Tinnitus
Någon som vet något för att lindra tinnitus?
Någon som vet något för att lindra tinnitus?
Ring sjukvården? Bästa tipsen borde dem kunna ge..
Har du precis fått den så brukar det inte vara ngt som hjälper, iaf gjorde det inte det för mig. Fösta året var hemskt. Möjligtvis att du kan få lite lindring av att ha mp3hörlurar med väldigt låg volym i öronen, men för många blir det bara värre. När du ska sova o så ha en radio på låg volym(om du klarar det, kan även bara bli jobbiagre för dig). Jag upplevde att lite ljud funkade för mig efter ett tag, nu när jag haft min tinnitus i åtta år så tänker man inte på den på samma vis även om den är där hela tiden. Så mitt bästa tips är egentligen att hålla hoppet o tankar vid att det blir lättare efter ett tag! Lycka till!
Tyckte det var idiotråd jag fick av läkaren, som att äta knäckebröd då skulle jag höra annat ljud. Gå ut i skogen och lyssna på fågelkvitter, ha radion på om det gick beroende på var jag jobbade. Har en hörselskada oxå, har en hörapparat men ingen skillnad=(
Jag kommer också ihåg de där råden man fick från läkaren, hopplösa! Jag fick kommentarer i stil med att det var ju inte så jobbigt att ha det ljudert o att det ju bara var att ignorera o blablabla. Finns nån typ "coach" man kan träffa för att man ska lära sig att "tänka" sig förbi ljuden eller något, det kanske skulle funka för dig? Jag gick aldrig på det men har med tiden lärt mig att inte höra, eller så har man helt enkelt vant sig vid det? Dock har jag fortfarande jättesvårt att ha mycket olika ljud runt mig,då hör jag typ bara massa buller o pip och likaså är jag jättekänslig mot låga ljud typ kylskåpsfläkten, när hunden piper från näsan o sånna småljud.
Har du haft din tinnitus länge?
I ca 5 år, men blir värre och värre=( Har svimmat några gånger utan anledning. Efter det så låter stående. Har kollart upp svimmningarna, och blivit rönkad fler ggr. Det skulle inte finnas något samband enligt läkarna? Det värsta är ju att det inte syns utan på att man lider av detta evigt tjutande? Svårt å gilla läget när man inte orkar med sig själv ibland typ.......
Min bror fick det för många år sen. mamma tog honom till en homoepat (stavas?)
Han blev inte av med det men det lindrades.. Kan tyvärr inte svara på vad han gjorde å vad som gjorde det bättre.. vet bara att han fick nån naturmedicin.
Skulle kanske kolla/höra efter på nån hälsokost affär
Tyvärr är det inte så lätt att bara ringa sjukvården. Kunskapen finns inte inom primärvården och inte heller inom ÖNH. I mitt landsting finns det en handfull som verkligen kan nått om tt. Dessa personer finns i alla landsting och det gäller att nå tid. För det finns nämligen massor att göra mot tt.
Det första och allra viktigaste är information!! Vad är tt? Varför ställer den till så mycket besvär? Undvikandet av negativ information i stil med "tinnitus kan inte botas gå hem och lär dig leva med skiten". Betrakta den meningen och jämför den med denna:
"Tinnitus går tyvärr inte att bota idag men du kommer med all sannolikhet att få uppleva tystnad igen då forskningen går framåt. Under tiden måste vi tillsammans fokusera på att minska dina besvär som du får av din tt. Du behöver inte gå hem och känna att det inte går att göra någonting åt besvären för det finns massor vi kan göra"
Efter det följer en massa information om tt. och varför fokus skall ligga på att minska besvären och inte på att minska volymen. Det finns många som går år ut och år in utan att får riktigt bra hjälå och när de äntligen får hjälp så vänder det.
Bra behandlingar som siktar in sig på besvären är KBT och TRT.
Vet hur jobbigt det är =( Har haft min tinnitus i ca 8 år...
Jag märker att jag iaf inte tänker på den lika mycket när jag håller igång kroppen regelbundet och för mig hjälpte avslappningskurs som jag gick.
Det gör den som sagt inte bättre, men lättare för mig att hantera när jag själv känner mig piggare i kroppen...