• Svar på tråden Tinnitus
  • Amhh

Min läkare gav mig rådet att få akupunktur. Har dock ej testat det än. Jag vet inte om alla med tinnitus har nedsatt hörsel. Men läkaren sa att det kunde "bota"  både och.Vilket jag tvivlar på.

Ni med tinnitus, har ni problem av att vara i närheten av gamla tv-apparater? (sk. tjock-tv)

• Annanym

När man läser råden här ovan ^^ inser man att många råd verkar ges mer som käcka tillrop av uppmuntran, än som någon verklig lösning på problemet.

Om detta är någon lösning vet jag inte men mental träning som denna länk <--- kanske fungerar, har inte tinnitus själv men har koll på författaren av andra skäl då han gjort mentala träningsprogram av många slag. Även en av de CD som poppar upp under rubriken "fler böcker av..." kan vara intressant.

• MammaT
    Annanym skrev 2011-05-14 05:35:12 följande:
    När man läser råden här ovan ^^ inser man att många råd verkar ges mer som käcka tillrop av uppmuntran, än som någon verklig lösning på problemet.

Om detta är någon lösning vet jag inte men mental träning som denna länk <--- kanske fungerar, har inte tinnitus själv men har koll på författaren av andra skäl då han gjort mentala träningsprogram av många slag. Även en av de CD som poppar upp under rubriken "fler böcker av..." kan vara intressant.
    Fast Uneståhl är inte heller en verklig lösning på problemet, vist man kan ge det en chans att lyssna och göra övningarna men jag tyckte aldrig att det lindrade utan det är som n ågon skrev att ju längre man har det ju mer lär man sig acceptera det. Sen är det viktigt att lyckas komma ifrån tinnitus grad 3 men tyvärr så får man lätt återfall dit också.

I den tinnitus rehabiliteringsgruppen jag var i fanns en man som fick en höraparat och han tyckte att hans tinnitus lindrades efter det men det är också olika från person till person
  • Annanym

Hur har ni fått er tinnitus? Uppstår det bara, sådär, eller är det kopplat till att ha lyssnat mycket på hög musik t ex?

Gissar att övningarna kan hjälpa den som har "panik" över sin tinnitus, att lugna ned sig. (Jag antar att man lätt kan få "panik" och känna sig stressad/arg.)

• Nifesoj

Jag vet inte exakt när jag fick min...om det va någon speciell händelse eller inte.

Jag har provat akupnuktur, hjälper väldigt bra mot huvudvärken och spänningarna jag har. Men tinnitusen finns kvar. 

Däremot tycker jag att det är lättare att hantera den efter akupunkturen och den mentala träningen jag gjort

♥Albin 080924♥ ♥Bebis i magen BF 2011-09-25♥ josefinskriver.blogspot.com
  • xantippan

Hur många gånger fick du akupunktur? Var sätter de nålarna nånstans, avskyr allt vad spruter och stick heter:(

• Nifesoj
    xantippan skrev 2011-05-21 06:10:26 följande:
    Hur många gånger fick du akupunktur? Var sätter de nålarna nånstans, avskyr allt vad spruter och stick heter:(
    Kommer inte riktigt ihåg hur många ggr. Började med 2 ggr i veckan ett par veckor, sen en gång i veckan i flera veckor.
    Tror man får hålla det igång om det ska göra nytta.

Jag hade nålar i ansiktet, huvudet, öronen och i de musklerna som går från nacken till axeln (eftersom jag är så otroligt spänd där).

Jag tycker inte heller om nålar och stick, men detta gick väldigt bra =)
    ♥Albin 080924♥ ♥Bebis i magen BF 2011-09-25♥ josefinskriver.blogspot.com
  • Tonx
    Annanym skrev 2011-05-14 08:06:05 följande:
    Hur har ni fått er tinnitus? Uppstår det bara, sådär, eller är det kopplat till att ha lyssnat mycket på hög musik t ex?

Gissar att övningarna kan hjälpa den som har "panik" över sin tinnitus, att lugna ned sig. (Jag antar att man lätt kan få "panik" och känna sig stressad/arg.)
    Jag fick den på en spelning.
    Stod längst fram vid scenen då det blev kortslutning och rundgång i högtalarna, varav ena var en meter från mig. Det brände till i öronen. Sen dess har jag tinnitus.
    Har blivit bättre dock.
Svar på tråden Tinnitus