• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • 7879
    Gloxi skrev 2013-02-09 10:43:12 följande:
    7879, jag är också en napp. Hon vill till mig för att somna efter att hon har fått flaskan. Då har hon ammat innan också.

Haha, ja så de är. Men lite mysigt är det och jag har helt släppt tanken på att kunna få upp min mängd mjölk jag har utan får se amningsstunden mer som en mysstund och inte som ett matningstillfälle.
  • 7879

Kul att läsa olika förlossningsupplevelser. Jag själv var missnöjd med min första och hade sett fram emot att få min andra annarlunda och förhoppningsvis bättre, men nu blev det ju snitt. Jag gick sönder mycket och blödde mycket, trots det så försökte de laga på plats och kan säga att det inte blev bra så behöver operara om mig nu när det inte blir fler förlossningar. Eftervården var inte heller så bra för trots att jag sa att jag blödde enormt mycket- bara forsa blod ur mig så sa de att det var normalt och att det skulle läka fint där nere. Hade när de väl tog ett blodvärde, två dagar senare sjunkit från 140 till 70. Hoppas jag inte skrämmer dig sunseed, men jag kan bara rekomendera att om du går sönder och blöder se till att de kollar ett blodvärde så du slipper bli trött, tror att det kan ha en påverkan på amningen med.

• Sunseed

Det är okej. Jag blir inte räddare än vad jag har varit hela vägen. Jag har betydligt värre berättelser i huvudet.

Vi har gått igenom det mesta i samtalsväg hos Aurora-BM, t o m värstascenarior om att spricka, halvt förblöda och annat. Så jag känner mig relativt lugn. Efter mina besök på förlossningen förra helgen då jag var inne på undersökningar så känner jag mig ännu lugnare. För mig är det viktigt att personalen är närvarande, och det var dom tusenfalt. Jag lämnar mig gärna i deras händer. Det får bli hur det blir. Bara jag och bebisen överlever är jag glad. 

• Aurora1979

Sunseed: jag var inte så rädd inför förlossningen konstigt nog. Antagligen för att man inte kan föreställa sig smärtan. Jag är en kontrollmänniska så jag var förvånad över hur lite jag oroade mig inför förlossningen. 

• Sunseed

Och på jobbet har jag blivit matad med berättelser om folk som varit säkra på att partnern skulle dö vid förlossningen, akutteam, förblödningar och IVA och diverse annat (folk älskar att berätta om allt hemskt när man träffas i verkliga livet - vilket är jättepsykologiskt när jag har berättat för dom om min rädsla) så jag börjar bli immun tror jag. Och det är nog bra. Glad

För ett tag sedan blev jag galet irriterad på alla skräckberättelser, men BM lugnade mig med att det ofta är dom som man hör om. Det gör att man tror att alla genomgår en skräckupplevelse, men i de allra flesta fall går det betydligt lugnare till. Nu känner jag mig immun för era berättelser är milda mot det folk har pepprat mig med sedan jag blev gravid.

Och oavsett vilken kategori jag hamnar i så kan jag omöjligt göra något åt det. Jag kan välja att försöka vara lugn och tänka på att andas, eftersom det för de allra flesta gör förlossningen mindre traumatisk. Men det är det enda jag kan försöka påverka själv och träna på.

Allt annat får jag ta som det kommer. 

• Gloxi

7879, jag får också försöka släppa det här med att öka mängden. Svårt...

Vilken fruktansvärd förlossning du hade! Så trist att råka ut för klåpare. Mig sydde de noggrant efter att de hade fått ut moderkakan. Sprack inte så mycket.

• Sunseed
    Aurora1979 skrev 2013-02-10 12:11:29 följande:
    Sunseed: Ja det var väl ungefär så jag tänkte med. Jag kan inte styra det som händer så det är lika bra att bara dras med och göra det man kan.
    Hjärta Ja, i mitt fall kommer personalens beteende i mångt och mycket vara avgörande för min upplevelse OM jag inte klarar av att slappna av. Det är tur att det är över någon gång, att man vet att det förhoppningsvis kommer något gott av det.
  • Kelsson1

Sunseed: Jag skulle inte klassa vår förlossning som någon skräckupplevelse. Så här långt senare säger jag bara att jag önskar att jag får gå igenom det en gång till

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-02-10 13:16:34 följande:
    Sunseed: Jag skulle inte klassa vår förlossning som någon skräckupplevelse. Så här långt senare säger jag bara att jag önskar att jag får gå igenom det en gång till
    Vad härligt! :) Jag längtar verkligen tills han kommer. Det är lååångt kvar. Börjar känna mig fången i min kropp. Samtidigt vill jag inte att han kommer för tidigt. Men vissa dagar är lite tyngre än andra. Idag är en sån dag. Jag känner mig lite fånge i min egen kropp. Jag rör mig nästan ingenting för det fungerar inte, så timmarna på helgerna släpar sig fram. Jag känner mig som en unghäst som vill ut på grönbete ungefär. Men den dagen kommer. Solig
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011