• jagvetintevadjagheter

fläckiga kläder på förskola?

Skickar ni ert barn till förskolan i fläckiga kläder? Med fläckar menar jag såna som inte går bort, typ fettfläckar.

• Svar på tråden fläckiga kläder på förskola?
  • Mamma och Fru

Nej!!
    Kläderna ska vara hela och rena när hon ska till dagis, dock kan ngn pyttefläck förekomma som vi då inte märkt av!

• Analoga
    jagvetintevadjagheter skrev 2011-04-06 07:40:31 följande:
    Skickar ni ert barn till förskolan i fläckiga kläder? Med fläckar menar jag såna som inte går bort, typ fettfläckar.
    Har aldrig skickat mitt barn till förskolan i fläckiga kläder. Vill att hon ska se hel och ren ut.

Är det kläder med fläckar som ej går bort använder vi det bara härhemma istället.
  • Analoga
    RockaBillyKid skrev 2011-04-06 10:13:11 följande:
    Vi har det vi kallar dagiskläder.  Kläder som är urtvättade och kanske ärvda. Min son har kläder som 3 andra pojkar också haft. Finare kläder har vi hemma.
    Jag skickar bara kläder som det inte gör något om dom får fläckar och dyl. Men jag är mycket noga med passform på kläder. Köper mestadels polarns "långkalsonger" som barnen har under overoll på vintern. Är ju så härliga mönster! Sedan älskar jag polarns 76 kollektion, så det går också mina barn ofta i på dagis. Mina barn äger ett par fina jeans var, dom är 2 & 4. Men annars inga tyger som är hårda och obekväma på dagis. Sådana kläder med fläckar går absolut bort, annars kan jag skicka mysbyxor med fläckar.
    Har aldrig gjort någon skillnad på kläder så. Framför allt så växer ju barn i dagisålder ur kläderna snabbt och man vill ju hinna använda dem, och hur ofta har man anledning att vara "finklädda"?
  • bustjejen

Hon kan gå till dagis med rena, men fläckiga kläder. Dock får hon inte gå dit i smutsiga kläder.

• ulligulli
    alvide skrev 2011-04-06 11:40:12 följande:
    Värst är jeans som inte har stretch! Både obekväma och blir kallaFlört
    Det oxå och sen bomullsstrumpor i skorna
  • Analoga
    bustjejen skrev 2011-04-06 12:40:32 följande:

Hon kan gå till dagis med rena, men fläckiga kläder. Dock får hon inte gå dit i smutsiga kläder.

Men andra vet ju inte att kläderna är rena. Jag tycker det ser äckligt och ofräscht ut med fläckiga kläder.
  • RockaBillyKid
    ulligulli skrev 2011-04-06 11:36:49 följande:
    Lite OT, jag håller med om att polarns långkalsonegr kan vara jättefinamen långkalsonger av bomull är nästan det sämsta man kan ha under overallen på vintern
    Mycket bättre med ylle eller syntet
    Spinner vidare delvis OT, hemma kör vi bara med riktiga underställskläder i merinoull eller syntet. Men jag skulle aldrig våga skicka det till dagis. Lager två är i ull men lager 1 dom har på dagis får bli en kompromiss med bomull. Dom skulle aldrig byta hela setet kläder från lager 1 på dagis bara för att dom ska gå ut.
    Så absolut mycket bättre med ylle eller syntet!Glad
  • AW76

Min dotter på 3 år väljer kläder och klär sig själv från topp till tå. Jag ser självklart till att det ligger rena kläder i byrån. Men råkar hon få syn på gårdagens Hello-Kittyklänning som ev. har fläckar, ja då får hon ta den. Är det något jag har lärt mig så är det att inte ta fajten om kläder en vardagmorgon kl 7.30!

Antar att frågan är ställd till de som fortfarande kan påverka / välja sina barns kläder. Jag har för länge sen kapitulerat angående matchning av kläder t.ex.

(Kan tillägga att jag fortfarande får välja kläder till min son på 5½ år. Och där lägger jag givetvis fram rena kläder, men de kan ev. ha små fläckar som inte har gått bort i tvätten. Svaret på ts fråga blir väl hursomhelst ja. Kläderna får ha lite fläckar.)

• Den obotliga pessimisten

Nej! Inte om jag sett den, men jag letar inte så noga. Barnen ska ha kläder som är hela och rena. Sen behöver det inte vara en massa märken och så, men helt och rent är en självklarhet.

• bustjejen
    Analoga skrev 2011-04-06 14:03:56 följande:
    Men andra vet ju inte att kläderna är rena. Jag tycker det ser äckligt och ofräscht ut med fläckiga kläder.
    Vad andra tycker är ju deras problem . Det är ju inte alltid man ser om ett plagg är smutsigt eller ej. En tröja kan se ren ut, men luktar gammal ingrodd smuts. Det tycker jag är mer äckligt och ofräsch än en fläckig men tvättad tröja.
  • Tant Green

Ja, inte om det är mörka fläckar på ljusa kläder, så att det syns tydligt. Men är det en mörk (fett)fläck på ett mörkt plagg får hon ha det på dagis.

• tessan27

Skulle aldig skicka mina barn till dagis i fläckiga kläder. Här är det hela och rena kläder som gäller och jag gör ingen större skillnad på kläderna som finns i garderoben, allt får användas på förskolan och om nått skulle bli förstört på något vis så är väl inte det hela världen. Då finns det bara märkeskläder i deras garderober.

• straw2008

Nja... Uppenbara fläckar gör oftast att jag kastar plagget. Men tex molo som blir urtvättade på 10 tvättar får de fortsätta använda.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Den obotliga pessimisten
    straw2008 skrev 2011-04-06 22:12:23 följande:
    Nja... Uppenbara fläckar gör oftast att jag kastar plagget. Men tex molo som blir urtvättade på 10 tvättar får de fortsätta använda.
    Har Molo så dålig kvalité? Jag har kollat på deras kläder, men inte köpt något. Är det den kvalitén låter jag nog bli.
  • ulligulli
    RockaBillyKid skrev 2011-04-06 20:21:16 följande:
    Spinner vidare delvis OT, hemma kör vi bara med riktiga underställskläder i merinoull eller syntet. Men jag skulle aldrig våga skicka det till dagis. Lager två är i ull men lager 1 dom har på dagis får bli en kompromiss med bomull. Dom skulle aldrig byta hela setet kläder från lager 1 på dagis bara för att dom ska gå ut.
    Så absolut mycket bättre med ylle eller syntet!Glad
    Mina barn har på sig riktiga underställ på dagis och en t-shirt över. Har köpte Houdinis underställ med förstärkta knän så de håller för inomhuslek också.
    Nu går i och för sig båda mina barn i utomhusgrupp
  • MammaTillDomFinaste

jag anväder mest begagnat och lite urtvättat på dagis, så om de blir fläckar som inte går bort så kan jag kasta dom utan dåligt samvete Är de fläckar man ser, då slängs dom. Är de små små fläckar, eller en mörk fet fläck på ett mörkt plagg så bryr jagg mej inte, om den inte är stor dvs. Alltid rentvättat och helt! och de har jag sagt till dom också, att de är oömma kläder hon har. ser många andra har fina klänningar och vita spets strumpbyxor mm, men jag vill inte köpa massa kläder jag tycker är j'ttefina som blir förstörda på dagis. är vi hemma så klär jag alltid av henne kläder när de ska målas/bakas och såna saker, så slipper jag tvätta haha. och som agt, jag har sagt till dom på dagis att de är begagnat hon har, så dom ehöver inte vara oroliga, de är ju alltid nå fläckar när hon kommer hem!!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Queenie70
    Analoga skrev 2011-04-06 14:03:56 följande:
    Men eftersom JAG vet att kläderna är rena så rör det mig inte i ryggen vad nån annan mamma kan tänkas tycka eller tänka
Svar på tråden fläckiga kläder på förskola?