• phillipha

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

Jag delammar min son och ger således flaska också. Har pga ryggproblem slutat amma på natten och undrar nu hur ni andra gör när ni matar era bebisar på nätterna. Går ni upp och sitter i en fåtölj/soffa/stol, sitter ni i sängen eller ligger ni ner med bebisen som om man skulle liggamma eller hur gör ni?

/J

• Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?
  • snabla

Jag sitter bara i sängen o ger flaskan, hon somnar oftast om direkt då man lägger
    tillbaka henne. Nu är hon 4mån o har senaste veckan sovit över nattmålet o äter vid
    06.00 ist hoppas det forts. (Hon lägger sig 20.00 min sambo ger henne i sömnen vid
    ca 22.30)

• Pumpkin

Binalie: Ja så kan man göra. Så gör nog alla som inte kokar vattnet. Vi har gjort så ända sedan sonen föddes.

• Mille11
    Pumpkin skrev 2011-04-13 06:44:08 följande:
    Binalie: Ja så kan man göra. Så gör nog alla som inte kokar vattnet. Vi har gjort så ända sedan sonen föddes.
    Men varför måste man koka vattnet? Kanske kan sluta med det. Är väl bara om man har egen brunn man måste det väl..?
  • Sarah84

Vi har suttit i soffan. Men båda mina barn åt så kort tid nattetid. Så fort ersättningen kom fram börja de nästan direkt sova hela nätter.
    Men den tid de åt nattetid satt vi nästan alltid i soffan.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Josephine b

När vi flaskmatar på natten får vår son ligga kvar i sin säng. Vi vänder han på sidan sen lägger vi flaskan på en filt under så den lutar. På så viss vaknar han inte för att man börjar lyfta och hålla på. Vi blandar också bara i kallvatten sen micra det. Kan vi dricka det kan dom dricka det. 

• älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:32:58 följande:
    vet inte, men man ska ju vara sjukt noga med hygienen med flaskorna också, koka en gång om dan osv...

Jag kokar alltid vattnet och sedan kyler ned det till ättempratur.
    Koka flaskorna en gång om dagen har vi aldrig gjort..
  • älskarlivet81
    Mille11 skrev 2011-04-13 07:20:24 följande:
    Men varför måste man koka vattnet? Kanske kan sluta med det. Är väl bara om man har egen brunn man måste det väl..?
    Ja, det kan finnas bakterier i kommunalt vatten också, men då går de ut med varningar om det. I övrigt är det bara om man har egen brunn som man ska vara så där extra försiktig.. Däremot ska man aldrig ge varmt vatten direkt från kranen.
  • nian74
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:27:53 följande:
    tänkte på er som fixar ersättningen kvällen innan och sen bara värmer, hur vågar ni göra så? min BVC sköterska sa att man absolut inte ska göra det för barnet kan få i sig bakterier som kan vara livsfarliga :O
    Är du säker på att de menade om man förvarar flaskan i kylen? Att man inte ska ha flaskan i rumstemperatur förstår jag men i kylskåp är knappast någon fara.

• Mille11
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 07:47:16 följande:
    Koka flaskorna en gång om dagen har vi aldrig gjort..
    Inte vi heller. Vi kokar någon gång ibland, med lite jämna mellanrum.
  • SofieMuller

Min son har varit/är superkänslig mot alla sorts bakterier (nedsatt immunförsvar) men jag ska vara ärlig... Jag gjorde alltid all ersättning innan jag gick och la mig och ställde i kylen.
    Annars hade jag aldrig fått sova...
    Klart att det kan bildas bakterier och så men man får ta allting med sin egna nypa salt...
    Dom måste meddela "riskerna" men jag personligen tror inte att det är jättefarligt direkt.
    Större risk med handbakterier t.ex (tror jag)

Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?