjuder på vid en direkt fråga eller att inte ta reda på vem/vilka av mina gäster som inte äter/tål speciella ingredienser är oförskämt, ouppfostrat och respektlöst!
    Man kanske inte kan tillfredställa alla men man bör göra ett bra försök!
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-03 00:14:38 följande:
    Hur har det gått TS? Det var ju ikväll middagsbjudeningen var eller hur?

Eller är TS kanske ett troll???

Apple user since 1987
  • EFI
    Livisu skrev 2011-04-03 01:13:16 följande:
    Tyckte du att du var klyftig nu? Som om muslimer får en allergisk reaktion av fläsk eller?
    Det får de inte, men det är lika fult av TS att ljuga för vederbörande. Om du inte såg liknelsen så är det bara att beklaga...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Livisu skrev 2011-04-03 01:22:05 följande:
    ... jag kan beklaga också... att det finns dem som tror att allergi och av övertygelse fattade principer är samma sak...
    Det är det nog ingen som tror, nej.
    Apple user since 1987
  • EFI
    glockenbach skrev 2011-04-03 01:30:04 följande:
    Alltså, bjuder man hem folk så bjuder man dem på mat de kan äta. Vad är det för stil? Så barnsligt. Köp hämtmat till dem eller vad ni vill, men fy vad löjligt att inte idas fixa något extra och tro att man kan luras.

Som att någon skulle lura er att äta mat med lite lite bajs i, det skulle ni inte heller märka men det är inte Ok för det.
    Apple user since 1987
  • EFI
    jagvetallt skrev 2011-04-03 21:42:58 följande:
    hehe skoja bara, tro inte på allt ni läser på internet :P
    Verkligen roligt... funderat på att bli ståuppkomiker? 
    Apple user since 1987
  • EFI
    ardath bey skrev 2011-04-04 12:14:34 följande:
    Jag brukar servera oxe till min muslim, smakerna lierar sig så bra.

Till efterrätten serverar jag ofta en lätt kyld buddhist.
    Öylemi? Flört
    Apple user since 1987
  • EFI
    ardath bey skrev 2011-04-04 12:35:07 följande:
    Va?
    Never mind...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-04 17:05:11 följande:
    Türkce konusabiliyormusun? Skrattande
    Evet, biraz canım. Glad
    Apple user since 1987
  • EFI
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:26:17 följande:
    naturligtvis inte, vad har det med saken att göra?

En muslim som är troende äter inte gris då det är förbjudet. Det finns fullt av ickepraktiserande och icketroende muslimer, de gör som de vill men de kan ej kalla sig troende. Islam fungerar inte så att jag kan plocka lite som man vill.
    Min fru är ickepraktiserande muslim, men äter ändå inte gris, för det sitter i huvudet. Hon har blivit itutad sen hon föddes att gris inte är bra och det äter man inte. Den förklaringen har jag inga problem med att köpa och eftersom jag själv inte heller gillar griskött, så äter vi det inte hemma.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:43:07 följande:
    Finns ju de som tycker det är skönt att få äta vad de vill och sen tycker om griskött.
    Vad har det med mitt inlägg att göra?! Foten i munnen
    Apple user since 1987
  • EFI
    Defiance skrev 2011-04-05 17:23:17 följande:
    Sedan vet jag om ickepraktiserande muslimer som äter fläsk inom familjen men det finns ändå en skam inblandad att man aldrig skulle öppet tala om det eller låta någon släkting se att man gör det även om denne själv är då ickepraktiserande så kan det just vara att
    denne äter inte fläskkött. Då vill dessa som äter fläskött undvika ett visst bemötande och  behålla det inom familjen, för sig själv. Det blir en hel del "hush" om det. Skulle vara intressant om man visste hur många "muslimer" faktiskt helt undviker och hur många
    lever med en hemlighet.
    Det är verkligen olika det där. Var ihop med en muslimsk tjej för många år sen som gladeligen åt griskött. När jag frågade hur det kunde komma sig sa hon bara att, men det är ju billigare. Hon brydde sig varken om vad folk tyckte eller religionen hon föddes in i. För mitt vidkommande kan folk göra precis som de själva vill, så länge det inte påverkar någon annan negativt.
    Apple user since 1987
  • EFI
    GladDreams Never Ends skrev 2011-04-05 16:45:44 följande:
    Vart har du lärt dig? :)
    Har turkisk fru. 
    Apple user since 1987
  • EFI
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:38:44 följande:
    OJ, vad välkommen man känner sig på en sådan bjudning. Kanske ska skriva intill OSA att man får ta en matsäck med om man har religiösa föreskrifter att följa.
    Bjuder man så får man väl för bövelen bjuda till mentalt också, inte anse att folk får skylla sig själva om man på sin FEST inte orkar bry sig om gästerna.
    Eller så kanske man borde överväga att inte hålla bjudningar över huvud taget...
    Apple user since 1987
  • EFI
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:33 följande:
    Japp, och sätta en varningsskylt på dörren.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Saltagrodan skrev 2011-04-05 21:43:34 följande:
    Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?