• phillipha

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

Jag delammar min son och ger således flaska också. Har pga ryggproblem slutat amma på natten och undrar nu hur ni andra gör när ni matar era bebisar på nätterna. Går ni upp och sitter i en fåtölj/soffa/stol, sitter ni i sängen eller ligger ni ner med bebisen som om man skulle liggamma eller hur gör ni?

/J

• Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?
  • MammaLindaa

tänkte på er som fixar ersättningen kvällen innan och sen bara värmer, hur vågar ni göra så? min BVC sköterska sa att man absolut inte ska göra det för barnet kan få i sig bakterier som kan vara livsfarliga :O

• älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:27:53 följande:
    tänkte på er som fixar ersättningen kvällen innan och sen bara värmer, hur vågar ni göra så? min BVC sköterska sa att man absolut inte ska göra det för barnet kan få i sig bakterier som kan vara livsfarliga :O
    Vad skulle det vara för bakterier som är så farliga? Tror man får ta vissa saker med en nypa salt.. Vi kokade inte ens vattnet till vår dotter förutom kanske första veckan när vi började med ersättning..
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-12 22:30:35 följande:
    Vad skulle det vara för bakterier som är så farliga? Tror man får ta vissa saker med en nypa salt.. Vi kokade inte ens vattnet till vår dotter förutom kanske första veckan när vi började med ersättning..
    vet inte, men man ska ju vara sjukt noga med hygienen med flaskorna också, koka en gång om dan osv...

Jag kokar alltid vattnet och sedan kyler ned det till ättempratur.
  • Pumpkin

MammaLindaa: Det står ju till och med på förpackningen att man kan förbereda och ställa flaskor i kylen för att sen bara värma på. Så gör de på BB också.

• MammaLindaa
    Pumpkin skrev 2011-04-12 22:46:06 följande:
    MammaLindaa: Det står ju till och med på förpackningen att man kan förbereda och ställa flaskor i kylen för att sen bara värma på. Så gör de på BB också.
    jo såg det nu, men sen står det också att de ska tillredas i minst 70grader varmt vatten :S
  • Pumpkin

Jag har inte kokat en droppe vatten till sonens ersättning, utan tagit kallvatten från kranen.

• Mille11

Vi kokar allt vatten och har i termos. Däremot är det ju sällan det är 70 grader när vi blandar. Jag brukar blanda när det är ät-temp. Annars kokar jag nytt vatten.

Man ska nog som sagt ta det med en nypa salt.. Har inte märkt någon skillnad på lillkillen om jag blandat i varmt eller ljummet vatten. Ibland när man vart iväg har han till och med ätit det svalt (inte kallt men utan att värma det) och han äter lika gott ändå. Ska nog sluta koka vattnet snart o bara ta varmvatten i kranen i "lagom" temp. Det borde man ju kunna?

• Pumpkin

Binalie: Absolut INTE! Man ska aldrig använda annat än kallt vatten från kranen.

• Mille11

Pumpkin: Bra o veta! :) men ta kallt vatten o sen micra typ kan man väl då?

• kamomillmilla

Har alltid 3 färdigblandade flaskor i kylen innan jag och sambon går och lägger oss, när lillen vill ha mat mäter vi upp den mängd han ska äta och värmer på den i micron sen får han det i spjälsängen annars vaknar han när vi ska böka runt med honom och plocka upp och greja. Enda gången vi gör det är när blöjan ska bytas.

Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?