• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Gloxi

Luella, tack men den flaskan är till matning med bröstmjölk. Jag ger ersättning med flaska, så jag kan inte använda den.

Kel, tack! Det vore snällt. Verkar omöjligt att hitta ju. Folk kanske bara använder calma till ersättning trots att det står att den är till bröstmjölk och ej får användas till ersättning. Jag vågar inte göra det.

Miss Cat, då är det inte bara min som är kinkig... Vad mycket ni har nu! Men, kul att ni fick sålt lägenheten så snabbt.

• Sunseed
    Gloxi skrev 2013-02-05 11:08:32 följande:
    Luella, tack men den flaskan är till matning med bröstmjölk. Jag ger ersättning med flaska, så jag kan inte använda den.

Kel, tack! Det vore snällt. Verkar omöjligt att hitta ju. Folk kanske bara använder calma till ersättning trots att det står att den är till bröstmjölk och ej får användas till ersättning. Jag vågar inte göra det.

Miss Cat, då är det inte bara min som är kinkig... Vad mycket ni har nu! Men, kul att ni fick sålt lägenheten så snabbt.
    Hjälp mig så att jag inte köper fel här. Vart står det att Calma inte får användas till ersättning?
    I så fall har jag beställt fel. 

• Sunseed
    MissCat skrev 2013-02-05 10:03:30 följande:
    Luella: Ja det händer mycket nu. Lite för mycket i min smak bara.......
    Jisses. Hoppas att du hinner vila emellanåt. Solig
  • Luella

Jag har använt Calma för mjölkersättning. Jag kunde inte pumpa ut så jag har aldrig flaskmatat med bröstmjölk.

Varför skulle den inte fungera med ersättning? Jag hade iaf inga problem med det. Har kört både tetra och pulver.

• Luella

Fått svar från Medela:

Hej Maja,

Tack för ditt mail.

Det är så att Calma är framforskad endast på bröstmjölkens sammansättning och har en livstid på 1-3 mån.
    Det är bl.a. membranet i nappdelen som gör att barnet kan skapa samma typ av vakuum som vid amning och detta membran blir tillslut uttöjt av barnets kraftiga sug efter en tids användning (ca 1-3 mån).

Vi har uppmärksammat att om man använder ersättning så blir nappen tidigare uttjänt av ngn anledning (den börjar flöda) vilket vi tror kan vara ersättningens sammansättning som skiljer sig en aning från bröstmjölken.
    Vi vet egentligen inte varför detta sker.
    Då vi endast forskar på bröstmjölk.
    Därför ger vi dessvärre inga garantier för hållbarheten på nappen ihop med annat än bröstmjölk.

Med vänlig hälsning

Mirja Mårs

Medela Medical AB
    Box 7266
    187 14 TÄBY

Tel: 08-588 03 200
    Fax: 08-588 03 299
    mirja.mars@medela.se
    www.medela.se

• Sunseed

Luella: Tack!
    Då följer jag nog råden från kursen att använda kopp om det blir ersättning. Jag har också skaffat en MAM-flaska som jag kan ta till ersättning om det fungerar dåligt med kopp. Och Medelas använder jag om jag får till det med bröstmjölken, vilket jag hoppas. Men jag får säkert handmjölka en del.

• Sunseed

Förtydligande: Eftersom jag är bröstförminskad så vill jag ha åtminstone ett par hjälpmedel hemma från början för att känna mig trygg. Och med två flaskor känns det som att jag har täckt upp både amning och ersättning. Koppar kan man ju använda vad som helst (eller skedar).

• Luella
    Sunseed skrev 2013-02-05 19:52:59 följande:
    Luella: Tack!
    Då följer jag nog råden från kursen att använda kopp om det blir ersättning. Jag har också skaffat en MAM-flaska som jag kan ta till ersättning om det fungerar dåligt med kopp. Och Medelas använder jag om jag får till det med bröstmjölken, vilket jag hoppas. Men jag får säkert handmjölka en del.
    Jag hade 5 dinappar till min medela-flaska. Det var nog därför de inte blev utslitna tror jag. Du kan säkert använda flaskan första månaden och det är ju då du behöver den som bäst. Det hade aldrig gått att mata min son med kopp, han fäktade för mycket med sina små händer.
  • Sunseed
    Luella skrev 2013-02-05 19:55:54 följande:
    Jag hade 5 dinappar till min medela-flaska. Det var nog därför de inte blev utslitna tror jag. Du kan säkert använda flaskan första månaden och det är ju då du behöver den som bäst. Det hade aldrig gått att mata min son med kopp, han fäktade för mycket med sina små händer.

Då är det bra att ha lite alternativ. haha 
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011