Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Servera fläsk till en muslim?

Sarah f skrev 2011-04-05 09:26:58 följande:
    Rättelse; det var INTE här och nu som talade om ljust hjortkött. Ber om ursäkt!

Tack för det!
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:20:39 följande:
    Det är tämligen ohyfsat att bjuda på något som är vedertaget att en viss trosinriktning inte äter, om man vill bjuda en ur denna grupp på mat. Skulle en grisätande muslim ta illa upp om du bjuder på kyckling, menar du?Att så stockdumt propsa på att ha rätt att bete sig hur som helst är enbart ohövligt och obildat. Du kanske tycker det är ok att bli uppfattad så, det får stå för dig.Hur var det med hjortköttet, förresten? Var det inte du som trodde hjort var ljust? Kanske har du själv blivit ilurad mat vid tillfälle.

Har inte sagt att jag skulle luras, men då är det veg som gäller.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:39:18 följande:
    Eller är man idiot som älskar din mammas mat?

Va?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:39:18 följande:
    Eller är man idiot som älskar din mammas mat?

Inlägget var väl ganska harmlöst. Man kan inte förvänta sig att äldre ska tänka på vad muslimer äter.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-05 09:44:05 följande:
    Inlägget var väl ganska harmlöst. Man kan inte förvänta sig att äldre ska tänka på vad muslimer äter.

Att de ska veta det. Vi yngre är mer vana.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:49:13 följande:
    Så man kollar inte innan man tar med mat till en muslimsk fest? Wow, att vara så inkrökt när google finns?

Mamman hade ju inte en tanke på att hon behövde kolla. Det är de som inte äter allt som måste informera.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:51:27 följande:
    På en MUSLIMSK FEST? Ge dig.

Behöver inte betyda att det ringer nån klocka.De som valt bort viss kan inte lägga den bördan på andra. Ok att man inte ska tvingas eller luras, men öppna munnen kan man. Allergiker gör det.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:56:27 följande:
    Under vilken sten har man bott om man missat hela grejen med muslimer och fläsk? Det talas överallt om det i perioder, gällande skolmat och mat på äldreboende osv. Går du till allergiförbundets middag tar du väl inte med nötkakor?

Fanns inte så många muslimer i Sverige för 40 år sen. Jag brukar fråga efter specialkoster o säger ingen till, slutar mitt ansvar där. Musilim behöver inte betyda fläskfritt. Allergi inte nötallergi. Ff den som inte äter allt som ska upplysa.
  • Här och nu
    Balahir skrev 2011-04-05 09:57:00 följande:
    gäller samma sak allergiker?

Har försökt få in detta ett antal ggr. Man ska inte luras, men allergiker kan bli jättesjuka eller dö. Inte muslimer som äter gris.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:59:16 följande:
    Bjuder man hem människor eller ombeds ta med mat till en fest kollar man väl för sjutton vad folk äter och om något speciellt gäller. Absolut självklarhet för människor med en gnutta uppfostran.

Jag gör det för att förenkla. men väljer jag bort mat eller är allergisk är det mitt ansvar att informera. Eller kan inte folka säga nåt längre utan att bli tillfrågade?
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?