• Svar på tråden Tinnitus
  • Tonx
    Virriga Vera skrev 2011-05-23 20:16:47 följande:
    Min tinnitus beror till största delen på späningar i nacken. När jag stressar och är spänd så ökar det. Får jag massage och/eller är avslappnad så släpper det till större delen.
    När jag gick i skolan fick vi lära oss avslappningsövningar (gick teater, så avslappning är viktigt).
    Två saker hade jag stor nytta av som gör att man varvar ner lättare och slappnar av i axlarna.

1. Andas med magen. Om du inte kan det så kan man öva genom att ligga på golvet med en trave böcker på magen för att "hitta rätt". Om man tränar på att andas rätt så sätter det sig i ryggmärgen. Det är roligt sen när man gör det per automatik att prova att andas med bröstet/axlarna, för då känns det som man inte får luft.

2. En övning som släpper spänningar i nacken och axlarna; Dra först upp axlarna så mycket du orkar och spänn dig, håll kvar 10 sek, dra sen ner axlarna så långt du kan och spänn. Upprepa 5 ggr, rulla sen axlarna framåt/bakåt några gånger och gör samma med huvudet, men ta gärna stöd för nacken.

Vet inte om det kan vara till hjälp för dig, men jag har blivit hjälpt av det.
  • TurkosTass
    Amhh skrev 2011-04-14 09:58:52 följande:
    Min läkare gav mig rådet att få akupunktur. Har dock ej testat det än. Jag vet inte om alla med tinnitus har nedsatt hörsel. Men läkaren sa att det kunde "bota"  både och.Vilket jag tvivlar på.

Ni med tinnitus, har ni problem av att vara i närheten av gamla tv-apparater? (sk. tjock-tv)
    Ja! jag tycker det är jätteobehagligt att vara i närheten av en påslagen tjock-tv. Kan inte förstå att andra inte kan höra tjutet som kommer från dem.
  • xantippan

Jag läste i en gamal veckotidning om en  som blivit hjälpt av laser.Det gick åt ca 20 behandlingar, som kostade ca 15.000:-.(HON BLEV AV MED TINNITUSEN) Han som utför det heter Michael Zazzio och bor iHovmanstorp. Tidningen var sen 2009 om nån är intresserad, vet inte om han är kvar där i dag.Tycker ju att det skulle ingå i sjukvårds avgiften om det gått framåt.....

• Mamma Tes

Jag fick tinnitus efter en stressig period då våran dotter sov grymt dåligt och min sömn blev störd vareviga natt. Har nu haft tt i snart ett halvår. Har varit hos ÖNH och där fick jag ingen hjälp förutom att jag blev remitterad till tinnitusmottagning på sahlgrenska efter att jag insisterade på det och jag har varit till en audionom som dom rekommenderade. 

Audiogrammet var normalt, jag hör som man ska.

På tinnitusmottagningen fick jag träffa en sköterska och det var det mest menlösa. Hon bara pratade om att man ska tänka på att tt är inget farligt... som om det hjälper en då man blir psykiskt påverkad till den grad att det leder till att man även blir fysiskt påverkad. Det var ett besök på kanske en kvart och gick därifrån med löfte om att få komma till en tinnituskonsult. Till denna har jag fått tid i juni. Vet inte vad denna gör men är ju samtal an något slag.

• xantippan

Skriv gärna lite om vad det gick ut på efter konsult besöket=) Håller bägge tummarna att vi alla blir bättre,eller helt och hållet av med eländet.......

• mie100

Hej!

Jag läste att du var spänns i musklerna som går vid hals/nacke/axlar. Jag gissar att det kan vara en anledning till din tinnitus. Jag har ibland hört pip när jag stressat mycket & spänt nacke & axlar mkt (även av att på vintern gå runt & frysa å därmed dra upp axlarna som då blir spända).

Den förklaring jag har fått är att musklerna som löper på sidan av halsen och ner mot axlarna- om de är spännda så "kramar de om" eller trycker på hörselgången (om man känner på sidan av halsen så känner man att muskeln går ända upp till örat). När de spända musklerna trycker på hörselgången så orsakas ett tinnitus pip. 

Mina tipps till dig:

* Gå till en duktig massör ofta & regelbundet som får massera igenom, din nacke, axlar & skuldror
       Hitta en massör som är duktig på akupressur (som trycker på en "öm trigger punkt" i den spända muskeln ända tills muskeln slappnar av). Det gör ganska ont att få denna typ av muskelavslappnande akupressur, men det är väldigt (!) effektivt till att snabbt få muskler att slappna av. (Vet av egen erfarenhet).

* Nästa steg är stretching - för att underhålla så att musklerna inte "låser sig" i spännt läge igen.
    Viktigt att göra varje kväll för att få musklerna att va avslappnade när du sa sova.
    Även bra att göra vid behov under dan om man känner sig spänd.

Sen kan man ju själv också massera nacke/axlar/sidan av halse om man känner sig lite spänd.

Själv blev jag helt hjälpt av ovanstående, så jag hoppas att det kan hjälpa dig me.

Kör fortfarande mina stretchövningar för rygg, nacke, axlar som min massör lärde mig & de har fungerat jätte bra för mig. (Om du vill ha tipps på stretchövningar så PM:a mig, det är kanske svårt att förklara i ord men jag gör gärna ett försök :)

Jag hoppas du blir bra snart! Men om du, som du skrev, har spända muskler så finns det massa hopp att allt kan bli bättre! :)

Glömde en sak till som jag fick lära mig av min otroligt kunniga näringsterapeut:
    * Brist på ämnet Magnesium i kroppen kan orsaka muskelspänningar & bla vara en orsak till tinitus.
    Magnesium är jätte viktigt för att musklerna ska fungera som de ska.
    Det visade sig att jag hade stor brist på Magnesium & fick äta kosttillskott med det.
    Så kolla upp om du har magnesiumbrist, & isf finns kosttillskott med det.

Hoppas det jag skrivit är till någon hjälp för dig & att du snart blir bra!
    Fråga gärna om du undrar något!

Hälsningar från mig!

• AW76

Jag fick tinnitus när jag var 18 år och var på Cypern med en kompis. Stod bredvid en högtalare på ett disco som säkert spelade över 100 decibel.. Jag var van att det tjöt i öronen efter diskoteksbesök, men det här tjutet gick inte över.. Jag lyckades på något sätt ha kul ändå under veckan, men emellanåt var det förstås jobbigt. Men det var värre när man kom hem till lugnet och verkligen hörde tjutet hela tiden!

Jag var riktigt deprimerad ett tag, åkte in akut nån gång, och gjorde ngt hörseltest. Men det fanns inte mycket hjälp. Som tur var lindrades min tinnitus av sig själv, tjutet blev till ett svagt brus som jag har lärt mig leva med. Men ända sen den ödesdigra kvällen på Cypern så har jag skyddat mig med öronproppar när jag har gått på krogen/discon.

Nu i veckan blev min tinnitus helt plötsligt värre igen. Det svaga bruset blev till ett högfrekvent pip, främst i vänster öra. Vet ej varför, men jag jobbar på förskola.. Jag peppar mig själv "tänk inte på det, skit i det" och då hjälper det. Jag kan fortfarande leva med detta, men ett högt tjut i öronen vill jag INTE ha igen! Det var hemskt!

• Jonte76

Hur gick det? Faktum är att du fick det allra bästa informationen från sköterskan. Dvs att det är helt ofarligt. När du inser det samt att det är reaktionen på din tinnitus som är problemet så kan du gå vidare.

Stegen att bearbeta tt. är först att inse att det är ofarligt, sedan jobba med reaktionen på ditt tt. problem. Sedan kommer du gradvis att habituera. När du har nått full habituering mot reaktion så kommer habituering mot perception att starta och till slut hör du inte ljudet om du inte aktivt lyssnar på det.

Det här är oerhört komplext och det går inte att fullt förstå om du inte har varit med om det.. Jag berättar gärna mer ifall intresse finns..

• Cissi2016

Skulle gärna vilja veta mer om dom stretchövningar som Mie100 pratar om. Kan man får ta del av dessa på något sätt?

• Labolina79

Hej Cissi 2016

Jag undrar också vad det är för stretchövningar. Har du fått något svar?

• Tihi

Kan man ha tinnitus som låter som ett brus i örat? Jag undrar också om man kan ha tinnitus under några veckors tid bara och att det sen försvinner eller är det något annat om man bara har ett oljud under en viss tid? Det är inte relaterat till något högt ljud eller konsert för då vet jag att man kan ha tinnitus i enbart några dagar. Det här gäller tinnitus som har kommit utan någon tydlig orsak.

Svar på tråden Tinnitus