• Carolines

    Ni som nyligen adopterat från Colombia, hur lång väntetid?

    Hej, jag och min man ska adoptera från Colombia och undrar lite hur lång väntetid det är från och med dess att man har blivit medlem. Finns det någon som nyss har adopterat från Colombia? Är jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som nyligen adopterat från Colombia, hur lång väntetid?
  • Zabka
    jansson77 skrev 2011-05-26 07:13:47 följande:
    Tackar så mycket !! Har fortfarande inte fattat att det är på riktigt !!!!
    När ska man fatta det??

    Vi vet inte vilket barnhem, då ansökan skickades igår, kommer kanske fram till Colombia efter helgen??
    Det blir en spännande väntan! Säger jag som bara har väntat sedan februari och redan har tröttnat
  • jansson77

    Hahah, om jag inte kommer fatta detta innan eller förrän vi får barnbesked så blir nog väntan inte så svårt, man har ju väntat i 6 år

  • vinterbebis12
    jansson77 skrev 2011-05-26 12:53:12 följande:
    Hahah, om jag inte kommer fatta detta innan eller förrän vi får barnbesked så blir nog väntan inte så svårt, man har ju väntat i 6 år
    Grattis, va underbart!
  • Enya70

    Hej igen alla, hoppas ni haft en skön sommarsemester.

    Jag gick just in och kollade vår köplats till Colombia och vi är bara på plats 23. När vi lades till på listan i januari var vi på plats 24. Alltså vi har gått framåt 1 plats på 7 månader.  ¨Vi har kötid i 2 år och 2 månader så sååååå många kan det ju inte komma in före oss i kön. Och det har kommit ca 20 barn från Colombia i vår så vad är det som händer? Skickar de inte några nya ansökningar dit eller vad? Någon som vet?

  • Emeli

    Det kommer färre och färre barn till Sverige från alla länder. Colombia hör till de länder som det har kommit flest barn från hittills i år. Bland AC:s länder har det bara kommit enstaka fler barn från Kina och Korea. Om man betänker att det därutöver har kommit barn från Colombia via såväl ALC som FFIA inser man lätt att det är det är det land som sannolikt ligger som nummer två efter Kina att lämna barn till svenska familjer i år.

    AC brukar skicka nya ansökningar till de olika barnhemmen i takt med att det kommer barnbesked och barnhemmen signalerar att de behöver fler ansökningar. Just under sommarmånaderna kan det gå lite trögt med tanke på semestrarna. AC prioriterar då familjer som får barnbesked och resbesked. Om ni avvaktar till september-oktober kommer ni antagligen att se att ni har tagit ett kliv upp i kön.

    Håll ut! Det kommer att bli er tur så småningom. Colombia är fantastiskt.

  • Enya70
    Emeli skrev 2011-08-09 01:40:14 följande:
    Det kommer färre och färre barn till Sverige från alla länder. Colombia hör till de länder som det har kommit flest barn från hittills i år. Bland AC:s länder har det bara kommit enstaka fler barn från Kina och Korea. Om man betänker att det därutöver har kommit barn från Colombia via såväl ALC som FFIA inser man lätt att det är det är det land som sannolikt ligger som nummer två efter Kina att lämna barn till svenska familjer i år.

    AC brukar skicka nya ansökningar till de olika barnhemmen i takt med att det kommer barnbesked och barnhemmen signalerar att de behöver fler ansökningar. Just under sommarmånaderna kan det gå lite trögt med tanke på semestrarna. AC prioriterar då familjer som får barnbesked och resbesked. Om ni avvaktar till september-oktober kommer ni antagligen att se att ni har tagit ett kliv upp i kön.

    Håll ut! Det kommer att bli er tur så småningom. Colombia är fantastiskt.
    Tack för ditt svar!
    Jag förstår att det är lite långsamt över sommaren men det har inte hänt någonting på hela våren heller. I våras sa AC att vi förmodligen skulle få skicka våra papper efter sommaren men det verkar ju inte riktigt vara fallet när vi är på plats 23... Men förhoppningsvis kanske det går iväg ett stort antal nu snart så vi hoppar ett stort steg framåt.

    Problemet för oss är att vi måste ha fått barnbesked om 1.5 år annars får vi inget förnyat medgivande från kommunen (är då 42.5 år). På AC säger de att det kan ta allt mellan 6-18 månader efter att man skickat papperna till Colombia innan man får barnbesked. Så om vi inte är säkra på att få skcika papperna dit i höst så måste vi byta land...

    Hoppas så att vi får skicka papper till Colombia snart. Vi har syskonmedgivande och det kommer ju flest syskon därifrån.. Hjärta 
  • LA2011
    Enya70 skrev 2011-08-10 19:51:56 följande:
    Problemet för oss är att vi måste ha fått barnbesked om 1.5 år annars får vi inget förnyat medgivande från kommunen (är då 42.5 år). På AC säger de att det kan ta allt mellan 6-18 månader efter att man skickat papperna till Colombia innan man får barnbesked. Så om vi inte är säkra på att få skcika papperna dit i höst så måste vi byta land...
    Vilken trist kommun! Rynkar på näsan
    Jag trodde riktlinjerna sa att man inte fick ha fyllt 43 år?
    Då borde det ju vara ok för er del.

    Om de nu kräver att man ska vara under 42 - kan ni inte ansöka om förnyat medgivande innan dess då?
    Medgivande måste väl inte ha gått ut för att man ska kunna söka ett nytt?

    Kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall! Glad
  • Enya70
    LA2011 skrev 2011-08-10 20:46:50 följande:
    Vilken trist kommun! Rynkar på näsan
    Jag trodde riktlinjerna sa att man inte fick ha fyllt 43 år?
    Då borde det ju vara ok för er del.

    Om de nu kräver att man ska vara under 42 - kan ni inte ansöka om förnyat medgivande innan dess då?
    Medgivande måste väl inte ha gått ut för att man ska kunna söka ett nytt?

    Kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall! Glad
    Trodde jagt också men vår utredare sa så här när vi fick vårt första medgivande i januari i år. Problemet är nog att kommunerna verkar tolka det där med ålder olika...

    Bra idé att ansöka om nytt medivande tidigare. Ska definitivt ha det i åtanke framöver.
    Kram o tack 
  • Emeli
    Enya70 skrev 2011-08-10 19:51:56 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag förstår att det är lite långsamt över sommaren men det har inte hänt någonting på hela våren heller. I våras sa AC att vi förmodligen skulle få skicka våra papper efter sommaren men det verkar ju inte riktigt vara fallet när vi är på plats 23... Men förhoppningsvis kanske det går iväg ett stort antal nu snart så vi hoppar ett stort steg framåt.

    Problemet för oss är att vi måste ha fått barnbesked om 1.5 år annars får vi inget förnyat medgivande från kommunen (är då 42.5 år). På AC säger de att det kan ta allt mellan 6-18 månader efter att man skickat papperna till Colombia innan man får barnbesked. Så om vi inte är säkra på att få skcika papperna dit i höst så måste vi byta land...

    Hoppas så att vi får skicka papper till Colombia snart. Vi har syskonmedgivande och det kommer ju flest syskon därifrån.. Hjärta 
    Jag förstår er oro men tror att ni kan ha is i magen. Det har ju hittills i år kommit 26 barn från Colombia, och det är ungefär lika många som föregående år. Vet ni hur många ansökningar AC har i Colombia just nu? Det kan mycket väl tänkas att de startar upp ett ganska stort antal familjer snart. Sedan gäller det förstås att ni får BB ganska snabbt. Med syskonmedgivande och om ni är beredda att ta emot ett barn som är lite större kommer det förhoppningsvis inte ta så lång tid, Lycka till!

    Vilka andra länder funderar ni på? Tror AC att det kommer att gå fortare i dem?
  • Enya70
    Emeli skrev 2011-08-10 22:19:23 följande:
    Jag förstår er oro men tror att ni kan ha is i magen. Det har ju hittills i år kommit 26 barn från Colombia, och det är ungefär lika många som föregående år. Vet ni hur många ansökningar AC har i Colombia just nu? Det kan mycket väl tänkas att de startar upp ett ganska stort antal familjer snart. Sedan gäller det förstås att ni får BB ganska snabbt. Med syskonmedgivande och om ni är beredda att ta emot ett barn som är lite större kommer det förhoppningsvis inte ta så lång tid, Lycka till!

    Vilka andra länder funderar ni på? Tror AC att det kommer att gå fortare i dem?
    Vi får hoppas att de startar upp en hel stor grupp i höst. Vi avvaktar ett tag till och ser vad som händer

    Vi är beredda att ta emot ett syskonpar där det äldre barnet är ännu inte fyllda 5. Vi är helt inställda på syskon men om det absolut inte går av ngn anledning så tar vi emot ett barn ännu ej fyllda 3.

    Vi har funderat på Lesotho och Madagaskar också. En kombination av att vi varit gifta i 2 år och inte 5 samt att vi tagit bort en massa länder med för lång kötid och ett gän länder till där jag är för gammal.
    Men både Lesotho och Madagaskar är pilotländer där det är mycket svårt att beräkna tider. Kan gå fortare men kan också ta mycket längre tid. Samt att det inte kommer lika många syskon därifrån.

    Så det blir till att vänta lite till på colombia.

    Kram
  • LA2011
    Enya70 skrev 2011-08-12 16:14:32 följande:
    Vi är beredda att ta emot ett syskonpar där det äldre barnet är ännu inte fyllda 5. Vi är helt inställda på syskon men om det absolut inte går av ngn anledning så tar vi emot ett barn ännu ej fyllda 3.

    Vi har funderat på Lesotho och Madagaskar också. En kombination av att vi varit gifta i 2 år och inte 5 samt att vi tagit bort en massa länder med för lång kötid och ett gän länder till där jag är för gammal.
    Men både Lesotho och Madagaskar är pilotländer där det är mycket svårt att beräkna tider. Kan gå fortare men kan också ta mycket längre tid. Samt att det inte kommer lika många syskon därifrån.

    Så det blir till att vänta lite till på colombia.

    Kram
    Ni har inte funderat på Taiwan?
    Jag har för mig att Barnen Framför Allt inte har någon väntetid för syskonpar från Taiwan.
    Det kan ju vara värt ett samtal och se vad de säger. Glad
  • Enya70
    LA2011 skrev 2011-08-12 23:40:42 följande:
    Ni har inte funderat på Taiwan?
    Jag har för mig att Barnen Framför Allt inte har någon väntetid för syskonpar från Taiwan.
    Det kan ju vara värt ett samtal och se vad de säger. Glad
    Ska kolla upp det. Tack för tipset!
  • Emeli
    Enya70 skrev 2011-08-14 00:46:41 följande:
    Ska kolla upp det. Tack för tipset!
    Ja BFA har en del andra kontakter också som kanske kan vara intressanta för er, speciellt om ni är inställda på att få ett syskonpar. Jag tänker främst på länder i östeuropa.
Svar på tråden Ni som nyligen adopterat från Colombia, hur lång väntetid?