• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Gloxi

Ursäkta de långa inläggen! Såg först efteråt att det sista blev megalångt.

Sunseed, jag mådde dåligt i flera dagar efteråt. Men, det släppte när de gick igenom förloppet och jag förstod varför det gjorde så ont.

Det kommer säkert att gå jättebra. Tror att du kommer att få nytta av avslappningsteknikerna. Försök att inte oroa dig för det ger inget. När vet du om du skall snittas?

Ryggmärgsbedövningen var inte så farlig. Jag minns inte ens smärtan, så den kan inte ha gjort så ont. De fick dock pröva 2 ggr för den första läkaren klarade inte att sätta den. Jag hade kateter, så det var svårt att ligga som de ville. Fick inga biverkningar efteråt.

• Aurora1979

Jag fick värkstimulerande dropp (skulle satts igång men hade fått värkar precis innan) som de ökade (hur mycket vet jag inte) varje halvtimme. För mig var det lagom. Kom in till sjukhuset ca 3cm öppen kl 08 och Alexander föddes 17.55. Fick epidural vid  6cm tror jag? Kände den inte alls. Däremot hade jag svårt att ligga still eftersom jag hade täta värkar som ju gjorde ONT. Enligt min journal började mina krystvärkar 17.50 och A är ju född 17.55 detta stämmer inte alls. Mina BM (hade en BM-student och en vanlig BM) fattade inte att jag hade krystvärkar. Hade jag kunnat prata hade jag sagt till dem. Till slut lyckades jag väl väsa att han kommer NU.;) Då kollade dem och fick plötsligt väldigt bråttom med förkläden. Alltså var det ingen som höll emot eller nåt. Min A vägde 4700g och var 53cm lång och trots detta sprack jag nästan inte alls. Tror jag fick 2 stygn... så jag var rätt nöjd.

• Luella

Oj, det var en jobbig förlossning Gloxi.

Jag gick på en profylaxkurs med min man (Annas profylax) men det hjälpte tyvärr inte när det satte igång på riktigt. Jag lyckades andas för snabbt så jag började hyperventilera.

Jag fick också epidural pga långdragen förlossning och jag klarade helt enkelt inte mer. Det var läskigt att få men det var så värt det. Det var så otroligt skönt när den satte in och jag slutade ha ont. Min man masserade mina fötter, jag tittade på mätaren när värkarna kom och njöt av att inte känna dem och sen somnade jag faktiskt. Jag sov under hela fasen där man öppnas (vad den nu heter) och sen blev jag väckt när det var dags att krysta. Det var skönt att vara utvilad inför krystningen för den tog en nästan en timme.

• 7879

Gloxy: oj vilken jobbig förlossning du hade! Tack för berättelsen. Jo visst är det jobbigt när kroppen inte fungerar med att producera den mjölk som behlvs. Min tjej tycker också om att amma o jag tänkte göra det så länge hon vill, men ibland känns det som om jag mest agerar napp.

• 7879

Sunseed: jag tycker inte epiduralen har varit jobbig att få, men det har lite svårt att ligga stilla pga. Värkar första gången. Epiduralen gjorde att all smärta försvann gör mig, men förlossningen tog tid och jag hade svårt att känna några krystvärkar och därmed svårt att krysta.

• Aurora1979

Gloxi: kan tillägga att för mig tog epiduralen inte helt bort smärtan, men det blev mycket lättare. Krystvärkarna var hemska för mig, men det brukar vara tvärtom har jag förstått. Kanske var krystvärkarna jobbigare för mig för att jag inte fick någon vägledning där eftersom BM inte visste att jag hade krystvärkar? Sen hade jag ju en bastant kille att klämma ut med. :P

• Luella

Epiduralen hjälper inte mot krysvärkar, den smärtlindringen sitter högre upp.

• Sunseed

Jag tycker om att få läsa era erfarenheter och upplevelser. Mest för att jag vet att ni är ärliga. Antingen blir förlossningsberättelser ofta så hysteriska.

Tusen tack för att ni delat med er. 

• Gloxi

Aurora, jag hade också en student med. Mina hade inte heller koll och blev mäkta förvånade när de upptäckte att jag var helt öppen. Jag hade förstått att nästa fas var på gång eftersom jag kände mig toanödig. Det brukar vara ett tecken på att det är dags att föda. De hjälpte mig bara till toan.

Luella, vet inte vilket som är värst. Megamegaont kortare tid eller megaont jättelänge.

7879, jag är också en napp. Hon vill till mig för att somna efter att hon har fått flaskan. Då har hon ammat innan också.

Sunseed, det är ingen idé att oroa sig. Så resonerade jag för jag visste inte vad jag hade att vänta mig. Man får ta det som det kommer. Personalen hjälper en igenom det.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011