• EmmiPemmi

Tygblöjor - vad behöver man?

Vi har fått ärva en kasse tygblöjor och nu undrar jag om och hur jag bör komplettera. Vi har:

- 3 frottéblöjor
    - 4 tygblöjor med benresår
    - 2 tygblöjor utan benresår
    - 5 flanellinlägg

Samtliga blöjor är av märket ImseVimse och i onesize-storlek.

Så till mina frågor:
    1. Behöver jag köpa fler blöjor eller räcker detta? Vi har tvättmaskin.
    2. Bör jag komplettera med newborn-blöjor också? (BF på söndag)
    3. Jag har förstått att jag behöver köpa blöjbyxor - hur många sådana behöver man?

Tacksam för svar, vi vill gärna använda tygblöjor för miljöns skull!

• Svar på tråden Tygblöjor - vad behöver man?
  • Fabriksmoln

Har kopierat detta rakt av från minimundus.se;

"Startpaket - exempel.
    Samtliga paket behöver kompletteras med blöjbyxor i större storlekar allt eftersom babyn växer. Totalt behövs 12-16 blöjbyxor i olika storlekar under hela perioden. Alla blöjor passar tillsammans med samtliga byxor. Därför kan du också välja att mixa blöjor och blöjbyxor
    ur hela vårt sortiment.
               Startpaket ekonomi
    18-24 st vikblöjor rutvävd bomull 100 g 75 x 75 cm

4 st blöjbyxor S:
    Imse Vimse Soft, Organic eller Velour eller
    4 st Diaperaps eller
    3 st Imse Ull

Pris 774 - 1158 kr

Behöver kompletteras med inlägg för extra uppsugning så småningom

Total kostnad under blöjperioden: ca 2000 - 3500 kr

Startpaket formsydd flanell:
    20-24 st Imse formsydda blöjor
    one-size

st blöjbyxor S:
    Imse Vimse Soft, Organic eller Velour eller
    Diaperaps  eller 
    3 st Imse Ull

Pris 1791 - 2328 kr  
    I början kan du behöva formsydda blöjor i storlek NB. Blöjorna behöver så småningom kompletteras med inlägg för extra uppsugning

Totalkostnad under blöjperioden:
    ca 3200 - 5000 kr

Startpaket Imse allt-i-ett
    20-24 st Imse allt-i-ett-blöjor NB eller S

Pris 3375 -  4050 kr

Det behövs 18-24 blöjor i 
    varje storlek. Ibland kan man
    hoppa över en storlek om babyn växer fort

Totalkostnad under blöjperioden:
    ca 12600 - 21000 kr

+ Våtstarkt papper (100 byten/rulle)
    + Hink med lock att förvara de använda blöjorna i
    + Ullkur och ullschampo/olivtvål/fläcktvål om du väljer ullbyxor"

Du rekommonderas nog att ha iaf 20 blöjor och ett gäng blöjbyxor, så att du kan tvätta var tredje dag!
  • Loreena

Jag började med att köpa 8 st formsydda frotteblöjor Ullrike, 18 st vikisar och 2 st blöjbyxor från Imse vimse. Jag köpte även en blöjbyxa av märket Diaperers men den kardborren skavde och blöjan var rätt liten. De formsydda frottéblöjorna passade aldrig riktigt, blöjbyxorna och vikisarna var toppen. Det såg lite lustigt ut i början när han var som minst, men det gjorde inget.
    När an började bli rörligare så köpte jag till blöjbyxor med knappar från Weehuggers, de kan man lägga en rakvikt blöja i och sedan knäppa på byxan, så att man bara behöver behöver ta på barnet en blöja.

Det finns en uppsjö av bra tygblöjor! Det handlar väl mest om tycke och smak och vad som passar på ens barn.

Imse vimses blöjbyxor + vikisar är billigt och bra att börja med. Sen kan man ju komplettera med någon pocket senare om man vill.

Om man tycker vikisarna blir för stora på en liten nyfödd så är ett ekonomiskt alternativ att köpa ikeas tvättlappar och lägga i blöjan i början. De kan man ha som extra inlägg senare.

• Loreena

Exempel på startpaket vikblöjor:

24 st vikisar 400 kr
    2 st blöjbyxor strl. newborn 300 kr

parfymfritt, flytande tvättemedel tex. skona
    blöjhink/tygpåse att förvara blöjorna i innan tvätt

Exempel på startpaket pocket:

Fuzzibuns one size (räcker hela blöjperioden)
    10 st. ca 1500 kr (om du beställer från babykind.co.uk)

Jag tycker vikisar är enkla, billiga och lätta att anpassa efter barnet. Men pockets verkar enkla när barnet blir äldre och finns i många fina färger. :)

Jag har fastnat för dom här
    www.babykind.co.uk/weehuggers.htm Det är som ett mellanting mellan pockets och blöjbyxor.

Lycka till!

• Loreena

Om man vill använda blöjbyxor med kardborre så är Imse vimses helt klart bäst. De andra sorterna med kardborre som jag provat har skavt, så jag använder blöjbyxor med tryckknappar på min bebis, men sambon tycker det är lite krångligt med knappar.

Sorry att jag babblar så mycket... kika in på den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html

• Ragnar

Jag fick också en kasse imsevimse tygblöjor begagnat från en vän när jag fick mitt första barn. Fick de aldrig att fungera och använde engångs (pampers och libero) tills han var över 2 månader. Då gav jag upp med dem också. De läckte på sidorna och barnet verkade inte tåla pappersblöjor.
    Då införskaffade jag 24 st vikblöjor (bomull för dagen och bambus för natten), en snappi (till att fästa blöjan under byxorna) och två ullbyxor. Det använde vi tills han var 7-8 månader. Då upptäckte vi pocketblöjorna och gick över till det. För natten var bambusblöjorna med ullbyxor fortfarande det bästa.
    Har sen använt samma blöjor till andra barnet. Första månaderna har vikblöjor varit bäst eftersom de går att vika så att de passar bebisen perfekt. När hon var 5-6 månader började pocketblöjorna att passa och vi gick så smått över till dem.
    Men smaken när det gäller tygblöjor är väldigt olika och det finns massor med sorter att välja mellan. Själv föredrar jag blöjor och blöjbyxor med knappar. Kardborrbandet blir fort dåligt i tvätten och jag har ofta råkat ut för att det skavt barnet på magen.
    Passa att inte använda för mycket tvättmedel. Jag använde som mest hälften av tvättmedelsmängen till blöjtvätt mot vanlig tvätt. Blöjor är ju gjorda för att suga åt sig ordentligt och tvättmedelsrester blir lätt kvar i blöjorna. Det kan både orsaka röd och prickig rumpa på barnet och är en vanilgt anledning till att blöjorna börjar lukta illa. Kör regelbundet ett extra sköljprogram efter tvätten för att bli av med allt tvättmedel.

• Fabriksmoln

Om man ska ha vikblöjor kan jag tipsa om att de har 12-pack på jysk för 129:- ;D
    Iofs under namnet tvättlappar, men de är vanliga rutvävda bomull :)

www.jysk.se/210/432/439/5805300/a/catalog

toppen om man bara vill testa vikisar :) Billigt också om man vill ha som backup också :)

• Ragnar
    Belliss skrev 2011-04-14 17:30:14 följande:
    Om man ska ha vikblöjor kan jag tipsa om att de har 12-pack på jysk för 129:- ;D
    Iofs under namnet tvättlappar, men de är vanliga rutvävda bomull :)

www.jysk.se/210/432/439/5805300/a/catalog

toppen om man bara vill testa vikisar :) Billigt också om man vill ha som backup också :)

Det var dessa vikiblöjor vi hade. Billiga och jättebra. Efter att bägge barnen använt dem som blöjor användes de som trasor till grovrengöring, tex. till att torka av trädgårdsmöbler.

Som nattblöjor hade vi vikblöjor i bambus köpta från www.babykind.co.uk
  • EmmiPemmi

Toppen, tusen tack för alla tips. Jag tror att jag köper vikblöjorna från Jysk och några par blöjbyxor/ullbyxor så borde jag ha tillräckligt för att komma igång.

Återigen, tack för hjälpen!

Svar på tråden Tygblöjor - vad behöver man?