• phillipha

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

Jag delammar min son och ger således flaska också. Har pga ryggproblem slutat amma på natten och undrar nu hur ni andra gör när ni matar era bebisar på nätterna. Går ni upp och sitter i en fåtölj/soffa/stol, sitter ni i sängen eller ligger ni ner med bebisen som om man skulle liggamma eller hur gör ni?

/J

• Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?
  • Rosa Bubbelgum

När jag matade på natten så hade jag värmt vatten (rätt mängd vatten)i en termos och ersättningen i en  vällngdoserare. Det var bara att hälla i nappflaskan och skaka sedan så  matade jag honom i hans säng då han somnade om direkt. När jag tog upp honom och matade så brukade han vakna.

• CoolJen
    älskarlivet81 skrev 2011-04-12 21:40:09 följande:
    Vi samsov inte och behövde ändå gå upp och tillreda flaskan. Dock hade vi vatten i termos och sen flaskan och pulver bredvid, så vi gick bara 2 steg till vår fåtölj i sovrummet :)

ja det kanske är lite svårt om bebis sover i spjälsäng
  • älskarlivet81
    CoolJen skrev 2011-04-12 21:43:15 följande:
    ja det kanske är lite svårt om bebis sover i spjälsäng
    Japp :) Vi behövde ändå ta upp henne och sen resa oss för att göra ersättningen/vällingen.. Däremot gick vi aldrig ner till soffan för att mata, för vi ansåg att vi skulle göra skillnad på natt och dag och inte stöka för mycket på natten.
  • Mälaröbo

Vi körde rumstempererade tetraförpackningar. Det var bara att sätta sig upp på sängkanten, hälla i det i flaskan, lyfta över bebben, bulla upp flaskan/hålla i den och sen somna om.

• Momalicious

Jag sitter i sängen, min sambo sover nämligen hur tungt som helst. När han tar nätter sitter han i soffan för jag sover väldigt lätt. Han brukar ofta somna l soffan. Men sonen äter oftast inte förrän mellan 7-9 (somnar mellan 23-00) så det är inga direkta nattmål längre :)

• phillipha

Tack för era snabba svar!

Jag brukar gå upp och fixa flaskan och sen sitta i fåtöljen i sovrummet men jag är så jäkla trött att jag gärna somnar där... inte så skönt att sova sittandes... :)

• anansie

Min lilla på 2 månader äter en gång på natten och jag matar alltid i soffan. Dels för att inte väcka pappan och sen ska hon ändå bytas på så då ska man ju ändå upp. 

• sahara sahara

Jag ville inte slumra till medan jag matade och jag ville inte att barnet skulle äta i sömnen. Alltså var det lättare och bekvämare att gå upp. Däremot var jag noga med att inte tända så många lampor och att ha teven på väldigt låg volym om den var igång, just för att behålla skillnaden mellan natt och dag.

Nu slutade min dotter äta på natten när hon var typ fyra månader - hade hon hållit på längre hade jag kanske tänkt om.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • nian74

Jag gör en flaska välling på kvällen och ställer i kylen.
    På natten när sonen vaknar till går jag upp och värmer den i micron (han är kvar i sin säng) så sitter jag med en kudde bakom ryggen och ger flaskan i min säng innan jag lägger ner honom i spjälsängen igen.

• MammaLindaa

min dotter är 2 månader & flaskmatas endast. Vi hjälps åt på natten, vi ger henne ersättning nio och sen lägger henne i sin säng så sover hos oftast till 5/6 & är vi båda hemma så byter oftast mannen blöjan, jag fixar mat och sen matar han eller jag henne i våran säng och sen somnar hon om i sin :)

Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?